torsdag 17 augusti 2023

Det finns omtänksamma människor

Den unge killen som köpt mitt hus ringde häromdagen och undrade ifall han kunde komma upp med några hantverkare och kolla in taket på huset. Hela huset ska få sig en uppfräschning och först på listan står taket. Mycket smart! Häromdagen kom de hit och gick runt och kontrollerade vad som behövde göras. 

Under tiden som hantverkarna höll på med det stod vi och småpratade. Han undrade ifall jag fått tag på någon lägenhet, och det kunde jag glädjande nog säga att jag hade. Jag berättade, att från början trodde jag att det skulle bli så att jag behövde flytta runt och bo hos mina barn, men det löste sig snabbt. Då sa han: "Du kunde få bott här hos oss". Väldigt osvenskt, men omtänksamt. Jag vet att de är många syskon och att de ofta hjälper honom i hans företag. Andra släktingar är också involverade och sammanhållningen är stor. Den omtänksamheten och speciellt respekten för äldre människor är bristvara idag.

När hantverkarna var klara och de skulle ge sig iväg undrade han om jag gillade pizza. Han är nämligen ägare till en av pizzeriorna i Åstorp. Jag tycker det är gott och beställer hem ibland. -"Då kommer jag upp med en pizza till dig på fredag", sa han innan han körde iväg. Härligt! Då behöver jag inte fundera på någon middag till fredag utan jag kan "roa" mig med att packa flyttlådor hela dagen. 

36 kommentarer:

  1. Vilken härlig kille som köpt ditt hus! Trevlig och omtänksam ... och härligt att ha en god pizza att se fram emot!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog lyckats få världens bästa köpare. Han är så omtänksam.

      Radera
  2. Det måste kännas väldigt rätt att överlämna huset till den trevliga och omtänksamme mannen.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Det känns väldigt bra. Jag är så glad att det är han som köpte huset.

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastiskt trevlig kille. Förstår att du blev glad och att du sålde till rätt person.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns verkligen som jag haft tur.

      Radera
  5. Vilken fantastisk vänlighet och omtanke. Knappt man tror det är sant!
    Kram
    Znogge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är verkligen ovanligt. Man blir så glad när man träffar på sådana personer.

      Radera
  6. Verkligen en fin och omtänksam man, gissar han inte är svensk då han av omtänksamhet om dig sa att du kunde bott kvar om du inte fått lägenhet, vi svenskar har tappat den familjekänslan och omtänksamheten idag.. Kram https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans föräldrar är inte födda i Sverige, men jag tror han växt upp här för han pratar perfekt svenska.

      Radera
  7. Rader man blir lycklig av att läsa =)
    Ha en fin torsdagsförmiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så ovanligt med sån omtänksamhet.

      Radera
  8. Anonym....det är jag LillaSyster=)

    SvaraRadera
  9. Verkligen omtänksamt. Man blir så varm om hjärtat då man får höra positiva saker, istälet för allt negativt som vräks ut genom media. Kram och god pizzamiddag!

    SvaraRadera
  10. Men wow så snäll han är! Verkligen osvenskt att erbjuda dig att få bo kvar. Tycker inte att man ser den där omtänksamheten så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr är det inte så vanligt.

      Radera
  11. Så härligt och omtänksamt. Ja, omtänksamhet kan nog ofta vara en bristvara idag. Absolut. Sådana möten bevarar en gärna i sitt hjärta.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir överlycklig varje gång man träffar på en person som bryr sig om mer än sig själv.

      Radera
  12. Jo men, underbart! En del människor är såna, de bara ser hjälpsamhet och behov hos andra än dem själva. Så härligt och man blir så glad!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det behövs fler sådana människor.

      Radera
  13. Vilken tur du har som fick en sådan bra köpare till huset. Hans kommentar gör mig varm i hjärtat, så roligt med sådan medkänsla. Och pizza imorgon, mums!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar människa. Din berättelse gjorde mig glad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ofta man träffar på så omtänksamma personer.

      Radera
  15. Osvenskt är ju bara förnamnet! Antar att han inte är svensk utan från ett annat icke europeiskt land.
    Så himla kul att han just har köpt ditt hus och att han visar omtanke mot dig. Det måste kännas skönt att lämna huset till "rätt person". Och han verkar vara rätt på alla sätt.
    Å du som gillar pizza - ja, gissar att det är ett stående erbjudande. Du är SÅÅÅÅÅ Värt detta:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror han är från ett icke europeiskt land för det är ytterst ovanligt med den inställningen från infödda svenskar...inte alla så klart, men ganska många.

      Radera
  16. Ljuvlig läsning! Kram

    SvaraRadera
  17. Det låter som en helt underbar människa vilken kille och vilken människa så jag håller med dig väldigt osvenskt och helt underbart.. Jag blir nästan lite avundsjuk på den familjen för så har jag det definitivt inte.. hoppas att du får en riktigt fin helg nu och lycka till med det fortsatta packandet.. Kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart är allt nerpackat och vad ska jag göra då?

      Radera
  18. Lägg den killen i en kopiator! Världen behöver fler människor med hans egenskaper.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade inte varit dumt om man kunnat göra så.

      Radera
  19. Sådana människor är det ont om, och att dessutom få en Pizza bara "sådär"....go gubbe i min bok. :)

    Ha det så fint nu.

    SvaraRadera
  20. Det finns hopp om framtiden, underbart och hoppas att pizzan var lika god som killens attityd mot andra människor är. Sånt här blir jag glad av att läsa. Härligt ,härligt!

    SvaraRadera