fredag 20 oktober 2017

Blåsning

Hösten är verkligen blåsningens tid. Det varnades för Ofelia, men hon syntes inte till här. Jag tar det med ro, för det kommer säkert nåt annat elände hit i stället. Vi märker inte så mycket av blåsten inne i vår trädgård, för de höga häckarna tar av ganska rejält. Inne i skogen är det också väldigt behagligt att befinna sig, men kanske inte så säkert alla gånger, när det blåser stormstyrka. En del höststormar har gått hårt fram inne i vår skog genom åren. För många år sedan åkte ett stort område med granar all världens väg och det såg ut som plockepinn inne i skogen. Det dröjde länge innan det blev upprymt. En av de längre motionsslingorna blev helt förstörd. Som tur är så har vi många slingor att välja mellan.


Häromdagen när det var lite blåsigt fick jag se en liten fågel sitta på altanräcket.


Plötsligt tog vinden tag i fågeln men den tog spjärn och satt kvar. Fjädrarna for runt däremot. Den såg så luddig och go ut. Jag kom och tänka på att fåglar har lika svårt att hålla styr på frisyren som vi människor. Fåglarna har förståss frisyr över hela kroppen i motsats till oss. Mitt hår är väldigt tunt och flygigt, så det behöver inte blåsa så värst mycket för att min frisyr ska försvinna all världens väg. Ändå sprayar jag på rejält med hårspray innan jag ger mig ut. Jag är ingen hatt eller mösstyp, annars hade det klart varit räddningen. Sist jag var hos frissan och färgade håret satte hon dit många illröda slingor. Det är verkligen riktigt rött med stort R. När jag går utanför ytterdörren nu och vinden tar tag i mina "lockar" så far de runt huvudet på mig i ilfart. Om det inte hade varit för att jag är tyst, så hade folk kunnat ta mig för ett utryckningsfordon med en röd, snurrande varningslampa på taket/huvudet.

27 kommentarer:

  1. Haha, som en röd, snurrande varningslampa på taket. Du är för härlig Gunnel!
    Den lilla bofinken är också för härlig med sin rufsiga "frisyr". Den lilla rödhaken som vi fortfarande har här, blåser iväg som ingenting när vindarna tar i och vi skrattar. Gratis luftfärd. Det ser för dråpligt ut.
    Ha en skön helg, utan alltför mycket rufs i håret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Jag hoppas det lir en fin helg med lite sol, för det var ett tag sen nu.

      Radera
  2. Så söt fågeln är. :)
    Ibland undrar jag hur små fåglar klarar sig i blåsten.
    Ja, det är inte alltid lätt att hålla frisyren i ordning när det blåser.
    Hos oss blåste det litet mer idag och i kväll regnar det! En “världshändelse" nästan. ;)
    Skrev om denna hos mig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att regn är välkommet hos dig. Här är det mer solen som är en bristvara.

      Radera
  3. Vilka underbara bilder på den lilla fågeln! Här blåser det alltid mycket men vi bor ju i öppna landskap omgivna av hav så något annat är väl inte att vänta.

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det är lite mer vindigt hos dig än här hos mig.

      Radera
  4. Men oh, nu skulle jag ju så gärna ha velat sett din fräcka frisyr! Jag har ingen frisyr alls just nu, varken kort eller långt, slingorna bortblekta, på med mössan med andra ord!
    Jag fick en chock över hur dyrt det var med utlandsportot. När jag sedan letade vykort i bokhandeln så kostade de billigaste 10 o de dyraste 39,- Det är ju inte klokt! 39 plus 21 blir 60,- för att skicka ett kort...i värsta fall!
    Jag kommer nog mest att använda mig av egna foton, där kan jag välja o vraka o lägga till texter och annat o komma undan med en totalkostnad på 19,- Det tycker jag är rimligt.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är riktigt nöjd med mitt illröda hår. ...jag syns i varje fall.

      Radera
  5. Ta en bild snälla när de illröda far omkring!!!
    Det är lätt att röra sig till musik!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se om jag kan hålla kameran stilla i blåsten så det inte blir en suddig bild.

      Radera
  6. Den enda som inte är söt, vare sig med eller utan vindrufsig frisyr, är ju Trumpen. Både du och pippin är bara till er fördel med vind i håret/fjädrarna. Allt klär skönheter!
    Ha en trevlig skånsk helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, han har verkligen besvär med sina lockar....och inte bara med lockarna.

      Radera
  7. Okej, då ska jag hålla utkik efter någon med illröda slingor nästan gång jag är på Väla :D
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så härliga bilder på den vindrufsiga bofinken! Skulle gärna se ditt illröda hår blåsa runt i stormbyarna :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bofinken satt kvar länge, så jag fick fota den. Vilken lyx och komma så nära. Det riktigt lyser STORMVARNING när det far runt.

      Radera
  9. Roligt att du fick en sådan fin bild av fågeln. Att den satt så stilla så du kunde fota, fast det blåste. Den blev verkligen uppburrad.
    Jag skulle vilja se ditt hår och helst då det blåser i vinden. En selfie att visa, kunde det vara något? För i mina öron låter det så vackert, med röda slingor.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så bra på att fotografera mig själv, men en vacker dag kanske jag lyckas.

      Radera
  10. Så söt och fin lilla fågel, undrar vad den tänker, hi hi . . .
    tur att få beskåda den så länge.
    Vinden tar också taG i mitt hår så inte lönt att ens spraya, jag virar en sjaj flera varv runt huvud om jag är i trädgården, aNNARS VILL JAG HA ÖRONVÄRMARE.
    Mina öron tål inte blåst, jag får ont i dem, så kallat örsprång, så varmt vill de ha. Möss täcker inte 'öroningången' den glider upp, just där lider örat.
    Vårat hus ligger öppet mot åker och äng, men de sista åren har det planterats fler träd och buskar som ger en lite högre trädgårdszon, den är bra för mig också.
    Ha ha ha , , , roliga Du, röda slingor har jag haft för många år sedan, kanske dina är värre eller bättre.
    Kram kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar med få ont i öronen när det blåser, men då tar jag upp hättan på jackan. Jag får nog vänja mig vid mössa eller nåt liknande, för det är inte alla jackor som har hätta.

      Radera
  11. Blåsningarna nu i höst har varit av det blåsiga slaget de lux.
    Tänk att lilla fågeln stod emot!
    Skulle gärna vilja se ditt rufsiga blåsig hår :-)
    En hårselfie kanske??
    Kram o ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får fundera på den där selfien.

      Radera
  12. Men en sån söt liten fågel. Ibland är det ett under att dom orkar sitta kvar när det blåser så kraftigt, dom är ju inte så stora :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer en hel del fåglar till oss nu när det börjat bli lite kallare. Givetvis är det mest pilfinkar, men även andra arter.

      Radera
  13. Fina fågelbilder. Det måste se elegant ut med röda slingor i håret. Du måste lägga ut en selfie innan de tonar bort :-)!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite stressigt nu när det snart är jul, så jag får se om jag hinner.

      Radera