fredag 14 december 2018

Lucka 14

Gör om mig

Det är nog inget för tomten. Han verkar inte alls intresserad av varken utseende eller mode utan kör på i gamla invanda spår. Jag har sett gamla bilder på gårdstomtarna och de var oftast gråklädda...antagligen för att smälta in mer i omgivningen. De ville ju inte direkt skylta med sin närvaro. Med tomten är det helt annorlunda. Han lyser som ett stoppljus.


När det gäller huvudbonaden har jag sett två olika modeller. Den ena står rakt upp som en glasstrut och den andra, som nog är den vanligaste, hänger lite käckt ner vid ena sidan. Denna modellen har oftast en tofs fäst i spetsen och ibland vitt pälsbräm runt kanten.



Jackan kan variera från att vara capeliknande till att mer likna en jacka eller rock med skärp i midjan. I båda fallen är det fastsatt en vit pälskant som dekoration.


En del går steget längre och tar på sig en hermelinskantad mantel utanpå stassen och sätter dessutom en krona runt luvan. Jag gissar att det är Överstetomten som får klä sig så.


Byxorna brukar vara knälånga och ofta har han stövlar på fötterna.


När han i stället väljer att gå i träskor så använder han knästrumpor i antingen rött eller grått.


Fastän att rött är den populäraste tomtefärgen, så finns det ändå lite inslag av grått och vitt i klädseln. Men med tanke på att tomten jobbar under vintern när det bör vara vitt av snö, så är det kanske inte så dumt med en lite mer iögonfallande färg. En vit tomte blir nästan lika osynlig som den gamle hustomten.


20 kommentarer:

  1. Undrar om det finns någon klädkod för tomtar? I så fall säger den nog bara: RÖTT! Resten är antagligen inte så viktigt. Jag menar, inte bryr man sig så mycket om mode uppe vid Nordpolen. Bara det är värmande plagg. Och med EN arbetsdag/år så blir ju knappast kläderna utslitna heller. ;)
    Kram från isande kallt norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomten har säkert speciella vardagskläder. Det är säkert bara "uniformen" han har på sig vid speciella tillfällen.

      Radera
  2. Det här var intressant! Jag har aldrig tänkt på, eller vetat, att det finns olika "grader" hos tomtarne. Överstetomte... ja, det slår nog högt.
    Mina tomtar har röda kläder utan pälskant och med nedhängande luva. Undrar om de står längst ner i hierarkin, eller...?
    Hur som helst, så verkar de väldigt nöjda med det, även om deras arbetsbelastning verkar vara alltför hög. Men tror att de glömmer det, när de ser allas glädje vid julklappsutdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert ett tacksamt jobb att vara tomte och glädja så många.

      Radera
  3. Jag håller med Anta Snaque, rött ska det helst vara när det gäller julgubbe och tomtar. Överstetomten ser pampig ut, tomtemor blir lite i skymundan men är söt som socker. Men naturligtvis så har tomtarna också sina modenycker, de är ju mänskliga. Eller?
    Ha en fin fredag Gunnel coh tack än en gång för fin lucka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att de följer modet lite grann. I varje fall såg jag det på alla de kvinnliga tomtarna på Bakken.

      Radera
  4. Tomtens kläder spelar inte så stor roll, tycker jag iallafall. Då grannens tomte kom härifrån så fick det bli det vi hade. För några år sedan köpte jag en tomtedräkt. Den lånar grannen nu då vi behöver en tomte.
    Snart är det åter dags. Kul!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig tänkt på tidigare hur många olika tomteklädslar det finns förrän jag var på Bakken. En del var mycket tjusiga och väldigt påkostade.

      Radera
  5. Det går säkert mode även i tomteklädseln. Kul att se de olika alternativ du plockat fram.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. I varje fall så hade den kvinnlig delen av tomtefolket mycket varierande klädsel när de gick runt på Bakken.

      Radera
  6. Vackra tomteklädslar här, har heller inte tänk på detta förut! Kom att tänka på prästerna som också har olika prästkläder ... På den sista bilden med den vitklädda tomten ser jag att han har något i handen - ett kors?? En tomtepräst kanske :-)
    Tack för dagens Gunnel!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så uppmärksam du är. Det har jag inte lagt märke till tidigare fastän jag tittat på fotot många gånger. Det är säkert en tomtepräst.

      Radera
  7. Jag har inte heller funderat så mycket över tomtens kläder, men visst är det rött man förknippar honom med :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är rött julfärgen framför andra.

      Radera
  8. Tänk att det finns så många olika tomtekläder ... intressant! Jag föredrar de små grå gårds- och skogstomtarna ... jultomten är nog mest för barnen :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jultomten är helt klart den populäraset för barnen. Jag tycker det är skönt att den där hemska masken, som alltid plockades fram när jag var barn, är nästan försvunnen. Tomtarna såg nästan ut som monster.

      Radera
  9. Tur att tomtarna har förstånd att rata "slit-och-släng"-modet. Det duger så gott med det som var modernt, igår, för 10 år sedan och för 50 år sedan! Där har vi mänskliga varelser något att ta efter. Å andra sidan har tomten blivit mer och mer givmild av paket genom tiderna. Där får tomten gärna tänka om. Det behövs inget överflöd av paket! Inte ens i tomtetider :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att inte återbrukstänket fått fäste helt hos tomtarna.

      Radera
  10. Lade märke till när jag var i Dollarstore häromdagen som är fullständigt översvämmat av juldekorationer och tomtar att det inte fanns EN ENDA tomteflicka eller tomtemor. Tomten måste väl ha en fru eftersom han har så många små tomtenissar. Där fanns heller inga tomtenissor.

    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har tomten en fru. Hur skulle han annars ha klarat sig? Men hon är nog så upptagen att hon inte har tid att stå modell för någon konstnär.

      Radera