måndag 6 december 2021

Lucka 6

Fröjdgökbi

Jag kan inte påstå att jag fröjdas åt varken bin eller getingar, men det här biet har åtminstone ett namn som passar in i mitt tema. Fröjdgökbi är en ny bekantskap för mig.......ja, ingen bekantskap direkt för jag har aldrig träffat på ett sådant. Längden varierar mellan 5-8 mm och huvud och mellankropp är svarta medan bakkroppen har röda och benvita fläckar. På honan är den röda färgen mer framträdande. Biet förekommer i ett stråk från Bohuslän till Uppland. Det har även synts till i Småland i trakten av Vimmerby och Vetlanda. I Skåne fanns det en del av den här arten på 1800-talet men nu är det väldigt sällsynt. Det har även funnits på Gotland tidigare. 

Fröjdgökbiet är boparasit på fröjdsandbi, och det är kanske det som är upphov till det lite annorlunda namnet. Biet lägger sina ägg i värdbiets bon. Den nykläckta larven äter upp värdägget och lever av den insamlade näringen. Båda bisorterna förekommer i öppen skogsmark och ängsmarker. Arten är rödlistad vilket betyder att den är sårbar. Minskningen beror till stor del på övergödningen i jordbruket. Huruvida det här biet är fredligt eller inte vet jag inget om. Vad jag däremot vet är att vanliga bin inte är det....i varje fall inte ifall någon retar dem. 

Eftersom inte fröjdgökbi förekommer i någon större utsträckning i Skåne är jag helt övertygad om att det inte var några sådana som tog sig friheter i vår trädgård för en del år sedan. Vår rhodedendronhäck är jättehög och därför blir den inte så ofta inspekterad av oss. Det utnyttjades för ett svartbygge av stickglada gynnare. Vi upptäckte det när jag en dag stod på stegen och tänkte hyfsa till häcken längst upp. Jag råkade klippa mitt i boet och invånarna där blev arga som bi. De kom farande i samlad trupp och attackerade mig. Jag blev jätterädd och tog ett hopp ner från stegen. Det var rena undret att jag inte bröt både armar och ben. Som tur var hade jag långa byxor och en långärmad tröja på mig, men jag fick ändå en hel del stick. 

Vi fick ringa efter Anticimex och dagen efter ringde en man på dörren. Han såg ut som nån från en film där de ska sanera efter farliga giftutsläpp. Mannen bar brun overall, stövlar, stora handskar och en hatt med flor eller nät som hängde ner runt brättet och det täckte hela ansiktet. Han gick in på baksidan av häcken och sprutade på boet. När allt var klart fick vi veta att det var bäst om vi höll oss inomhus de närmaste timmarna. Trädgårdsfirman kommer tillbaka hit till våren och ska då klippa ner häcken så den blir betydligt lägre och sen ska jag vara mer uppmärksam på häckockupanter.

27 kommentarer:

  1. Fy så otäck upplevelse för dig. Men bina behöver vi vara rädda om, fast det klart att man vill veta var man har dem. Jag har mest humlor och bara några vildbin på besök under sommaren. Idag känner sommaren låååångt bort -12

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen sommarkänsla här heller. Vi har gott om snö men inte fullt så kallt som du.

      Radera
  2. Vilken obehaglig upplevelse men tur att du inte bröt armar och ben. I en sådan situation är det bara att ringa Anticimex. Fröjdgökbi låter för övrigt som ett ord som skulle kunna finnas med i Bosses korsordstävling ;-)

    Kram och ha en bra start på den nya veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vilken bra idé du kom med. Klart vi måste underlätta lite för Bosse.

      Radera
    2. Tack för tipset. Om ni lovar att glömma det så. :)

      Radera
    3. Självklart! Vad tror du om oss ;-)

      Radera
  3. En ny bekantskap för mig ... och nu har jag läst om denna stekel på Artfakta ... en liten gynnare, bara 5-8 mm.
    Jobbigt att hamna i ofred med getingarna - tur du inte skadade dig!
    Ha en bra ny vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska det inte bli fler svartbygge hos mig.

      Radera
  4. Biet du beskriver har jag aldrig hört talas om spännande.. och bikupor vi fick ett sånt under vår balkong..vi kunde inte komma åt det men grannen som kom hem från sin semester slog bort det med en pinne eller något och jag är tacksam för att jag stängt båda balkongdörrarna och höll mig inomhus..jag har aldrig sett så många bin samtidigt som just då..ha en fin på veckan nu kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget som man önskar sig att få sådana hyresgäster.

      Radera
  5. Jag gillar namnet. Har aldrig hört talas om arten. Intressant att läsa om den. Tänk att den fanns på Gotland.
    Vilket svartbygge i de hade som bisyssla. Usch. Jag minns episoden och är tacksam för att du klarade dig undan utan några brott. Du måste ha blivit förvånad och mycket annat. Kanske tänkte du på något trevligt också plötsligt...
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Bisyssla var det verkligen tal om.

      Radera
  6. Manlär sig verkligen en massa genom att läsa bloggar. Det här fröjdgökbiet hade jag ingen aning om tidigare. Jag blev ju tvungen att googla och biet ska ha funnits på Gotland på 1800-talet, men tydligen inte nu. Som tur är!
    Ha en glad måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade aldrig heller hört talas om det förrän nu när jag letade efter tips på "fredliga" inlägg.

      Radera
  7. Väldigt fin bild men Fröjdgökbiet verkar inte vara någon trevlig bekantskap! Bäst ätt hålla sig på behörigt avstånd. Det gäller ju för vanliga bin också. Lägligt att vi har tränat på att hålla avstånd på grund av pandemin.
    Tur att du klarade dig bra när du blev attackerad! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller gärna långt avstånd till bin och getingar även när det inte är pandemi.

      Radera
  8. Bi så jag fröjdas över inlägget och att du inte bibets ihjäl!
    Bi-fogad fredlig fröjdekram :-)

    SvaraRadera
  9. Bin ska man ju vara glad åt. Det är de som fixar mycket av vår mat! Men det är en fördel att veta var de håller hus. Bistick känns... men går ganska snabbt över. Kul inlägg/ lucka. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bin får gärna flyga runt här bara de låter mig vara ifred.

      Radera
  10. Det var en nyhet även för mig.
    Då jag var barn hade vi bin och bikupor hemma. Då tyckte vi att det var jätte gott att tugga på bivaxet. Idag skulle jag inte vilja tugga på det.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar honung, men Jag tycker inte jag behöver bli närmre bekant med några bin bara för det.

      Radera
  11. Så informativ och intressant läsning, tusen tack för den:-)
    Det är ju många som har satt upp bihotell eller till och med bikupor i sina trädgårdar/parker. Inget jag skulle göra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget som jag heller funderar på att göra.

      Radera
  12. Bin kan ju vara nyttiga i och för sig. Men jag är allregisk mot dem och getingar så jag håller mig gärna på avstånd. Men man kan ju bli överraskad som du ju blev. Himla tur att du inte bröt något och att du inte heller var allergisk. Perfekt med firman som kom och skönt att häcken blir klippt så du slipper dessa svartbyggen i den.
    Intressant fakta om detta bi. Här hade jag inte ens hört talas om namnet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ha trädgården så enkel och lättskött som möjligt nu.

      Radera