torsdag 6 december 2018

Lucka 6

Sankt Nikolaus


Den ursprungliga tomten är en blandning av traditionella berättelser, mytiska figurer och reklam. En av dessa berättelser är om biskop Nikolaus i Turkiet. Han föddes 270 e.Kr. Efter hans död började det gå rykten om hans mirakulösa gärningar. Han lär ha varit mycket givmild och hjälpte fattiga. Han blev barnens och sjömännens skyddshelgon. Mer än 1000 år efter hans död förbjöds all dyrkan av katolska helgon. I Nederländerna hade man firat Sankt Nikolaus dödsdag den 6 december med fester och delat ut gåvor till barnen och många fortsatte att fira Sinter Klaasfest i smyg. Med tiden förändrades historien om det gamla helgonet och i en barnbok från 1800-talet framställs han som en godhjärtat äldre man som red över hustaken på sin flygande häst och kastade ner gåvor i skorstenarna.


I Luxemburg firas Sankt Nikolaus alltid den 6 december. Då kommer han iklädd en lång röd mantel och biskopsmössa. Han har en bok med sig som han läser ur hur barnen har uppfört sig under året.


 Med sig har han sin medhjälpare Svarte Petter som har lite samma arbetsuppgifter som Jultomtens smånissar. Svarte Petter är en mörkhyad man med svart krulligt hår, stora läppar och guldringar i öronen. Han är klädd i 1600-talskläder. Traditionen har funnits i många år, men de senaste åren har det varit enorma protester mot just Svarte Petter. Man anser att det är ett rasistiskt inslag i firandet, och att man förlöjligar mörkhyade människor. För att gjuta lite olja på vågorna har en del valt att inte måla hela ansiktet svart utan mer dutta på lite svarta fläckar här och där. Det ska föreställa sot som Petter har fått på sig när han klättrat ner genom skorstenen under presentutdelningen. Han har också fått ett annat namn. Nu heter han Chimney Pete. Om man översätter det blir det väl ungefär Sotarmurre.

24 kommentarer:

  1. Hjälp! Är inte tomten svensk..... då blir han väl snart utvisad och förbjuden i Sverige.....
    Sorry, kunde inte låta bli. Förlåt!
    Jag önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men han är ju delvis amerikan, så det är inga problem. Allt som kommer från USA är "nästan" svenskt.

      Radera
  2. Innan jag han läsa klart ditt inlägg så tänkte jag direkt att Svarte Petter är nog inte politiskt korrekt längre vilket stämde. Syster min bodde i Amsterdam under några år och där var firandet av Sinterklaas stort.

    Kram och god morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alltid något som retar någon.

      Radera
  3. Ännu en spännande lucköppning! Tänk så mycket nytt man får lära sig ... underbart!
    Tack Gunnel!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag är Zoé nöjd att Sankt Nikolaus kommer med paket till henne.

      Radera
  4. nte lätt numera att försöka “navigera” hur man skall tolka och uttrycka saker och ting kring olika traditioner. Det känns som om allt var litet enklare för kanske 40-50 år sedan.
    Eftersom Tomten verkar vara en “blandning” passar det ju bra att han finns i olika länder. :)
    Dikten Tomten av Viktor Rydberg tycker jag är en mycket trivsam och fin beskrivning av “fenomenet” tomten.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är synd att allt måste ifrågasättas och analyseras. Något måste få vara enkelt.

      Radera
  5. Det var intressant. Kan undra vad du får allt ifrån. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sankt Nikolaus kände jag till eftersom min dotter bott i Luxemburg i många år och där firas det stort.

      Radera
  6. Småskrattar åt Veikens kommentar.
    Det har hänt en del sedan tidernas begynnelse. Traditioner är föränderliga. Svarte Petter var något helt nytt för mig. Kul!
    Tack Gunnel, så blev jag åter lite "klokare". Så länge jag minns det i alla fall.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det är ju det där med minnet.

      Radera
  7. Veiken har en bra kommentar!
    Sv...Det är så roligt när orkidéerna blommar .
    Jag har fler på gång!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Se vad en lär sig på lucköppningar :-)
    Svarte Petter, då tänker jag först på figuren i kortspelet, sotpettern som någon sa.
    Nu är den horisonten vidgad..
    Du har blivit en tomtemor i december du nu Gunnel!
    Tack för dagens lucka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tove! Vilken fin titel du ger mig. Jag älskar julen och allt som hör till den.

      Radera
  9. Ja, tänk att man ska behöva ändra namn hela tiden!
    Men intressant läsning i din fina kalender!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Konstigt att inte någon hittat något fel på tomtenissarna.

      Radera
  10. Tove är en härlig ordvrängare.
    Hoppas Zoé får något riktigt fint idag. Jag gissar på att hon gillar månaden december.
    Kan inte Sankt Nikolaus ta en tur och kasta ner något genom vårt skorsten?
    Min första vuxendeckare hette "Tio små negerpojkar". Den kommer aldrig att byta namn för mig.
    Tack för lucka 6. Varje dag tror jag att det är den sista "luckdagen" för mig. Men jag tror företaget försöker förhala så garantitiden hinner gå ut.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sankt Nikolaus får gärna kom hit idag och sen jultomten på julafton och Santa Claus den 25 december. Vilket julfirande det kunde bli.

      Radera
  11. Trevligt att få all denna information serverad.
    Svarte Petter kände jag inte till alls på något sätt, tror aldrig att jag har hört talas om honom.
    Jag tycker om att vi har traditioner och de får gärna vara olika i olika länder, det berikar.
    Tack och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är spännande med lite olika traditioner. Nu får jag veta lite både från Luxemburg och USA genom mina barn.

      Radera
  12. Kul att få veta lite om traditionerna både i USA och i Nederländerna. Hade ingen aning om Svarte Petter.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte heller till honom innan min dotter flyttade till Luxemburg.

      Radera