onsdag 6 februari 2019

Reklam


I många år har vi kunnat se reklambilder på bilar och lättklädda kvinnor. Ibland har de förstås haft en lång tjusig klänning på sig men oftast har plaggen varit mycket tygsnåla. Ännu mer korkat är att kvinnan antingen stått lutad över bilen eller halvlegat på motorhuven. Inte en endaste gång har jag sett att damen ifråga varit placerad bakom ratten. Det är väl ändå där som är den lämpligaste platsen att befinna sig om man ska köra bilen?


Nu har det visats en nästan lika dum reklam men där är det yngre killar som spelar huvudrollerna. Tre killar iklädda likadana orange T-shirtar packar ner varor i en kasse från Mathem. De ser helt naturliga ut och det är inget konstigt att en kille skulle intressera sig för matlagning. Det finns även en fjärde kille med, men de orange T-shirtarna var nog slut för han står med bar överkropp. Som en liten tröst har han fått hörlurar att hänga om halsen. Vad de har med Mathem och göra vet jag inte.


Det finns lite likheter mellan de här två reklamerna. I den första är det kurviga kvinnor och man behöver inte vara professor för att förstå att reklamen är riktad till män, även om det idag är lika många kvinnor som kör bil. I matreklamen är killen med bar överkropp väldigt muskulös. Betyder det att reklamen är mest riktad mot kvinnor? Kanske är det en vink till meetoo-rörelsen att även män kan bli exponerade. Vad jag inte förstår är varför reklam måste vara så fjantig. Går det inte att göra bra reklam som enbart handlar om det man vill sälja? Många gånger sitter jag efter att ha sett en reklamsnutt och ser ut som ett frågetecken. Jag har inte den blekaste aning om vilken slags produkt som annonsören ville locka mig att köpa.

20 kommentarer:

  1. Jag är precis som du...undrar vad gällde reklamen .Jag har frågat andra som också har sett reklamen och de är lika undrande.Bättre är en enkel reklam om vad saken gäller.
    S.......Har man många äkta vänner är man rik!
    Ha det så gott!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man gissa sig till vad det handlade om.

      Radera
  2. Det visas reklam i tv-n ibland, ja, rätt ofta, som jag inte förstår alls. Man kan inte tro att vi faktiskt lever i ett jämställt samhälle, när man ser funderingarna. Jag får för mig att det inte har gått upp för reklam-makarna att vi lever på 2000-talet och i Norden.På femtio-talet var det vanligt med lättklädda kvinnor som exponerades tillsammmans med bilar, men lite längre än så har vi faktiskt kommit.
    Ha det bra Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del reklammakare lever tydligen kvar på grottstadiet.

      Radera
  3. Om reklam tycker jag inte! Många gånger får den motsatt effekt på mig - jag vägrar köpa det de gör reklam för!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag känner ofta som Anki och tänker tjurigt att den produkten ska jag aldrig köpa.
    Om man har jättelånga armar kanske det kan funka med att ratta från baksätet. :)
    Han med bar överkropp och lurar ingår i ett "musikgrupp" som ex. var med i Mello för något år sedan. Sorglig roll han har i den gruppen. Antagligen kan han varken sjunga eller spela. Undra om han får lika mycket gage som de andra gruppmedlemmarna.
    Kram Bosse Antireklam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mesta reklamen är helt obegriplig.

      Radera
  5. Viss reklam är så dum så det är bara inte klokt :(
    Kram och roligt att du är tillbaks igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En del reklam borde censureras.

      Radera
  6. Reklam kan verkligen vara hur konstig som helst! Ibland fattar jag ingenting och säger högt för mig själv: "jaha, och vad var det här"!
    Speciellt bilreklamen är verkligen mysko.....
    Ha en fin onsdagskväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Har du tänkt på den senaste reklamen. Den kommer från alla möjliga spelbolag. Det är inte klokt så mycket spelbolagsreklam, som visas på tv mellan programmen, det finns numera.
    Stackars människor som är spelberoende. Eller som ramlar in i ett spelberoende pga reklamen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är otroligt att de får göra reklam för sådant när inte tobaksreklam är tillåten. Det är väl lika skadligt men på olika sätt.

      Radera
  8. Visst är just den reklamen otroligt fjantig och jag har retat mig länge på killen med bar överkropp. Jag förstår liksom inte syftet med att han inte är påklädd. Hoppas inte Mathem tror att det ska locka kvinnor för jag blir bara irriterad.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara intressant och veta hur annonsmakarna har tänkt.

      Radera
  9. lite humor piggar upp men det är inte lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mesta reklam är totalt humorbefriad.

      Radera
  10. När det är reklam på TV mitt i ett intressant program passar jag på att röra på mig en stund och göra annat. Blir bara irriterad över allt nonsens PR-folket vill ösa över oss. Men många attraheras ju av det som erbjuds. Annars skulle vi väl snart slippa reklamen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklampauserna får man utnyttja till att gå från TV:n en stund, men det är väl knappast så reklammakarna tänkt sig det.

      Radera