onsdag 26 juli 2017

Jag har svaret


Det visas fotboll på TV i stort sett varje kväll nu. Att damfotbollen blivit populär tycker jag ändå är bra. Framför allt för att lagen aldrig består av en massa gnällspikar. Tittar man på en herrfotbollsmatch är det överskott på den typen av spelare. Om en motspelare bara springer förbi dem så ramlar de omkull av vinddraget och skadar sig något fruktansvärt. De ligger och grimaserar och rullar runt och det enda som fattas är att tårarna strilar längs kinderna på dem. Jag sitter alltid och väntar på att helikoptern från MASH ska landa på planen och åka iväg med den stackaren hem till hans mamma så hon kan blåsa på det onda. Tjejer tacklas precis lika fult som killar, men de verkar tåla hårdare tag.


En normal match varar 2x45 min...det blir en och en halv timme och så måste man räkna in halvtidsvilan också, men det bör räcka med 2 timmar. Inte om TV-folket får bestämma! Nej då drar de till med en expertpanel som ska hinna med försnack, mellansnack och dösnack...jag menar eftersnack.

När det äntligen tar slut och de riktigt intellektuella programmen som deckare och sådant sätter igång dyker nästa irritationsmoment upp. TV-REKLAMEN!!!!! Programmen hackas itu i småbitar och det är samma reklam som visas i alla pauser. Trots det sitter jag och säkerligen många med mig tålmodigt kvar och väntar. Det kanske TV-ledningen vet om så det är därför de inte drar sig för de många avbrotten.

I en fotbollsmatch är det aldrig avbrott för någon reklam och nu förstår jag varför. En deckare är jättespännande och den slutar man inte att titta på förrän man vet vem som är mördaren. Fotboll är så ointressant så hade det varit reklampauser i matchen hade garanterat ingen suttit kvar och väntat på fortsättningen.

19 kommentarer:

  1. Tjejer/kvinnor tål hårdare tacklingar!
    Jag står med öppnar armar och tar emot solen!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas bara jag skrev rätt adress.

      Radera
  2. Jag väljer att se en hel del program som går i reklamkanalerna i efterskott, då kan man spola förbi reklamen. Lotta på Liseberg t ex som håller på 1,5 timme blir helt plötsligt bara 1 timme långt.
    För övrigt ser jag aldrig på fotboll numera. Efter över 50 år med en fotbollstokig make, väljer alltid något annat på tv.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det alternativet finns klart, men ibland vill jag kunna sitta och se programmet som man kunde förr...på den gamla goda tiden.

      Radera
  3. Fördelen med reklamavbrott är att man då kan gå på toaletten.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, nog spelar de alltid, killarna, där de ligger och grimaserar och har sig. Teater! Jag ser sällan på fotboll men ibland händer det att jag faktiskt ser på damfotboll, som t.ex igår kväll Italien/Sverige. Av och till när jag går förbi i alla fall.
    Ha en fin dag Gunnel! Den där lilla fotbollskillen högst upp på bild är ju bara för ljuvlig. Och han är nog bara som han är han, spelar inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, han är mest intresserad av att ha en Sverigetröja, tror jag. Han är betydligt längre nu...och äldre....snart 5 år.

      Radera
  5. haha... tur att jag knappt använder TV:n. Jo Rapport brukar jag se, ibland något mer, men många kvällar blir det endast Rapport eller Aktuellt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat visas inte så många program som jag är intresserad av.

      Radera
  6. Jag har också lagt märke till att herrarna är så ostadiga på benen i elitfotbollen (den enda jag tittar på.) I synnerhet inom straffområdet. Men damerna kanske inte sätter krokben för varandra så ofta som herrarna gör. Reklamavsnitten gör att jag nästan aldrig tittar på fyran, den enda reklamkanalen vi har.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lindrigt sagt ostadiga på benen. Så märkligt också att det blir värre när de sprungit förbi en viss linje.

      Radera
  7. Så bra skrivet, precis på pricken! En briljant analys och sista stycket är bara lysande. Du borde sitta i fotbollsstudion och kommentera. Det skulle behövas en smart och sansad motvikt till alla fotbollsfanatiker.
    Ha det gott, trots alla sportsändningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är kanske att jag hade glidit in på ett annat spår och inte pratat om fotboll alls.

      Radera
    2. Bara uppfriskande! Då hade ju programmet äntligen blivit intressant.

      Radera
  8. Haha! Ja, såklart att det måste vara för att matchen är så ointressant som de inte har reklam.....bra tänkt :D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte tänka mig någon annan förklaring.

      Radera
  9. Tjejer i all ära, men inte ens de får mig att titta på fotboll! Men jag har sett rätt mycket fri-idrott senaste månaden och även där är de svenska tjejerna i framkant. Snart börjar också VM i London, ska bli skoj att följa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det inte varit för att Göran tittar mycket på sport så hade jag inte haft en aning om när det var tävlingar eller matcher.

      Radera