fredag 24 november 2017

1 månad


Idag är det exakt en månad kvar till julafton. Det är inget nytt att man tycker tiden går snabbt, men i år måste den ha gått i raketfart, för jag har inte alls hunnit med. Det är väl nu som julstressen ska slå till? Jag har inte märkt något än och lär inte göra det heller, för jag känner inte stress inför julen...mest förväntan. Jag älskar julen med allt pynt, mat, julklappar och bäst av allt att vi träffas så många som möjligt. Jag tror att alla oberoende av ålder behöver några slappedagar då och då. Den här mörka årstiden är det säkert ännu viktigare att gå ner i varv.


Livet är inte bara en lek för barnen. Är de små och är i förskolan är det klart mest lek, men det är ändå tidiga morgnar och tider att passa. Skolbarnen har det ganska tufft, förvärvsarbetande föräldrar har inte många lediga minuter över och som pensionär sitter man inte bara och rullar tummarna. Många av dagens pensionärer är väldigt aktiva. Utbudet av olika aktiviteter är stort.


Zoé kommer hit en hel vecka före jul, och Rasmus kommer hit efter skolan varje dag. Hans termin slutar inte förrän den 21:e december. Vi ska ändå hinna med att göra en hel del nytt pynt till julen. Bakning och godistillverkning stod visst också på önskelistan. Jag tycker det är mysigt när man vaknar på morgonen och det dyker upp både små och stora personer här och där i huset, och alla drar sig mot frukostbordet. En långfrukost sänker blodtrycket betydligt, så det ska bli många sådana för mig i jul.


Jag minns när jag var barn att tomten aldrig kom förrän på kvällen efter att vi ätit och jag tyckte det dröjde evigheter. Traditioner är kul, men inte denna. Vi delar ut julklapparna på eftermiddagen i stället. Då kan barnen sysselsätta sig med dem och de vuxna får möjlighet att göra vad de vill. Även om julbordet krymper lite år från år, så blir det alltid mycket mat över. Juldagsfrukosten och lunchen är klart räddade, men vi försöker alltid att äta lite "vanlig" mat också under juldagarna. Magen är nog ganska tacksam för det.

30 kommentarer:

  1. Jag räknar, och skriver upp hur mycket mat som går åt på julbordet. Skulle något ta slut, så finns det alltid något annat att äta sig mätt på.
    Jag vill inte ha en massa mat över, som vi sen ska behöva äta av i flera dagar.
    I år är jag sent ute med alla julklappar, har knappt börjat.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur man har frys, för där hamnar mycket julmat.

      Radera
  2. Det är mycket som ändrats vad gäller julfirandet hos oss. ingen julstress här längre! Eftersom vi firar julafton hos barnbarnen så behöver jag inte göra så mycket julmat - bara det vi själva verkligen vill ha :)
    Jultomten kommer ganska tidigt här också och det känns också bra :)
    Nu väntar jag på att få öppna din trevliga adventskalender!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du vill vara med på lucköppningen. Jag finslipar det sista nu.

      Radera
  3. Jag konstaterade bara för någon dag sedan att november, som jag inte gillar speciellt mycket, har gått fort i år. Mer än halva var redan avklarad!

    Julledighet var klart välkommet när jag arbetade kontorstid. Många år arbetade jag julhelgen och det var inte alls kul! Idag så styr jag min tid själv... :-) Inte så himla stor skillnad mot andra dagar, även om vi har några jultraditioner kvar.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag jobbade på Barnsjukhus var det många julaftnar som tillbringades där. Det gick naturligtvis bra så länge man inte själv hade barn och familj, men nu är det härligt att vara ledig.

      Radera
  4. Tiden går fort!
    S...Det var många skratt på hur vi såg ut!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så mysigt du verkar ha det med pyssel och barnbarn. Jag gillar också julen mest för alla tillfällen att pyssla.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Visst är julen en mysig helg på alla vis. Extra spännande känns det i år nu när Lilla S finns med.Förvisso träffar vi inte dem på julafton men väl på juldagen. Vi brukar alltid göra hemgjord marsipankonfekt och ischoklad. En tradition som hör till. När sonen var liten vann han ofta ett pepparkakshus till syskonens irritation ;-)

    Trevlig fredag1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förmånen att alltid få fira jul med Rasmus, men de andra barnbarnen kommer inte hit varje år.

      Radera
  7. Så härligt att få julpyssla med barnbarnen. Jag minns ju hur roligt det var när mina barn var små. Nu har julen mist en del av sin glans, för nog är det så att julen är barnens högtid. Men jag är väldigt tacksam att jag har mina barn och deras familjer att fira tillsammans med. Ännu har jag inte behövt sitta ensam någon jul.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker precis som du att julen är barnens högtid, och visst blir det lite speciellt när det är barn med på julafton. Julen skulle för mig kännas väldigt konstig om jag satt alldeles ensam. Som tur är så ordnas det mycket ute i kommunerna numera, så det är nog inte så ovanligt att inte ha någon familj att fira med.

      Radera
  8. Så roligt att du får rå om Zoé så länge :) Och visst var det en evig väntan innan tomten kom när man var barn!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så fint du beskriver julen hos er och så mysigt med besöken av dina barnbarn. "Slappedagar" låter utmärkt och som något vi alla borde sträva mer efter.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi unnar oss alldeles för få slappedagar.

      Radera
  10. Låter som en bra tid du har framför dig.
    Julstress deltar jag inte i nuförtiden. Har egentligen slutat att fira.
    Som liten var det dock mycket viktigt att pynta och dagen innan julafton hade jag svårt att sova. :)
    Det var bara min mamma, pappa, farmor och jag som firade så det blev en hel del julklappar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julen har för mig alltid varit årets viktigaste högtid.

      Radera
  11. Är det snart jul igen? Tiden går så fort.
    Stress är det många som känner så här års, men jag hoppas att stressen inte tar över utan att vi kan fira jul tillsammans med våra nära och kära utan press.
    Detta med att vänta på tomten, känner jag igen. Det skulle av någon anledning bli tomtedags på kvällen. Fint att vi kan ändra på det.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone för barnen så tror jag att tomten är det viktigaste på julen.

      Radera
  12. Tiden går i rasande fart, jul eller inte. Det är alltid mysigt att träffa nära och kära. Det är länge sedan jul betydde något särskilt för mig. Bara en massa måsten. Det enda jag gillar med jul är Janssons Frestelse och barnens förväntan! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller julen är du och jag väldigt olika. För mig är det inte en massa måsten....de har jag sorterat bort för länge sen.

      Radera
  13. nej, rulla tummarna behöver man inte göra, lite småfolk här också ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julen blir lite annorlunda när det är gäster med i alla åldrar.

      Radera
  14. Någon mat-julstress känner jag inte numera eftersom vi har firat julen med dotterns familj de sista 15 åren.
    Men ändå vill jag hinna med att köpa ny köksgardin, putsa fönstren, tvätta köksmattorna, frosta av frysen osv osv. Vad sa jag innan om stress???
    Kramar och en fin söndag!
    Karin

    SvaraRadera
  15. Haha! Det påminner lite om stress.

    SvaraRadera
  16. Du är en riktig bull-mormor/farmor....så roligt för barnbarnen! Ibland tänker jag att större avstånd inte alls behöver betyda sämre kontakt för man tar verkligen vara på den tid man har tillsammans. Bor man nära varandra är det lätt att skjuta upp saker och ting och inte göra rätt prioriteringar! Angående maskar, jag kan äta vad som helst om det ändå är i mjölform som det ju kommer att vara. Finska Fazer lanserar sitt bröd med syrsor nu..."ler" Att äta något som ålar sig som en mask, ej där går nog min gräns också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej avståndet behöver inte alltid vara negativt. Det gäller ju att utnyttja tiden maximalt när man träffas. Ser det inte ut som maskar kanske det slinker ner, men får jag veta vad det är så är jag övertygad om att jag matvägrar.

      Radera