fredag 15 november 2019

Trender



Även om jag alltid varit intresserad av mode, så har jag aldrig följt det slaviskt. Jag passar inte i alla slags modeller, och det gäller att ha lite självkritik. Detsamma gäller hårmodet. När jag var tonåring gavs det ut en tidning som hette Min frisyr. Den innehöll massor av bilder på olika frisyrer och instruktioner på hur man skulle få till dem på rätt sätt. Det var givetvis med hjälp av sådana där rullar med något liknande flaskbortstar inuti och clips. Tänk att man rullade upp håret på de där tortyrredskapen och sen sov med dem !!!!! Ja, det blev väl lite si och så med sömnen förstås, och när man vaknande på morgon var man alldeles öm i huvudbottnen. Allt för att bli så tjusig som möjligt.



Idag skulle jag aldrig drömma om att plåga mig på det viset. Efter duschen åker fönen fram så jag kan torka håret. Sen rister jag bara lite på huvudet och frisyren är klar. För något år sedan var det modernt att håret såg ostrukturerat ut. Vilken lycka! Då var jag modern redan när jag vaknade, för när jag stiger ur sängen på morgonen är mitt hår ostrukturerat med stort O.

26 kommentarer:

  1. Jag är totalt otrendig. :) Och här i glesbygden finns det inga egentliga trender vad jag kan se vilket är skönt tycker jag.
    Min mamma hade sådana där spolar och rullar när hon gjorde i ordning sitt hår. Jag bara fönar mitt hår och sedan får det blir som det blir.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undras om det finns kvar sådana hemska rullar.

      Radera
  2. Jag har aldrig tillhört den trendiga typen. Tycker att man ska trivas med både hår och kläder.
    Som barn fick jag inte ha långt hår pga att jag har så tunt och stripigt hår, därför så vägrar jag att ha kortklippt hår idag, längden varierar lite mellan öron och axlar.
    Modekläderna kan vara fina, men att köpa dyra kläder och använda dem en säsong, och sen är de omoderna. Då är det bättre att alltid gå lite halvt omodern.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste trivas själv, sen kvittar det om det inte är senaste modet.

      Radera
  3. Har aldrig orkat fixa fina frisyrer. Har inte handlaget helt enkelt. Men har på gamla dagar fått ett snällt hår som lätt inrättar sig i sin pageliknande form. Kläder? Gillar kläder, men de ska vara snygga och sköna. Mode äriviktigt när man är gammal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla klär inte i allt och huvudsaken är man hittar en stil man gillar.

      Radera
  4. Ja, det var tider det och det var helt omöjligt att sova med dem. Sedan många år tillbaka fönar jag också bara håret och det får räcka. Den inre skönheten tänker jag då ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja, herregud! Vem har inte rullat håret på både mig själv, min mor och min svärmor? För att inte tala om hempermanent.
    Nej, nuförtiden är jag också lättvindig. Håret är inte så välvilligt inställt heller så mest ostyrigt rufs.
    Kläder, det är dock ff kul i den mån de passar min rygg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du visar alltid så snygga kläder du köpt, så jag förstår att du är väldigt intresserad. Mitt hår har också blivit besvärligare med åren.

      Radera
  6. Det ska vara lätt att sköta håret, tycker jag. Tyvärr har jag inte ett sådant hår, men det ser ut som det gör.
    Som yngre kommer jag också ihåg dessa tortyrredskap. Jag hade några med varma spolar också, otroligt.
    Modet, nej det följer jag inte. Får jag tag i något plagg som jag känner att jag trivs i så gör det inget om det inte är sista skriket.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bekväma plagg som man trivs i är det absolut bästa.

      Radera
  7. Visst har man varit med om de där rullarna, men jag skaffade en hårtork så att jag slapp ligga med dem på natten. Den allra behändigaste frisyren var krullet. Med ett hårdpermanentat hår som bara behövde tvättas och sedan ruskade man på huvudet och så var det klart!!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också hårtork....en stor och otymplig huv, men det hände ändå att jag sov med spolarna i håret. Hårdpermanentat hår har jag också ståtat med. Milda makter som man har sett ut.

      Radera
  8. In i duschen, schamponera, föna och så ut igen. Den trenden gäller här också, fastän jag stundtals funderar på om jag ändå borde trenda till mig lite mera än vad jag gör.
    Det var ju väldigt vanligt att man mötte någon eller själv gick ut med rullar i håret för ca 40-50 år sedan. Man lyfte inte ens på ögonbrynen. Nu när man ser någon gå med rullar i håret tittar man till som om man såg någon som hade ramlat ner från Mars eller så.
    Ha en fin helg Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ja man tittar mer än en gång om man stöter på en med upprullat hår. Minns knappast när jag gjorde det senast.

      Radera
  9. Jag har också ostrukturerat hår,kör igenom med handen lite på det om morgonen .
    Du får en härlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Jag följer inte heller modet jag vill ha sånt som jag gillar och som jag verkligen klär i.. Modet just nu gillar jag inte alls jag avskyr leopardmönstrat tillexempel usch, och håret jag har långt hår och tyvärr sjäkvlockigt det blir långa korkskruvar när det regnar till min stora förtret usch, och självklart försöker jag få det så rakt som möjligt suck.
    Nu hoppas jag att du får en fin helg.. Kram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt hår är spikrakt och jag har alltid önskat mig lite självlockigt, men det är kanske inte det bästa.

      Radera
  11. Hög igenkänningsfaktor här. Och känslig för trender är jag inte. Kläder gillar jag men köper kvalitet och det som står sig. Och några kompletteringar blir det förstås. Jag vet ungefär vad jag tycker om och passar i och jag kör på det. Vad gäller 70-talsmodet som kommit tillbaka har jag inga problem att avstå det. Upplevde det när tiden begav sig. Har minnen kvar från den tiden och det räcker bra.

    SvaraRadera
  12. Kvalitet är bäst och det överlever även de flesta modenycker. Jag saknar inte heller 70-talsmodet.

    SvaraRadera
  13. Totalt okänslig för trender ... och har aldrig brytt mig så mycket - ja, under tonåren var det ju viktigt, men sen dess tycker jag bäst om det som är bekvämt :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar med bekväma kläder. Det är inte så ofta jag är ute i svängen längre.

      Radera
  14. Legat med papiljotter, jo, nog har jag gjort det. Det var innan fön eller hårtorkar hade blivit var kvinnas redskap. Då kändes det som ett "nödvändigt ont" för inte sov man så bra de nätterna. Men skulle man bli fin fick man lida pin, hette det ju! :-)

    SvaraRadera