fredag 23 februari 2018

Bokrea


Nu är det snart tid för årets stora bokrea igen. Jag tycker inte att det är samma förväntan och feststämning över det hela längre. Böcker reas numera året om och i alla affärer. Lite synd faktiskt, även om det alltid känns bra när man kan handla billigt. När bokrean först startade så var det stora jippon med långa köer utanför affärerna. Bokhandlarna hade väldigt annorlunda öppettider och de som ville klä sig konstigt eller på annat vis utmärka sig, fick extra erbjudanden i butiken. Det finns vissa affärer som fortfarande kör med den stilen. Men det finns ingen bok som är så livsviktig att jag skulle kunna tänka mig att gå och handla i t.ex. pyjamas bara för att få köpa den lite billigare.

Av ren bekvämlighet handlar jag mina flesta böcker på nätet. Det är så enkelt att sitta framför datorn och välja ut vad man vill ha. Sen är det bara att hämta ut ett bokpaket på något utlämningsställe några dagar senare. Prismässigt kan nätbutikerna verkligen konkurrera med bokhandlarna. Något som också är kul är att leta böcker på antikvariat. Det är kanske inte alltid något billigt nöje, men man kan hitta
lite udda böcker på sådana ställen. På loppisar däremot går det verkligen att fynda. Jag brukar plocka ihop en hög och när jag läst klart den, åker jag tillbaka till loppisen och lämnar det jag inte vill behålla. Återvinning.

Det finns trots allt inget som går upp emot en MEGASTOR bokhandel. Tyvärr finns det ingen av det formatet här i närheten. Den största bokhandel jag besökt är Foyles i London; en bokhandel i fem våningar. Hittar man inget där är det nog inte böcker man är på jakt efter. Jag tycker det är så mysigt när det är framsatt bord och fåtöljer, så man kan sitta ner med böckerna man plockat ihop, och titta igenom ifall man vill köpa dem. Det lockar även dit lite andra kunder, som normalt inte går in i en bokhandel.

23 kommentarer:

  1. Det finns en traditionell bokhandel i lilla grannhålan och utbudet är bra men priserna är därefter. Så det innebär att mina bokinköp gör jag via nästet i stället. Egentligen är det synd för vill man att butikerna ska överleva så får man gynna dem men samtidigt bär det mig emot att betala nästan 100 kronor mer för en bok. Bokrean håller på att spela ut sin roll tycker jag.

    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  2. Jag handlar också mest på nätet. Man kan undra hur länge bokrean ska hålla sig kvar. Idag lever den inte upp till sitt namn.

    SvaraRadera
  3. Näthandeln slår ut butikerna. Tror det är dags att tänka om, tycker Jönköping ligger i startgroparna. Läste en artikel hur de planerar framtidens centrum. De tror, jag också, att centrumkärnan kanske blir en plats för att umgås, mer än idag, restauranger, "nöjeslokaler" eller i vart fall mötesplatser för människor. Tiderna förändras och att stoppa näthandeln är inte att tänka. Tror det blir den som dominerar närmaste åren framöver. Allting förändras, bara att hänga med.

    Men skoaffärer hoppas jag kommer att finnas, för annars blir det ett helsike för mig. Jag har, liksom många andra, besvärliga fötter där nya skor måste provas ordentligt för att veta om det finns chans att de ska kännas bra för promenader eller annat dagligt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där håller jag fullständigt med dig när det gäller skoaffärer. En sko måste sitta perfekt. Att skicka fram och tillbaka för ett de inte passar är inget jag har tålamod till.

      Radera
  4. Visst är det smidigt att kunna handla på nätet. Man slipper både trängsel och man kan leta i lugn och ro!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många fördelar med att näthandla. Det sämsta är att man kan inte ta i och känna på hur tyg eller annat känns. Det kan jag sakna.

      Radera
  5. Yvonne Ulla Bengtsson23 februari 2018 kl. 12:12

    Förr läste jag mycket mer än vad jag gör nu!
    S..Det blev några timmars rolig motion!
    Ha en bra fredag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser lite i perioder. På vintern blir det automatiskt mer än under sommartiden.

      Radera
  6. många av reaböckerna har jag redan läst... ska ändå gå till bokaffären och kolla.

    SvaraRadera
  7. Foyles i London är stort, men roligare med antikvariat och charity shops.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade många bra böcker på Foyles.

      Radera
  8. Förr satt jag alltid och ringande in intressanta böcker i bokreakatalogerna för att vara förberedd. Sedan gällde det att släpa hem de tunga bokkassarna och även hitta plats i bokhyllorna.
    Nu handlar jag mest över nätet. Men vissa varor vill man se och känna på så då blir det "affären i stan". Att kolla in varor i affären och sedan beställa dem på nätet, det tycker jag däremot är osjysst.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att det finns olika köpalternativ, men allt gillar jag inte att köpa på nätet. Där är jag nog lite gammaldags.

      Radera
  9. Jag handlar numer nästan alla böcker på nätet. Det är så bekvämt att sitta hemma och beställa och som sagt - billiga böcker finns numer året runt. Jag kan ändå inte låta bli att titta in i någon bokhandel under rean och kan oftast inte låta bli att köpa minst en eller två reaböcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst att gå in i en bokhandel och titta på böcker i verkligheten. Hittar jag då nåt billigt och kul, så köper jag det även om det finns kanske billigare på nätet. Då slipper jag väntetiden.

      Radera
  10. Mycket har förändrats över tid. Själv laddar jag ner böcker från biblioteket. Jag är inte så beroende av att äga och bläddra!

    SvaraRadera
  11. ibland har jag laddat ner böcker från nätet, men det är inget för mig.. jag gillar att kunna bläddra i boken.

    SvaraRadera
  12. Den bokhandeln i London hade jag gärna besökt. Bokrean har förlorat geisten den hade förr. Konkurrensen från näthandeln och detta eviga reanden året om har gjort att det som var stort förr tappat mycket intresse. När vi bodde i Falkenberg åkte jag dit när de öppnade klockan 00.00. Inte i pyjamas. Jag cyklade iväg som näcken. Nä. Nu skojade jag bara.
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket roligare förr, för det blev fest över det hela. Nu är det inte alltid jag kollar bokreans böcker, eftersom jag kan köpa till reapris nästan när som helst.

      Radera
  13. Nog har bokrean tappat sin attraktionskraft på mig också. Tur nog. Tidigare var det ju ett måste. Då blev det så att alltför många böcker följde med mig hem, inte bara de som jag hade bestämt i förväg.
    Nu försöker jag hålla nere bokinköpen... det är inte så lätt när jag älskar att besöka bokhanlare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokinköpen blir mer normala nu när man handlar precis när man känner för det och inte för att man måste hamstra.

      Radera
  14. Jag skickar också efter böcker. Fast i år hittade jag ingen på bokrean som jag vill beställa.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inget bokrea köp för mig heller i år.

      Radera