tisdag 26 maj 2015

Jag gick under jorden


Annandag Pingst drogs in för 10 år sedan till förmån för Nationaldagen. Jag tycker det var på tiden att Nationaldagen blev klassad som en helgdag. Så är det ju i de flesta andra länder. Nu blir det lite fel för en del av de som jobbar när den 6 juni infaller på en helg. Vissa fackförbund har avtal om att man då får ta ut en annan ledig dag under året. Jag har inget sådant avtal, men jag tog ändå ledigt igår. Kan undras vad det blir för konsekvenser av det. Jaja...den tiden den sorgen.

För säkerhets skull så gick jag under jorden. Jag tillbringade nästan hela dagen i källaren. Mina syrum har länge liknat....inga syrum. Av nån underlig anledning så har det samlats saker där som inte har det minsta med sömnad att göra. Nu förpassades allt sånt till sina rätta platser. Det gick ganska snabbt, men det största problemet var ändå alla lösblad som låg och skräpade. Jag tog ett djupt andetag och sen gav jag mig i kast med det hela.

När jag ser ett snyggt mönster eller en kul idé i en tidning så river jag ut sidan, och hittar jag nåt på nätet så skriver jag ut det. Med tiden blir den där pappershögen ganska stor. Nu sorterade jag allt efter var det hörde hemma...stickmönster för sig, symönster för sig, tips och idéer för sig osv. Sen var det bara att ta hög efter hög och se om jag verkligen skulle spara det och då satte jag in det i plastfickor och in i respektive pärm. Jag har en stor bibliotekssnurra i ett av rummen och där samlar jag pärmar med olika innehåll. Det är så praktiskt när det är nåt jag vill göra att bara plocka fram en pärm och bläddra i.

28 kommentarer:

  1. Vilken praktisk snurra du har där i källaren! Men visst är det så att man ibland har en förmåga att samla papper och urklipp i högar. Men så skönt när man får ordning på det igen :)
    Ha en bra dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir man lite extra energisk.

      Radera
  2. Vad skönt att få i ordning!
    Jag har bett min man kolla upp hur hans avtal ser ut gällande det där med att Nationaldagen infaller på en lördag i dag. Själv behöver jag inte kolla - jag är säker på att jag ska jobba!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du har ett avtal om att få en ledig dag senare.

      Radera
  3. Visst behövs sådana arbete under jorden.Och egentligen, när man väl kommer igång, är det rätt roligt.
    Det där med det där avtalet, var jag inte berörd av. Nu kvittar det dock. Jag arbetar och tar ledigt nästan som jag vill.
    Hoppas du hittade något roligt handarbete att ta itu med. Jag stickade lovikkavantar igår - på beställning. I garnaffären tittade det litet konstigt på mig när jag köpte garnet. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det går nästan att använda dem redan nu. Vi har jättekallt. Jag har börjat virka en väska som jag hittade bild på nätet. Mönster får jag själv fantisera ihop, för det fanns inget.

      Radera
  4. På Gran Canaria är det vanligt med röda dagar när man firar allt möjligt. Om den röda dagen infaller under en söndag, flyttar man helt sonika fram söndagen :) De är mycket för fest, firande och karnevaler och precis alla klär ut sig.
    Jag har ett dokumentskåp i plåt. Toppen under min tid som politiker men det fick hänga med för det slukar ofantliga mängder med papper och är lätt att ha koll på allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner sig nöjd när allt hamnat på rätt plats.

      Radera
  5. Vad flitig du varit :-D och väldigt praktiskt att ha en sån där snurra och få plats med massor av saker. Jag är som du och sparar en massa för inspiration och även mönster. Förr hade jag ordning på sånt och allt sattes fint in i pärmar, men så är det inte nu. Skulle verkligen behöva göra som du och sortera in allt. Gjorde det för ett tag sen med alla recept och det blev väldigt lyckat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar tyvärr bli väldigt långt mellan gångerna som jag är så flitig också. Jag önskar bara att jag var mer ordningssam och satte in efter hand.

      Radera
  6. Så skönt det kan vara att rensa. Man blir liksom ren i hjärnan av det :D

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  7. Skönt att plocka i ordning lite granna. Vi är nog många med dig som lägger på hög.
    Jag kan hålla med dig om att 6 juni ska vara en helgdag, men jag hade velat ha kvar annandagpingst. De hade istället kunna tagit bort 1 maj som röd dag.
    Kram Lisa

    SV: jag tar det lugnt denna veckan, inga måste eller krav på mig. Förutom på söndag, då det är morsdag, Stefan och jag har 17-årig bröllopsdag. Ungdomarna kommer då hem till oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också det var bra när vi hade Annandag Pingst. Det blev en liten minisemester.

      Radera
  8. Hej, det var ett tag sen jag såg en pärmslukare! Så kallade vi dem på banken, sen fanns bordsmodell som vi kallade snurra. Jag jobbade några år på något som kallades expressbetalningar till utlandet. Man satt o svarade i telefon när kontoren ringde in brådskande överföringar. vi satt i ett stort rum i en stor cirkel med kartböcker och bankregister i snurrorna. Minns att det var tungt att lyfta dem ständigt och jämnt, fick inflammation i axelns muskelfästen och behövde kortisonsprutor. Ja och vi satt och bolmade och rökte där i kontorslandskapet....inte för hundra år sen utan i mitten av 80-talet...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen stor skillnad på vad som var tillåtet förr och nu.

      Radera
  9. Den där snurran är ju riktigt praktiskt. Tänker - en sån där skulle jag haft till mina pelargoner.... Tror jag få hålla ögonen öppna ifall jag skulle ramla på något liknande. Ha en bra tisdag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade säkert varit snyggt...och praktiskt.

      Radera
  10. Bra för du lär inte bli sysslolös den dag du blir sysslolös. Om du förstår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en stor tröst att jag har alltid nåt att göra eftersom jag aldrig blir klar.

      Radera
  11. Praktisk snurra! ...................Dagen idag har varit värre. Du får kolla min blogg imorgon. Kram!

    SvaraRadera
  12. Ordning och reda, löning på fredag, hi hi . . . något man rabblade om förr . . . .
    Du har fått fin ordning nu på dina papper m.m. Men det har inte jag och det blir inget heller förrän till hösten.
    Energi fick jag igår måndag, då bakade jag 70-tal bullar, applåd för mig (ej bakat bullar sen i februari tror jag)
    Idag har jag haft 'storkök' pågång, gjort många maträtter som jag sen fryst ner i portioner, bra att ha sen.

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilken energi! Det skulle vara gott och ha lite kakor och färdiglagat i frysen. Det är ju inneväder så det kanske blir av här med en dag.

      Radera
  13. Jag tycker att pingsten känns väldigt rumphuggen numera. Maj är ju (normalt men inte i år, då) den ljuvligaste tiden. Nationaldagen har inte fått fäste riktigt hos mig - midsommar känns mer svensk.
    Så bra att du gick under jorden så att det blev ordning i tillvaron! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att Midsommar känns mer svensk än Nationaldagen. Lite tokigt, faktiskt.

      Radera
  14. Jätte smart snurra och jätte smart av dig att gå under jorden en dag. Tänk vad du fick mycket gjort hemma istället.
    Ha nu en bra Onsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har jag väldigt bra idéer.

      Radera