måndag 10 december 2018

Lucka 10

Tomtens renar


På 1800-talet flyttade flera samiska familjer från Finnmark i Norge till Alaska. Målet var att de skulle lära invånarna där renskötsel och med på resan fanns 500 renar. Ett norsk-amerikanskt företag använde flera av samerna tillammans med renarna i en reklamkampanj för renkött. Varje ren drog en släde och i den satt en jultomte med en massa klappar. Så föddes den moderna amerikanska julmyten om tomten som åker runt i sin släde dragen av renar.

Från början var det 8 renar som var spända framför släden. De hette Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner och Blitzen. De namnen hade de i dikten A visit from St. Nicholaus som gavs ut 1823. Rudolf, den mest kända av renarna, kom inte i tomtens tjänst förrän 1939. Då fick nämligen en av de anställda på ett amerikanskt företag i uppgift att skriva en julbok, som företaget kunde ge som gåva till sina kunder.


Robert L. May, som mannen hette, hämtade inspiration från H.C.Andersens Den fula ankungen och från sitt eget liv. Han hade nämligen blivit mobbad som barn. När Rudolf kom till tomten blev han mobbad av de andra renarna för sin röda mule. Men en disig julnatt när tomten skulle ge sig ut med julkapparna ville han ha Rudolf i första ledet eftersom hans röda mule kunde lysa upp vägen för dem. På så vis blev Rudolf den viktigaste renen och mobbarna fick se sig besegrade.

18 kommentarer:

  1. Åh så intressant. Du gör en rejäl research inför julen som vi alla får ta del av! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv lite nyfiken på hur bakgrunden till det hela är.

      Radera
  2. Så kul att få veta mer om renarna för det här kände jag inte till!

    Kram och god Nobeldag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att Rudolf varit med från början.

      Radera
  3. Jag gillar sången om Rudolf.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ååh så roligt att få veta bakgrunden om renarna och speciellt om Rudolf!
    Tack för att du gör research och delger den till oss!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rudolf är nog den enda ren som jag kommer ihåg namnet på.

      Radera
  5. Rudolf med röda mulen, den nynnar jag gärna på. Den gör mig glad!
    Det finns mycket bakom varje liten händelse, varje liten ren och uppkomsten. Tack Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en melodi som sitter som berget. Man har hört den många gånger.

      Radera
  6. Hade ingen aning om detta - heller - så det var så det var tänker jag och finner något nytt i betydelsen vad vet du om tomten fröken Olberg?
    Jo, jag har en egen tomteforskare jag :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tomteforskare låter väldigt bra.

      Radera
  7. Så roligt att läsa om Rudolf, visst nynnar man ofta på den biten :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den passar in bland de andra julsångerna.

      Radera
  8. Så roligt att läsa sånt som man kanske hört någon gång, men gömt undan i hjärnvindlingarna. Rudolf med sin röda mule var en väldigt viktig ren.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var han och han fick revansch.

      Radera
  9. Det var intressant. Det hade jag ingen aning om. Finns den sagan om renen att läsa någonstans? Alltså, finns boken att köpa? Skulle vara roligt om det gick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag faktiskt inte, men nu blev jag också nyfiken och skulle vilja få tag på den.

      Radera