onsdag 13 november 2019

Laglydig


Nu är det åter dags att visa legitimation när man ska åka över till Danmark. Tidigare var det när vi skulle åka hem från Danmarksturen. Den här gången ska det bara göras stickprov, så antagligen blir det inte sådana köer som det var tidigare. För mig räcker det att visa körkort, men för ickenordiska medborgare behövs ett pass. Katarina kommer hit på fredag kväll och åker hem igen på söndag, men hon har givetvis passet med sig så det blir inga problem för henne. Orsaken till det hela är att många svenskar varit inblandade i mycket otrevliga händelser i Danmark, så jag har full förståelse för att danskarna vill ha lite koll.


Jag kan inte tänka mig att jag blir haffad så många gånger i någon kontroll......jag ser nog ganska snäll och beskedlig ut. Men det är klart att skenet kan bedra. Så tänkte säkert den tulltjänsteman som tog in mig för kontroll för många år sen.


När Ulrika gick på Tillskärarakademin i Köpenhamn hyrde hon ett omöblerat rum i Helsingör och pendlade där emellan. Vi tog dit en del möbler och första veckan åkte jag över varje kväll och hjälpte henne sätta upp gardiner och göra det lite hemtrevligt. Varje gång jag kom till tullen i Helsingborg var det samma personal som stod där. När jag för fjärde gången den veckan kom spatserande av färjan, såg jag hur en i tullpersonalen gjorde sig redo för att stega ut i gången. Jaha, tänkte jag, det är nog jag som ska synas. Mycket riktigt! Han bad mig komma in i ett litet avgränsat utrymme och frågade om han fick titta i min väska. Jag kunde väl knappast säga nej, och jag hade inget olagligt där heller, så jag var inte nervös. Det enda som fanns där var stickor och lite garn, för vi var klara med rummet och Ulrika och jag firade det med en handarbetskväll.


Men jag var oerhört tacksam att jag inte blev stoppad kvällen innan, för då hade jag en hammare i väskan. Vi hade nämligen spikat upp en del tavlor. Då hade jag kanske blivit känd som "Hammarterroristen". Fast idag är det farligare vapen som används.

25 kommentarer:

  1. Jaså, det är du som är den internationellt kända "the hammer lady". Det hade jag verkligen inte trott. ;) Förresten, stickor kan nog också anses som farliga "vapen". Haha, hädanefter är det bäst att du noga tänker på vad du har i väskan. :)
    Må gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att jag måste vara mer försiktig.

      Radera
  2. Nu dyker jag upp som “gubben i lådan”. :) Tack för dina kommentarer och undringar på min blogg medan jag var frånvarande. Har skrivit ett inlägg om vad som varit på gång.
    Hammarterroristen. :-) Ja, numera vet man inte vad som kan vara misstänkt.
    Jag förstår Danmark helt och hållet. Bra att de vill ha litet koll i sitt land. Vet inte riktigt vad jag skall säga om Sverige med tanke på alla skjutningar, sprängningar, överfall och annat otrevligt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att se dig här igen. Nu ska jag in och läsa på din blogg. Det är skrämmande med alla skjutningar och när även barn drabbas är det helt åt skogen.

      Radera
  3. Jag tycker att Danskarna gör rätt i att kolla lite noggrannare. Svenskarna borde kolla mera både in och ut resenärer, för hur mycket stöldgods är det inte som lämnar vårt land.
    Vilken tur att du inte blev tagen, och fick namnet "Hammarkvinnan".
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har full förståelse för att danskarna vill kolla upp resenärerna.

      Radera
  4. Det är bra att det kontrolleras fastän man trodde att allt skulle bli så mycket friare med EU och Schengen. Det blev tvärtom. Tänker på min salig svärmor som drog iväg med en stor klyvyxa genom säkerhetskontrollen för många år sedan då hon var hos oss en jul och behövde en yxa. Envis som hon var så skulle hon ta den med sig hem just då, hon kunde inte vänta tills vi skulle komma med bil. Hon drog en brun stickad socka över skaftet och lade ett rött julband med rosett på det och där gick hon, vår egen terrorist ombord med en vass yxa. Och du drar land och rike omkring med en hammare,haha. Stickor kan man ju också använda om så behövs. Liksom sticka till...
    Nå, skämt åsido, det är väldigt bra att det görs kontroller. Även om jag tycker att det är märkligt att man tror att vi snälla pensionärstanter är farliga på något sätt.
    Jag använder pass när jag tar mig över havet till Sverige, detsamma till fastlandet. Och detsamma när jag ska hem till Åland igen, då är kontrollen rigorös. Men så är det nu en gång för alla i dessa tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju menat att det skulle bli enklare att resa utan pass, men det är tyvärr en omöjlighet. Kontroller är bra, tycker jag. Har man inget att dölja är det väl bara helt ok. Så bråttom har ingen att det inte går att vänta en liten stund längre. Det kanske räddar liv. Din svärmor var tuff....en yxa hade jag aldrig vågat tagit med mig.

      Radera
  5. Ja så de håller på! Jag blev stoppad i säkerhetskontrollen på Arlanda en gång för att jag hade en nagelfil i handväska. Jag fick välja mellan att kräva tillbaka mitt redan incheckade bagage och lägga den där, eller få den konfiskerad. Gissa vad jag valde?
    Men jag förstår dem, det skulle ju se väldigt illa ut om de släppt igenom den och jag sedan kapat planet. ;)
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, allt kan ju hända, så en nagelfil är inte heller säker.

      Radera
  6. Vilken tur du hade att de inte tog dig med en hammare i väskan.
    Nu kom solen hit!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Ha ha, ja det gäller att packa rätt saker i väskan. Ska man flyga så misstänker jag att stickningen får vistas i det incheckade bagaget ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är aningen striktare där än på färjorna.

      Radera
  8. Jag tycker dessa gränskontroller är bra för nu börjar det bara bli för mycket med allt som händer i Sverige... Och ja det var verkligen tur att ingen upptäckte hammaren i din väska för dom hade nog blivit väldigt misstänksamma ha ha.. ha en fin fortsättning på veckan nu kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemskt egentligen att det ska vara nödvändigt med den här sortens kontroller.

      Radera
  9. Ler åt din solskenshistoria men stickorna i kontrollen. Men visst är det bra att det blir mer kontroller.Alltför mycket händer som inte ska kunna hända. Hade det varit kontroll när du hade hammaren med så kanske...Nej, då. Men roligt att ha sett hur de hade reagerat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar också vad som hänt om jag blivit stoppad då. Kanske hade jag fått lämna kvar hammaren.

      Radera
  10. Ja, bra att det blir kontroller. Ju fler dess bättre. Inte ens äldre damer ska komma undan. Man vet aldrig...
    Men jag förstår att det blir krångligare för pendlarna. Ändå trro jag att de allra flesta har förståelse för förseningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de flesta har överseende med förseningarna som blir. Det är ju till för allas bästa. Alla gamla damer är kanske inte helt ofarliga........men jag är det i varje fall.

      Radera
  11. Haha! Kul med hammarterroristen, modell medelålders dam. Ja, vi kan nog se misstänkta ut vi också, men jag tror inte att det är tantdamer som tullen behöver ha koll på. Reagerar på hur nära du har till Dk och Helsingör. Åka dit varje dag, otroligt! För egen del så brukar vi titta över sundet, och se Dk där på andra sidan vattnet, då vi kör till malmödottern. Sällan att man tar sig över sundet, dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turen mellan Helsingborg och Helsingör tar bara 20 minuter så det är väldigt bekvämt.

      Radera
  12. När jag jobbade så var jag noga med kläder make-up och håret, nu när jag är hemma dagligen så är jag inte så noga �� Kan komma på runt 15 att jag glömt borsta håret, tycker det är skönt att ha släppt kraven på hur man ser ut ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt att kunna vara som man är helt naturligt utan några krav från andra.

      Radera