fredag 28 maj 2010

Tack vare


.....eller kanske snarare på grund av Karl Augusts död på Kvidinge Hed den 28 maj 1810, har vi idag en kung som heter Karl XVI Gustav. Detta högtidlighölls vid Monumentet idag. Alla klasser på Kvidinge skola tågade på led dit för att titta på hur det såg ut när husarerna kom ridande och själva höjdpunkten; när kronprinsen ramlade av hästen. Den dan för 200 år sen lär det ha varit ett riktigt busväder med regn och hagel. Idag var det lite småregn, men haglet kom inte förrän skådespelet var över. Det får ju vara nån måtta på realismen.

Många vuxna hade klätt sig så fina i 1800-talskläder. Tyvärr kunde jag inte hitta nåt passande, så jag bestämde mig snabbt för att vara en dam som var långt före min tid när det gällde mode. Då kunde jag lugnt tåga dit i 2010-talskläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar