tisdag 14 november 2017

Höst i trädgården



Igår var det bara 2 plusgrader på eftermiddagen men solen sken och det såg så härligt ut, så jag plockade kameran med mig och tog en liten tur i trädgården. Inifrån mitt datarum har jag sett att apelträdet är fullt med frukter och koltrastarna är där dagligen och kalasar.


En liten bit från apelträdet står den här lilla blomman. Det är nog ingen risk att det ska bli några solrosfrön här till koltrasten, utan det får bli sånt vi köper i butiken. Jag undrar hur länge den ska klara kylan.


Även om solens strålar letade sig ner genom plommonträdets grenar tyckte jag inte det såg så inbjudande ut att ta en fikapaus där idag. Det kändes aningen för kallt.


Att det var kallt fick jag bevis på när jag kom fram till fågelbadet. Där hade vattnet frusit till is.


 Trots kylan hittade jag knoppar både på chizandran, som växer i blomsterbågen,


rhodedendron


och vinterbär.... tre riktiga tuffingar.


Tuff måsta jag även säga att pelargonierna utanför sovrumsfönstret är. De har blommat för fullt hela sommaren och håller fortfarande på. 


Jag hittade t.o.m. flera klasar med knoppar. 


En växt som inte vågar ligga på latsidan är den lilla japanska busken framför altanen. Det kommer nya blad på den hela tiden och nu syns inte de där trista pinnarna som var kvar efter att jag klippt ner den. Alternativet till om den inte fortsatte att växa var ju ett hopp ner i trädgårdstunnan. Ibland är det nog bra att tänka högt.

22 kommentarer:

  1. Fint med hösten också.
    Vackert med de röda bären.
    Fantastiskt att pelargonierna fortfarande blommar.
    Såg i kommentarerna till ditt förra inlägg att du mår bättre. Skönt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det inte blåser eller regnar är hösten riktigt acceptabel. Det var nog bara en biverkning av sprutan, för jag mår bra idag.

      Radera
  2. Vilka vackra höstbilder som man ändå anar sommaren i och så den kommande och knoppfulla våren!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att tänka fram emot våren de dagar som känns lite jobbiga.

      Radera
  3. Så fint du har det i din höstträdgård! Fina bilder allihop - speciellt den på koltrasten! Visst är det hoppingivande om en ny vår när man ser nästa års knoppar redan nu :)
    Nu är det tätt i toppen hos Bosse! Tyvärr så missade jag gårdagens tävling.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min dotter påminde mig annars hade jag också missat den. Det är riktig trängsel i toppen. Vi ligger väldigt lika.

      Radera
  4. Kan knappast tro att det är mitten på november, då man ser växtligheterna hos er.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fortfarande väldigt grönt även om det är kallt vissa dagar.

      Radera
  5. Otroligt att pelargonierna fortfarande blommar! Men det ser verkligen grönt och fint ut i er trädgård!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt så länge det är några färgklickar kvar.

      Radera
  6. Mycket vackra bilder på mycket som fortfarande växer, blommar och ser ut att trivas. Kanske jag ska ta efter ditt knep och skrämma växterna, väx annars soptunnan. Ja, alla sätt är bra utom dom dåliga.
    Bilden med trädgårdsstolarna är tjusig, lite trolsk med solstrimmorna.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar redan efter när jag kan sitta under plommonträdet och fika, men det dröjer några månader.

      Radera
  7. Vi har ju liknande klimat du och jag, och här blommar också pelargon, pensé och campanula. Tack för namnet på vinterbär, detta visste jag inte. Jag hade den i en höstkruka i fjor, och i våras satte jag ut plantan i rabatten. Den verkar att trivas där.
    Hoppas att det bara var lite sviter av vaccinationen du fick, så att du kan åka till Zoe som planerat!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag har problem med mina kommentarer hos dig, så får jag hålla tummarna var gång. Men nu gick det!!!

      Radera
    2. Så trist att kommentarsfältet strular nu igen. Det är några dagar kvar innan resan så det ska nog ordna sig.

      Radera
  8. Din första bild av koltrasten är toppenhärlig! Ja, nu har vi höst och vi har kanske lite mera än vad ni har, för här har vi tagit in pelargonerna. Lycka till nu och hoppas du blir kry tills det är dags för Zoe-resan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska ta det väldigt lugnt de här två dagarna innan resan, för sen blir det antagligen full fart.

      Radera
  9. Bilden med koltrasten tyckte jag var fin:
    Roligt att gamla namn börjar bli moderna igen
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det finns många gamla namn som är mycket vackra,

      Radera
  10. Så fina bilder du visar! Även hos mig häruppe i norr har en liten rosenknopp visat sig i veckan. De sista pelargonerna har dock frusit.
    Kram

    SvaraRadera