tisdag 17 oktober 2017

Vab, vabb eller vah?

Det är mycket förkortningar nu för tiden och det blir fler och fler. Sms:andet gör att vissa ord förkortas till oigenkännlighet. De gamla förkortningar jag lärde mig i skolan räcker inte långt nu. Inte har vi så mycket att prata om idag så vi måste förkorta alla ord? Prata gör vi kanske inte på riktigt, det är mer textmeddelanden, och då är det klart bekvämare med färre bokstäver.


En del ord eller egentligen flera ord ihop kan vara praktiskt att slå ihop, som t.ex. vård av barn. Nog är det enklare att säga vab. Det fanns inget sådant när mina barn var små, men Ulrika har kunnat utnyttja det för Rasmus del. Jag tycker det är en stor förmån, och en välbehövlig sådan. Här är det inte någon gräns på hur många dagar det gäller som det är i Luxemburg. Katarina får stanna hemma två dagar per år med betalning om Zoé är sjuk. Nu är Zoé frisk som en nötkärna, men annars är det inte lätt. När hon började i förskolan hände det ofta att hon var sjuk, och då fick föräldrarna ta ut semester eller tjänstledigt. Helt fel tänk, tycker jag.


Här i Sverige har vi även vabb=vård av barnbarn.  Det har jag inte behövt utnyttja, för jag gick i pension när Rasmus började skolan och då var det så enkelt att åka till Kvidinge när han var sjuk. Jag hade inga jobbtider som jag måste passa. Tyvärr är det inte lika enkelt att ställa upp på samma vis för de andra barnbarnen.


Det senaste i vårdväg som jag läste om nu var vah=vård av hund. Det fungerar inte riktigt som vab, men ganska fiffigt ändå. Det var en kvinna i Italien som fick lov av sin arbetsgivare att ta ut sjukledighet i stället för semester för att hennes hund var sjuk. En djurrättsgrupp hade hjälpt till att förklara för arbetsgivaren att hunden var en del av familjen. Så är det ju. Hundar, katter eller andra husdjur är som bebisar som aldrig blir så stora att de kan ta hand om sig själva. De är helt beroende av sin ägare. Jag tycker det var ett mycket humant sätt av arbetsgivaren att se det så också.

22 kommentarer:

  1. Ja, tänk alla förkortningar som inte fanns bara för 10 år sedan.
    Vård av hund tycker jag låter alldeles utmärkt.
    Självklart skall hunden också bli omhändertagen. Hundar brukar kanske klara sig bättre på egen hand jämfört med barn men idén tycker jag är bra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är hunden riktigt illa däran , så är det bra att någon kan stanna hos den, annars är det som du säger ofta som hundar klarar sig själv.

      Radera
  2. Både mamma och svärmor ställe upp då tjejerna var små. Om vi behövde barnvakt eller om de var sjuka spelade inte någon roll.
    Givetvis så ställer Stefan och jag upp och passar Astrid då det behövs. Stefan brukar ta "morfar ledigt" (semesterdag för Astrids skull) och jag är ju ändå hemma.
    Dotterns hund Signe får också vara här.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutsättningen för att man ska kunna ställa upp så är ju att man inte förvärvsarbetar. Bra när det fungerar å¨dte viset. Ni har haft tur.

      Radera
  3. Det här är förkortningar som jag faktiskt aldrig har hört talas om tidigare. Man lär sig alltid någonting nytt på bloggen.
    Här har vi i alla fall inte någon vabb eller vah men helt säkert vab. Jag antar att vi kallar allt detta någonting helt annat än vad Sverige kallar det. Åland har ju eget inflytande enligt lag i de här frågorna och jag vet att t.ex moderskapsersättningen är högre här än på fastlandet. Nu blir jag förstås så intresserad av allt det här så jag måste ta reda på hur det fungerar här med. Det är så länge sedan jag hade den kontakten med den verkligheten trots att jag har barnbarn. Men dottern eller mågen har kunnat vara hemma med sjuka barn, ibland har vi farföräldrar och morföräldrar ställt varit till hands och farit över till Sverige där alla avkommor bor.
    Hälsar Karin som ser att en svans av Ofelia visar sig i väster. Himlen är mörkare än mörk och det dånar oroväckande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är bra med den hjälp som finns för barnfamiljer, för det är trots allt barn som ofta blir sjuka när de samlas så många ihop, och ett litet sjukt barn kan inte vara ensam hemma. Här tycker jag det äör mer än vettigt att det satsas pengar....sen är det väl lite si och så inom andra områden.

      Radera
  4. Om allt går som planerat så skulle jag mer än gärna kunna vabba för vårt kommande barnbarn. Även fyrbenta vänner kan det vara svårt att lämna ensamma hemma.

    Kram och trevlig tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill hjälpa till så mycket det går.

      Radera
  5. PFVBB- det är vad vi praktiserar nu för tiden - Pensionerad farmor vårdar barnbarn - fast egentligen är den tiden också över.
    Så vi får ägna oss åt: PUT= pensionerad underbar tid :-)
    Du ser vad du satte igång mina tankar med ditt inlägg - kan inte minnas att jag någonsin kommenterat dina härliga bilder som du har i dina inlägg, nu gör jag det..HBII
    Kram fran residenset som badar i sol idag igen...

    SvaraRadera
  6. Haha! Helt nya förkortningar för mig, men jag gillar PUT skarpt!

    SvaraRadera
  7. Jag har inte använt vabb eller vah .Men PUT !!
    V..Ulla får akta sig!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, PUT vill jag alltid använda. Tove är påhittig.

      Radera
  8. Så bra att man kan kan använda både VABB och VAH :)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Här är jag en "motvallskärring". Vet du vad det betyder? Precis, en som tycker tvärtom. Nu kanske jag inte gör det,tycker olika i alla fall, men jag ogillar att "prata" i förkortningar. Det är sällan som jag använder dom och jag kan inte förklara varför. Jag har upptäckt att jag till och med skriver ut vanliga förkortningar, som detta t.ex och t.o.m.
    Vård av sjukt barn, helt okej, bara det inte blir som en arbetskamrat som jag hade en gång sa.
    "I morgon är jag hemma för jag har en dag kvar att ta ut i vård av barn". Detta är många år sedan, men jag kommer ihåg att jag tyckte att det var en konstig inställning, till hjälp som man får då det krävs.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns tyvärr många som utnyttjar förmånerna på helt fel sätt.

      Radera
  10. Nu är jag också en motvallskäring som Wiolettan. Jag tycker det räcker med alla bidrag som vi skattebetalare får betala utan att det blir ett nytt bidrag till vård av hund. I så fall bordet det väl bli bidrag till vård av katt, marsvin, kanin och andra djur som också är "en del i familjen". Har man råd att skaffa och föda en hund bör man också ha råd att gå till veterinären. Då får man väl ta ut en semesterdag eller ta tjänstledigt om det kniper. Det finns också försäkringar som täcker en del av kostnaden.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det blir aktuellt i Sverige med vård av hund och i så fall måste det klart gälla andra djur också. Nu var det ju inte vård av hund som den här damen fick betalt för. Hon fick sjukanmäla sig själv. Det tror jag faktiskt redan förekommer här att många gör. Läkarintyg behövs ju inte första veckan och då vet ingen vem som är sjuk. Jag hade själv haft väldigt svårt för att lämna en sjuk hund ensam hemma, men vi är alla olika. Även om man går till veterinär och får medicin, så betyder inte det att djuret blir friskt som genom ett trollslag. Jag visste inte att det fanns försäkringar som täckte ifall man tog ledigt från jobb. Det brukar annars vara jättesvårt med försäkringar på äldre djur, och det är ofta de som är sjuka.

      Radera
    2. Jag fattar bara inte hur man kan sjukanmäla sig själv när man inte är sjuk. Det är ju bedrägeri. Det måste vara något som är helt fel i systemet i så fall. Det är klart att man inte vill lämna en sjuk hund hemma ensam men då får man väl som sagt ta tjänstledigt eller ta en semesterdag tycker
      Ingrid

      Radera
    3. Jag tror faktiskt inte det är så ovanligt att många stannar hemma från jobb utan att vara sjuka. En del tänker bara på sig själv och bryr sig inte om att det fördärvar för de som är ärliga.

      Radera
  11. VAB och VABB - är väldigt bra när det behövs ... och VAH är också bra, men kanske inte något som samhället ska betala, även om hunden oftast är en familjemedlem. I jämlikhetens namn bör det nog också bli VAK - Vård Av Katt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det ska givetvis vara lika för alla djur. Jag tror inte det blir aktuellt med någon vårdpeng för sjuka djur, utan man får nog sjukskriva sig själv, som jag är övertygad om förekommer idag.....eller ta ledigt utan lön.

      Radera