måndag 19 februari 2018

Viktiga forskarrön


Jag hoppade högt av glädje i helgen när jag lyssnade på en nyhetsuppläsare på TV. Det är inte vanligt annars, men den här nyheten var så bra så den måste vara sann. Och det bästa av allt är att man kan själv göra något för att förbättra det hela. Det hade nämligen framkommit att kvinnor som städade fick andningsproblem. Orsaken var troligtvis alla rengöringsmedel som användes. Det konstiga var att samma sak gällde inte för män. Det kan klart bero på att det fortfarande är mest kvinnor som städar hemma, men jag tror att undersökningen gjorts på de som jobbade heltid med detta dagligen, och då måste män också ha varit med i forskningen.

Jag städar inga 8 timmar om dagen hemma......ja, inte ens halvtid. Det får bli när andan faller på och jag tycker det behövs. Jag använder inga starka rengöringsmedel och golven torkar jag av med en ångmopp som laddas med vanligt vatten. Men jag blev ändå lite betänksam. Det är kanske andra orsaker med som spelar in som vilket dammsugarmärke man har eller vilka dammtrasor man använder. Inte ska man väl frivilligt utsätta sig för något som är skadligt? Det varnas om allt mellan himmel och jord och det är inte lätt att komma ihåg allt. Den här upptäckten tycker jag dock är så viktig så jag kommer att tänka mig för mer än en gång innan jag plockar fram dammsugare och andra städgrejer i fortsättningen.

28 kommentarer:

  1. Jag ångtvättar också golven, fast inte varje vecka, kanske två gånger om året men golvmoppen är framme varje vecka på nedervåningen, uppe tvättar jag nog en-två gånger i månaden. Eller när jag orkar. Man behöver inte överdriva städningen.
    En regel som jag haft i många år är att man ska kunna gå med vita strumpor, utan att de blir skitiga. Dammsugaren är ofta framme, uppe sätter jag in den efter mig, här nere får den ofta sta fram den stå under trappan. Ingen mening att sätta in den, det är dags att ta fram den igen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag städade betydligt oftare när barnen var små, för då syntes det verkligen att det behövdes.

      Radera
  2. Tror som du att man inte ska överdriva städningen, eller i alla fall inte använda onödigt starka rengöringsmedel :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. ren såpa är nästa enda som behövs, och diskmedel till fönstren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket onödigt att köpa i affären.

      Radera
  4. Ren såpa,ättika och renad soda är de medel jag använder. Ibland en Lumme av något slag. Jag städar när det känns alltför skitigt, så kanske därför jag har klarat mig utan andningsproblem.Trevlig forskning, som säger sanningen. Städa inte ihjäl dig, ungefär. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att man inte måste ha det så kliniskt rent. Haha! Jag städar definitivt inte ihjäl mig.

      Radera
  5. Ännu ett själv för att inte förta sig med städningen vilket vi långtifrån gör! Passar mig perfekt :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En forskning som jag tycker verkar väldigt vettig.

      Radera
  6. VA? Har inte hört det förut! Då är det verkligen på sin plats att utveckla robotar som kan göra jobbet åt oss eller ska vi sluta städa?? Haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska kanske städa så där lite lagom.

      Radera
  7. Ja, jag läste det också....kanske bäst att ta det lite lugnt med dammsugaren då :D
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag hörde det också och tänkte VADÅ kvinnor !!!???
    Du beskrev den frågan precis som jag ville ha den.
    Använder inte heller starka medel men bara lite i toa-rengöring,
    absolut inga luftrenings sprayer, de om något är farliga, bort med den 'doftluft' sprayens reklam på Tv.
    MEN så funderar jag på en sak, DOFTLJUSEN då ???
    Gunnel du som är duktig på att kolla upp saker och ting, kolla upp det (om du hinner).
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undras om det gjorts några undersökningar om doftljusen. Det får vi kolla upp.

      Radera
  9. Vilken intressant fakta. Jag var rädd för att du skulle skriva att det skulle införas en ny viktig lag om att männen i fortsättningen ska sköta ALL städning. Att kvinnor skulle utbildas för att åka runt och se till att lagen efterföljdes. Hm! Undra om jag redan börjat följa lagen. För jag har just avslutat en frivillig städning. Skippade alla farliga dofter. Ett I-problem är väl att vi har för rent i våra hem. Kroppen demonstrerar på sitt sätt mot detta. Lagom är bäst.
    Måndagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din idé tycker jag låter väldigt bra. När det nu konstaterats att män inte blir sjuka av att städa ska de klart överta det jobbet. Allergin är väldigt utbredd kanske för att vi städar bort det som kunnat göra oss immuna.

      Radera
  10. Det används säkert alltför många onödiga och giftiga medel vid städning. Själv använder jag oftast bara såpa... men visst har jag "dundermedel" i mitt skåp.
    En annan sak som, jag tror, används i många hem är sköljmedel. För att tvätten ska bli mjuk och lukta gott. Själv slutade jag använda sköljmedel för en herrans massa år sedan och än har ingen klagat på att det luktar illa om mig.
    Tyvärr har jag nu köpt en härligt mjuk och skön tröja i ett material som, när jag har tvättat den, känns "potatismjölaktig" och knastrig.... Det känns som jag måste köpa ett sköljmedel bara för den tröjan. Hoppas det finns små förpackningar. Ett felköp blev det som jag inte kommer att göra om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick att tvätta utan sköljmedel förr och alla plagg tål inte heller sköljmedel.

      Radera
  11. Våren kommer det har den gjort varenda år :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Det var verkligen en nyhet som forskare har kommit fram till, trodde dom. Men, jag visste den för ett bra tag sedan, så nu låter jag alltid min man dammsuga.Det går det med. Moppar golven? Ja, men då använder han bara vanlig såpa.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kunde ha frågat dig tidigare. Jag tycker du har funnit en bra lösning.

      Radera
  13. Jag har just funderat på hur nyttig stanken av Ajax citron kan vara, för när städerskan har varit här måste jag öppna balkongdörren och vädra. Det är inte måttligt så de öser på med rengöringsmedel.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa rengöringsmedel har väldigt stark doft, och det luktar inte alls rent och fräscht. Det är nästan så man tappar andan.

      Radera
  14. Ja du, med tre pälsdjur i huset så borde jag städa oftare... Varje gång dammsugaren är framme tänker jag så...men sen går det åter en vecka eller två, o jag tänker, det är ju bara jag som drabbas. Har redan ångest inför kommande flyttstäd, man tror att när det väl är tomt så är det lätt som en plätt men icke...bakom element, ovanpå dörrar, golvlister, badrumskakel, ojoj, det tar aldrig slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man ska städa så man själv är nöjd och strunt i vad andra tycker.

      Radera