fredag 22 september 2017

Luddhjärnor



Vi kan läsa mycket om Hans Alfredsson nu efter hans bortgång. Det är många som jobbade med honom eller intervjuade honom som berättar vad de minns. Han var en person som avskydde orättvisor och stod verkligen upp för "de små" i samhället, liksom Tage Danielsson. Deras ironiska sketcher tog udden av många dumma kommentarer och när de raljerade över saker som hänt så fick det nog många att tänka till lite extra.

Det finns tyvärr många fördomsfulla människor här i världen, som slänger ur sig saker utan att tänka sig för. Jag minns för ganska många år sedan när jag var i en butik samtidigt med en familj som hade ett barn med sig som var lite "livligt". Helt plötsligt svepte en fisförnäm dam förbi tillsammans med en vänninna och uttalade högt en mycket nedsättande kommentar om hela familjen. Enligt henne var det en "dampfamilj". Så oförskämt! Jag har jobbat med barn med särskilda behov i hela mitt vuxna liv, så jag är allergisk mot den slags generaliseringar. En familj kan inte vara "dampig". Idag används inte den benämningen längre, men tyvärr är det ganska vanligt att de som inte vet vad de pratar om säger så. Om ett barn har fått en diagnos så smittar inte det av sig på hela familjen. En diagnos är inte en smittosam sjukdom som influensa eller mässlingen.

Nalle Puh säger:" Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, utan de har grått ludd som blåst in i huvudet på dem av misstag". Ibland undrar jag om det inte varit korsdrag så luddet blåst ut andra hållet och det nu är helt tomt där inne.

20 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt! Jag tycker det är viktigt att tänka på att barnet är inte diagnosen utan barnet är ett barn. Nedsättande kommentarer hör inte hemma.

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Du har många fina poäng här Gunnel- eftertänksamma och väldigt goa.
    Duon Hasse o Tage samt nalle Puh är en fin blandning och så du Gunnel :-)som är en fena på att få ihop roliga kloktexter.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, Tove! Hasse och Tage kunde alltid peka på det som behövd uppmärksammas, och gjorde det på ett väldigt humoristiskt sätt.

      Radera
  3. Hasse o Tage var ett fint, underhållande par, och Nalle Phu och hans vänner är så underbara med härliga ordspråk-kommentarer. Ha en bra dag, Kram

    SvaraRadera
  4. Luddhjärnor finns det tyvärr gott om och när det är så illa att luddet blåst ut, kan fördomarna växa och gro obehindrat.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör tyvärr så i huvudet på alldeles för många människor.

      Radera
  5. Usch ja, det finns tyvärr många luddhjärnor :(
    Kram och ha en fin fredag

    SvaraRadera
  6. Tyvärr är många fördomsfulla!
    Sv....jag tyckte det var en kul hjälm.
    Ha det så gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Tyvärr så finns det många fördomsfulla människor som inte vet vad de pratar om...
    Önskar dig en fin fredagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att ta reda på bakgrunden innan man uttalar sig.

      Radera
  8. Jag älskar Hasse och Tage. Dom är odödliga. Clas Eriksson ligger inte långt efter i sin genialitet med vårt språk.
    Jag kommenterar inte det andra för jag går bara igång och blodtrycket stiger... Även jag har arbetat med barn som har diagnos och jag tror baske mig att jag lärde mig mest av dom barnen... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig...en förmån att få ha ett sånt jobb.

      Radera
  9. Tänk att det bara är Nalle Puh kvar av de tre underbara tänkande personerna. :)
    Den där fisförnäma damen hade säkert minst åtta diagnoser och en släng av mycket annat. Några har genom åren frågat om min diabetes 1 smittas. Normala vuxna människor som nästan ryggat tillbaka när jag skojat utan att le och lagt en hand på deras axel.
    Hasse & Tage var som ETT begrepp och något som är barndom och uppväxt för mig. Min pappa älskade dem och den förälskelsen smittades över till mig. Jag har alltid varit på de "smås" sida.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gånger blir man chockad över hur dumma människor kan vara.

      Radera
  10. Du har rätt, det är nog helt tomt därinne.
    Tänkvärda tankar du tar upp och så sanna. Vissa människor kan ibland vara mycket taktlösa och grymma, tänker inte.
    Luddhjärnor finns det gott om.
    Hasse och Tage gjorde mycket gott. Deras revyer och spex hade en underton i sig. Mycket bra.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera