torsdag 14 september 2023

Det närmar sig


Idag är det 9 dagar kvar tills jag flyttar. Det blir inte mycket tid över för bloggen just nu. Datorn är fortfarande på plats, men övriga möbler är emballerade. Bokhyllorna gapar tomt och jag har bara kvar köksmöblemanget och ett par fåtöljer som jag kan sitta i. Soffbordet har fått respass, för jag måste införskaffa ett mindre. Men jag upptäckte att det gick precis lika bra att sätta kaffekoppen på en flyttlåda när jag satt framför TV:n. 


Jag gillar att ha saker och ting klara i god tid, men den här gången har jag nog varit lite väl snabb. Att tömma de olika rummen var inga problem, och sen gav jag mig på köket. Alla skåp tömdes och jag behöll bara några tallrikar, glas och bestick lättillgängligt. Tyvärr visade det sig att jag räknat lite snålt när det gällde vad jag behövde använda. Jag hade visserligen skrivit PORSLIN på de lådor där jag packat ner köksgrejer, men jag hade inte specificerat det så noga. Det blev till att börja leta när jag behövde en visp för att göra pannkakor en dag. 

Jag gör inte många knop per dag längre. Det är lite som om luften gått ur. Det känns som jag inte gjort annat än packat hela året och just nu är jag ganska less på det. Faktum är att det som ännu är opackat nog får förbli så fram till sista dagarna. Trädgården skriker på hjälp och hittills har jag slagit dövörat till. Jag rensade bort ogräs för några veckor sedan, men efter allt regnande så märks det inte nu. Jag får se nästa vecka ifall lusten infinner sig, men det är inte så troligt.

I morgon ska jag hämta nyckeln till lägenheten och då kan jag börja ta dit lite småsaker. Jag har levt med flyttlådor runt ikring mig i flera månader och det kommer att bli likadant när jag flyttat, men ändå inte. Då är det dags att plocka ur lådorna och ställa saker och ting på sin plats. Den 23:e går flyttlasset till Ängelholm. O, vad jag längtar!

25 kommentarer:

  1. Så skönt att flytten närmar sig nu. Det är ett hästjobb att tömma ett hus som man har bott i länge för man samlar på sig mycket. Saker ska rensas ut och annat ska packas ner. Förstår att du längtar nu och är trött på att leva bland flyttkartonger. En stor fördel är i alla fall att det är roligare att packa upp i den nya bostaden.

    Om vi inte hörs innan så önskar jag dig stort lycka till med flytten!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag börjar se lite ljusare på tillvaron n u. Humöret har åkt ganska mycket upp och ner sista tiden.

      Radera
  2. Det är då en himla tur att det inte är såååå många gånger i ens liv som man flyttar. Och att tömma ett helt hus som man bott i länge kan inte vara lätt. Men jag tycker ändå att du lyckats bra, dessutom utan att stressa.
    Och om jag var dig så skulle jag inte rota i kartongerna efter köksredskap. Jag skulle ta mobilen och beställa färdigmat. Så lat är jag;-)
    Att flytta till en ny lägenhet är spännande. Det är betydligt roligare att packa upp och inreda en lägenhet än att tömma ett hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du är smart. Men nu har jag färdigmat i frysen som jag bara kan sätta i micron de sista dagarna här. Det är 50 år sedan jag flyttade senast, så jag hade glömt hur jobbigt det var.

      Radera
  3. Jag har saknat dig och tittat in hit dagligen. Men jag har ju förstått att du haft fullt upp med annat än bloggen. Att flytta och lämna ett stort hus är väldigt krävande. Bra att du ordnat så mycket och i god tid.
    Spännande att du nu snart ska flytta och installera dig i ditt nya hem. Förstår att det känns bra. Vad gäller trädgården så låt den vara . DE som kommer efter dig tar sig säkert gärna an den-
    Varm kram

    SvaraRadera
  4. Åh så roligt med några rader från dig, men jag vet ju en del om vad du går igenom nu, så att du inte har prioriterat datorn och bloggen under den här perioden är full förståeligt. Det kommer säkert att bli jättebra när du äntligen är på plats i Ängelholm.
    Varm kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Att flytta är inget för veklingar. :) Det kräver sin kvinna. Tur att du är den kvinnan. Det här året har verkligen varit ett förändringens år för dig. Ja, för hela din familj. Hoppas det flyter fint med själva flytten; hittills har ju allt "gått på räls". Lycka till! Blir kul att få läsa om din nya plats. Med bilder, förstås! ;)
    Ha det gott! Kram från norr!

    SvaraRadera
  6. Förstår att du längtar, och att du har fullt upp. Blev så glad idag så jag fick se att du hunnit med att blogga en stund. Jag väntar med spänning på att du är färdigflyttad och kommit till rätta! Kram Lisa

    SvaraRadera
  7. Jag har förstått att du har haft fullt upp jag visste ju att du skulle flytta till hösten men inte riktigt när..lycka till med allt och ta det lugnt..strunta i bloggen så länge för vi finns ju kvar..stor kram Nicki

    SvaraRadera
  8. Ååå vad glad jag blev då jag såg att du tittat in hos mig.
    Det är verkligen utjobbigt att flytta, men som sagt det är mycket roligare att packa upp och göra fint än att packa ner och slänga/skänka.
    Bry dig inte om ogräset det får nästa ägare ta tag i till våren =) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Ps: Blev inte så spontant.....det blev reklamationsarbete av ett par 2 månader gamla skor, men tillslut efter ytterligare fem foton så gick det igenom som produktfel och pengarna tillbaka.

    14 september 2023 kl. 20:11

    SvaraRadera
  10. Det är stora ting det där med flytt. Jag kommer ihåg som igår när jag för 10 år sedan flyttade från vår trea till denna min tvåa. Allt packande och uppackande, ojojoj.
    Men det blir så bra för dig! Snart är du på plats! Förstår att du längtar.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Oj, oj, oj ... förstår att det är mycket nu för. Flyttlådorna kan vara användbara som tillfälligt bord. Minns när vi flyttade hit och ställde nästan alla flyttkartonger i köket. Dom bildade en köksö och den saknade jag nästan när allt var uppackat.
    Ogräset tycker jag inte du ska bekymra dig över. Det kommer att fortsätta växa även efter du har flyttat och sedan vissnar det i vinter.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Underbart är det att läsa!
    Nyckelkram!

    SvaraRadera
  13. Nu får du ta det lugnt och njuta av de sista dagarna i huset. Fast jag tror faktiskt att du i tanken redan bor i Ängelholm! Kram

    SvaraRadera
  14. Härligt att det närmar sig ... ta det lugnt och vila dig i form nu. Förstår att du längtar :)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Förstår att du längtar. Nu bara fem dagar kvar. Det är en jobbig tid att befinna sig i. Vad bra att du redan fått nycklar dit. Hoppas du ska stortrivas i den fina staden. Vi höll på att hamna där när vi lyckades köra fel 2 gånger igår från resan hem från Höör och Ystad. Så är det när vi skippar de stora vägarna.
    Skippa du ogräset. Det kan de nya ägarna leka med senare. Kommer de inte direkt kommer de ändå inte att se att du gjort något.
    Bossekram

    SvaraRadera
  16. Jag riktigt känner inuti mig hur skönt det ska bli när flytten äntligen är genomförd. När du är på plats och dina kartonger likaså. Sedan får du ta set lite pö om pö, tills det mesta har hamnat på rätt plats och du känner dig hemma i ditt hem.

    SvaraRadera
  17. Kul med flytt och lycka till :) Kraaam

    SvaraRadera
  18. Räknar lite på fingrarna och inser att du flyttar idag, hoppas allt gått/går bra, ha en fin helg.

    SvaraRadera
  19. Jag har noterat på stadskartan att du har nära till den vackra Hembygdsparken. Där var vi flera gånger av olika orsaker.
    Regniga kramar från Rååtrakten

    SvaraRadera
  20. Nu är flytten väl avklarad och jag hoppas att du börjar få ordning i din nya lägenhet. Hoppas att du ska trivas bra.

    Kram

    SvaraRadera
  21. Tänker på dig! Hoppas att allt flyter på bra för dig, och att du börjar komma i ordning.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
  22. Kram till dig... NICKI ❤️

    SvaraRadera