tisdag 7 december 2021

Lucka 7

Murar

Murar har byggts i alla tider och då har huvudsyftet varit att skydda sig mot fiender. Det finns många berömda murar man fick läsa om i skolan, som t.ex. Jerikos murar. Det har gjorts många utgrävningar där man tror att staden låg och arkeologerna har funnit rester efter murar och hus.

Bild lånad av Ditte.

Den mest berömda muren är med all säkerhet den kinesiska muren. Den är en stor turistattraktion. Jag har själv aldrig besökt den, men en som gjort det många gånger är Ditte. Det är av henne jag fått låna den fina vinterbilden från muren.

Bild lånad av Bosse.

Under antiken och fram till medeltiden hade nästan varje stad en ringmur. Ingångar till staden fanns bara vid stadsportarna, som fungerade som en slags stadstullar. Visby ringmur är nog den mest kända muren i Sverige idag. 

Jag minns när Berlinmuren byggdes 1961. Den muren kom definitivt inte till för att skydda folket mot fiender, även om regeringen påstod det. Huvudsyftet var att hindra östtyska medborgare att fly till Västtyskland. Det gjordes flyktförsök efter att muren byggts också men det var inte många som lyckades. 1989 var slutet för Berlinmuren.

Ordet mur har en väldigt negativ klang. Det är något ovälkomnande över det. Trädgårdsmurar avskärmar mellan grannar men i de flesta fall är det inget som stör grannsämjan. Trots det är murar inget som har med fred att göra direkt. Därför blev jag lite konfunderad när jag läste om Fredsmuren i Nordirland.

Den består av en serie barriärer som är flera kilometer långa och byggda för att skilja katolska och protestantiska områden i Belfast, Derry och Nordirland åt. Fredsmuren byggdes efter kravallerna i Nordirland 1969. Största delen av muren kan ses i Belfast. Högst upp på muren finns stålstängsel. Enligt vissa uppgifter lär höjden vara 8-10m, men lite lägre vid portarna. Portarna hålls stängda nattetid men vid oroligheter har polisen befogenhet att stänga dem även under dagtid. 

År 2010 bestämde politikerna att muren skulle rivas, men först frågade de befolkningen. 90% av katolikerna och 80% av protestanterna ville ha kvar den. Det ska tydligen göras ett nytt försök 2023. Muren är dekorerad med muralmålningar, så det är inget gråtrist byggnadsverk, men kanske ändå inget som borde behöva finnas där. 

29 kommentarer:

  1. Murar har en negativ klang i sig. Tankarna går till oroligheter och krig. Kinesiska muren hade jag gärna besökt. Synd att det tar xx timmar att ta sig dit. Jag bodde i Borås och minns väl när muren började rivas i Berlin.
    Tisdagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Murar gör verkligen inte att man tänker på roliga saker.

      Radera
  2. När vi åkte på bussresa till alperna en sensommar slutet av 90-talet, så övernattade vi i Berlin och såklart var vi och tittade på den del av muren som fanns kvar.
    Kinesiska muren har varit en dröm - och lär så förbli, men ringmuren i Visby, den har jag i alla fall sett :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ungmuren i Visby har jag också sett och den har med en intressant historia.

      Radera
  3. Här i småland har vi mycket sten, så det finns många fina stenmurar. En stenmur kan vara mycket vacker, och vilket arbete då de gjorde dessa.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i närheten finns en del som byggt stengärden runt sin tomt. Vilket jobb!

      Radera
  4. Måste erkänna att jag inte visste speciellt mycket om Fredsmuren i Nordirland även om jag nog har hört talas om den. Det var intressant att läsa om den. Annars har murar en negativ klang. Men ... en muromgärdad köksträdgård kan vara väldigt vacker. En plats som lagrar värmen och skapar ett fint klimat för grönsaksodling. Har sett många sådana på trädgårdsresor i England.
    Kinesiska muren har jag alltid velat besöka men det lär nog inte bli av.

    Kram och tack för lucka 7 och en fin tisdag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mur i en trädgård kan vara praktisk många gånger och framför allt så blir det så varmt där när solen strålar på den. Ett perfekt fikaställe.

      Radera
  5. En liten bit av den rivna Berlinmuren har farmor, hon fick den av sina sommargrannar som tog med den till henne som souvenir - de bodde i Västtyskland. Idag får man ha en mur av kläder på sig då man ska ut..... -17 fast nu har det orkat upp till -15

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer helt i det du skriver om en mur av kläder. Vi har inte samma temperaturer som du men den råa fuktiga luften gör att det känns betydligt kallare än termometern visar.

      Radera
  6. Mur är i min värld ett negativt ord och handlar oftast om att stänga ute. Tänker bara på Trumps mur mot Mexiko... Den mest kända mur jag sett är Berlinmuren och det kändes onekligen speciellt att besöka den.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det var intressant att besöka den.

      Radera
  7. Kul att får se Visby ringmur!
    Åkes stora dröm var att få se Kinesiska muren, men så blev det inte.
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min stora dröm också, och jag tror vi är många som har den drömmen.

      Radera
  8. Visst är det så att ordet mur ofta har en negativ klang. En mur ska skydda några eller ett land och stänga ute andra. Och ofta är det ju också många som avlidit just i samband med att murar byggts.
    Berlinmuren besökte jag 1962 tillsammans med min pappa, jag var 13 år då och tyckte det var förfärligt. Vad gäller Jerikos mur har jag av förklarliga skäl inte sett den men kanske varit i närheten.
    Bättre lycka då med den kinesiska muren. En otroligt stor gravplats där många som byggde den dog och många som dog under alla krig. Men den fascinerar mig. Gillar verkligen bilden här där den är i vinterklädsel. Första gången jag såg snö här och hade då ändå besökt den på olika ställen ett 20-tal gånger.
    Fint med Visby ringmur som också har en spännande historia.
    Stort tack för fint innehåll i lucka 7.
    kram

    SvaraRadera
  9. Adventskram till dig med, Tove.

    SvaraRadera
  10. Jag fastnade direkt för din bild av en snötäckt mur, för jag tyckte det var så ovanligt. Vad jag förstår av din kommentar så hör det inte till vanligheterna.

    SvaraRadera
  11. Älskar dina luckor! Även idag fick jag lära mig nåt nytt - Fredsmuren i Nordirland hade jag aldrig hört talas om. Ja, historia är inte min starka sida (heller).
    Berlinmuren däremot har jag ett starkt minne av. Det var på en tjänsteresa som jag såg en del av den med ingenmansland bakom. Minns den ruttna lukten.

    Vad gäller murar så tänker jag också på klagomuren i Jerusalem, även den ett bestående minne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klagomuren hade jag alldeles glömt bort. Den borde naturligtvis ha varit med här.

      Radera
  12. Så bra atg kunna låna bilder !
    Murar kan vara till glädje och vackra. I våra yrskter finns mängder av fin stenmurar. Gränser mellan ägor. Hinder för boskap. Granngården har en mur som är så stor och vacker att den t.o.m fått en egen tv-film. Har med den på bloggbilder lite då och då Krsm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns klart många vackra murar och sådana som inte har med krig eller ovänskap att göra.

      Radera
  13. Missade att nämna det jag fick lära mig om Fredsmuren på Nordirland. Vet att jag hört talas om den men visste inte så mycket mer-
    Stort tack!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jg kände faktiskt inte själv till så mycket om dn förrän nu.

      Radera
  14. Politiker kan bygga murar, men folket ser oftast "genom de" murarna, själv är jag benägen att inte ingå i de murarna mainstream media levererar... Har levt för länge och sett så många samhällsproblem som aldrig tas upp nuförtiden... De fattiga pensionärerna och barn i dagens samhälle....

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del murar borde inte få finnas till.

      Radera
  15. Kinesiska muren och Berlin muren, är väl de mest kända. Fina bilder.
    Berlin muren kommer jag så väl ihåg då den byggdes och även då den revs.
    Murar har ofta en negativ klang, något som byggs upp för att hindra något eller någon.
    Tack för en hel del ny information, för mig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov att Berlinmuren försvann.

      Radera
  16. Kinesiska muren har en speciell plats i mitt hjärta! Jag har varit där 2 gånger och det var en mäktig upplevelse. Ingen promenadväg precis men det är ett fantastiskt byggnadsverk och man får gå i sin egen takt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det måste ha varit fantastiskt att besöka det mäktiga byggnadsverket.

      Radera