tisdag 18 juli 2017

Prinsessan på ärten


Lite så känner jag mig nu. Innan jag fick ont i ryggen hade jag kikat runt lite på olika sängar, eftersom jag tyckte det var dags att byta, men jag hade lite svårt att bestämma mig. Det är jag väldigt tacksam för idag. Nu är det ingen tvekan om vilken slags säng jag ska köpa. Det ska vara en höj-och sänkbar modell. En sådan hade varit helt perfekt för min rygg just nu.

I avsaknad av en sådan säng fick jag improvisera lite. Den sängen jag har är ganska låg och det var helt omöjligt att komma så långt ner utan att det gjorde jätteont. Det känns ungefär som när tandläkaren borrar och kommer åt en nerv. För att det skulle bli lättare att komma i sängen fick jag hjälp att lägga kuddar i massor så det såg ut som en skidbacke och ovanpå allt detta ännu en madrass. Det blev rejält högt, så jag behövde nästan inte böja mig alls för att sätta mig på sängkanten.

Nästa moment var att få hela mig upp i sängen. Först fick jag lägga mig på sidan och sen lyfta upp benen ett i taget. Det var enkelt, för jag tog ett rejält tag om byxbenet och lyfte. Efter det var jag tvungen att pusta ut lite. Nu gällde det att träna på att komma ur sängen också. Det var inte det lättaste eftersom jag inte kunde vrida ryggen och resa mig samtidigt. Det enda som fungerade var om jag reste mig rakt upp. Men då skulle jag vara tvungen att svänga ett kvarts varv för att hamna i rätt position. Först funderade jag på om jag skulle ta hjälp av den där serveringsbrickan jag har som går att snurra. Fast det är väl tveksamt om den hållit för min tyngd. Jag väger lite mer än det jag annars brukar servera på snurrebrickan. Den är inte så dyr på IKEA så jag skulle mycket väl kunnat köpt en ny om det hade behövts, men jag provade att svänga för egen maskin och det lyckades.

Prinsessan i sagan var öm och hade så ont i ryggen fastän hon låg på massor av madrasser. Jag, som lever i verkligheten, har bara två madrasser och en massa kuddar att ligga på, men jag har minst lika ont. Det behövs ingen ärta för att man ska få ryggbesvär. Det går lika bra med diskbråck.

26 kommentarer:

  1. Jobbigt med ryggen! Nästa säng kanske få bli en ställbar som du kan justera efter behov.
    Krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mitt bästa inköp var då jag köpte mig en ställbar säng. Den är värd vart enda öre.
    Hoppas att du blir bättre i din rygg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att få hem en sådan säng.

      Radera
  3. Jag har en höj och sänkbar säng!!!Jag har också ont i ryggen. Men den blir bättre när jag har varit hos kiropraktikern..
    Jag kan smyga in till dig också om du vill ?
    Kram och Pööössss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen får bända och vrida på min rygg....det gör ju jätteont.

      Radera
  4. Min mamma köpte en höj och sänkbar säng. Hon är jättenöjd med den..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara hört positiva saker om sådana sängar.

      Radera
  5. Så jobbigt det låter med din rygg! Hoppas att du snart mår bättre. Min son som haft mycket besvär med ryggen och diskbråck som egentligen skulle opereras skaffade en tempurmadrass och den är han mycket nöjd med.
    Krya på dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har läst en del om den madrassen och ska kolla upp det närmare.

      Radera
  6. Trist när ryggen strular. Hoppas du får bukt med det snart.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir helt säkert bättre. Jag har läst att diskbråck läks efter 4-6 veckor. Det gäller bara att ha tålamod......som jag inte har så stort förråd av.

      Radera
  7. Vi har höj och sänkbara sängar. Den bästa investering vi har gjort. Det är suveränt att med en motor kunna ha vilket läge som helst både för rygg och ben. Jag har haft så mycket nytta av sängen även vid sjukdom och förkylning (läs hosta) Satsa på kvalité om möjligt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fort jag kan gå någorlunda och sitta i en bil, ska vi åka iväg och välja ut sängar.

      Radera
  8. Usch ja, ryggen ska du vara rädd om! Hoppas verkligen du snart blir bra !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar efter att kunna gå vanligt.

      Radera
  9. Krya på dig!
    Många kramar Karin

    SvaraRadera
  10. jag är prinsessa på ärten, mycket känslig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prinsessa.....ok, men ärta......nej tack

      Radera
  11. Numera är jag också en prinsessa på ärten. :) Ibland är en elevationssäng nästan livsnödvändigt. Jag köpte en när jag drabbats av förmaksflimmer. Mycket bra!
    God bättring önskar jag dig!
    https://antasnaque.blogspot.se/2014/12/elevation-och-pumlor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag kan åka och köpa ny säng nästa vecka.

      Radera
  12. Jag har funderat rätt länge på hur du har det Gunnel och nu har jag läst om ditt ryggonda, om altantaksbyte, om rymdödlor, kaffekokare, ögondroppar, bröllopsdag (Grattis), polisrobotar i Dubai, lammöron som inte var lammöron osv...
    Du håller verkligen humöret trots ont i ryggslutet. Du är imponerande!
    Nu håller jag tummarna för att du ska slippa ditt onda, bli alert och i full gång igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Humor hjälper till när det för övrigt känns botten. Nu har jag inte så ont mer, och kan gå helt utan kryckor. Det är fortfarande mycket kvar av sommaren att njuta av, och det ska jag verkligen göra.

      Radera
  13. Diskbråck är hemskt - maken hade det under en månad för länge sedan. När han äntligen kom upp ur sängen och började jobba hade han en madrass på golvet på jobbet där han kunde vila sig och en specialbyggd stol med bord där han stod på knäna i stället för att sitta, som han inte kunde. Hoppas det går över snart.
    Låga möbler är ett h-e, jag kan inte sitta i de moderna sofforna eftersom jag inte kommer upp utan hjälp. Tacka vet jag en stol med bra ryggstöd.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många möbler är väldigt låga och det är ett elände.

      Radera