fredag 22 februari 2019

Kläder som passar


Jag avskyr att handla kläder till mig själv. Det är inte det att jag inte är intresserad av kläder, utan det är snarare så att klädfabrikanterna inte är intresserade av mig. När jag var tonåring var jag mager som en sticka, och då var det absolut inga problem att hitta något som passade. Den figuren har försvunnit med åren och jag vill väl inte precis påstå att jag saknar den, men det var i varje fall inte lika deprimerande att gå in i en klädaffär på den tiden. En ljusning är ändå att det har gått upp för tillverkarna att människan blivit både längre och mer omfångsrik. Butiker med plagg i större storlekar är ganska vanligt numera, men utbudet är långt ifrån lika stort som det som finns i S, M och L. Och hur kul är det att prova ett plagg om man läser på etiketten att det står XXXXXXXXXXXXL eller nåt liknande? De kunde lika gärna ha satt i en etikett där det stod ELEFANT, för det är ju så man känner sig när man läser alla Xen.


På mitt närmaste köpcenter finns en butik med en mycket positiv syn på det här med storlekar. I deras plagg sitter en etikett där man kan läsa antingen S, M eller L precis som i vilken annan klädbutik som helst. Den stora skillnaden är att S, M och L här inte betyder samma sak som i de övriga butikerna. De här storlekarna är mer väl tilltagna och man känner sig som en liten älva när man står där i de stora provhytterna. Jag har köpt mycket i just denna butiken, för här kan jag få tag på väldigt tjusiga modeller som passar alla kroppstyper. Till helgen ska jag ta mig en tur dit igen, för nu vill jag kolla in vårmodet lite.

18 kommentarer:

  1. Låter som en föredömlig butik! Jag har aldrig varit sylfidsmal, men numer blir jag bara deprimerad av att köpa kläder.
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är verkligen en önskebutik för alla som inte är mannekängsmala.

      Radera
  2. Klädstorlekarna kan verkligen skilja sig, förra året köpte jag tre klänningar i en affär, det blev en s, en m och en l. Mycket lustigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt obegripligt hur fabrikanterna tänker.

      Radera
  3. Köpa kläder är inte roligt och det har blivit svårare och svårare. Sällan är man väl så ful som när man står i de där provhytterna. Tänk när vi hade vår "Klintehamns kläder" och kunde få låna hem och prova i lugn och ro. Det var tider det!
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Oh!! En sån affär skulle de ha här också!!
    Svar..Bra att vi kan ta god tid på oss!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Nog kan man ha roligare stunder än när man provar kläder. Du verkar ha hittat en bra butik i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft tur efter många års letande.

      Radera
  6. Vilken perfekt affär skulle jag vilja säga! Det värsta är att köpa baddräkt tycker jag. Blek och glåmig efter vintern...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det inte är kul när man är så färglös. Det borde finnas ett speciellt ljus i provrummet som gjorde att man såg pigg och fräsch ut. Det hade alla tjänat på.

      Radera
  7. Jag känner likadant som du gör! Sen förstår jag inte heller hur olika storlekarna kan vara från fabrikant till fabrikant. Normal kan vara hur stor eller liten som helst. bäst är o man kan låna hem kläder för att pröva dem, men så får man väl knappast göra längre. trevlig helg !önskar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som Ingrid beskriver om att få låna hem kläder tycker jag verkar som en utmärkt idé, men jag har inte hört talas om någon butik som har den servicen här, tyvärr.

      Radera
  8. Vilken perfekt butik!
    Jag har aldrig haft något problem med klädstorlekar eller passform. Men på senare tid har min rygg kroknat och det är definitivt inte kul. Jag måste tänka på att kläder sitter snyggt över ryggen. Överhuvudtaget är det inte roligt att se alla skavanker i spegeln. Men jag ger mig inte.
    Fredagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så liten och nätt och passar i allt. Det har jag sett på dina foton.

      Radera
  9. Det värsta är att man är nödd och tvungen att köpa nytt ibland, eftersom det är så fuktigt i garderoben så allting krymper! Ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag har också en hel del fuktskadade kläder i min garderob.

      Radera