torsdag 22 juni 2017

Ullared


Igår följde jag med Rasmus och hans familj till Ullared. Det pratas så mycket om hur långa köer det är där och hur trångt det är inne i varuhuset. Det märktes inget av det alls igår. Vi knallade direkt in efter att vi parkerat bilen, och inne i varuhuset var det väldigt gott om plats. Vi kom dit vid 10-tiden och gick direkt upp i restaurangen och började med frukost. Även där var det gott om plats. Semesterrusningen har tydligen inte börjat än. Det var betydligt trevligare att gå runt och shoppa när man inte behövde snirkla sig fram eller vara rädd för att bli påkörd av en kundvagnsfartdåre.

Allt är givetvis inte billigt här, utan det gäller att ha lite priser i huvudet om man vill spara in lite pengar. Jag bor på en bra plats där jag har mycket nära till väldigt många affärer med hyfsade priser. Med tanke på konkurrensen är de naturligtvis tvungna att inte ligga för högt prismässigt, så att handla i Ullared blir för mig mer lite komplettering.

Precis som tidigare år så var det TV-inspelning i butiken. Jag tycker det börjar bli lite tjatigt nu. TV-programmen är i mitt tycke helt ointressanta och visar en hel del som jag tycker är förnedrande för de medverkande. Självklart har de själva godkänt att medverka, men programidén stör mig.

Vi fyra skåningar strålade samman i restaurangen lite då och då för fika och middag. Inte någon gång behövde vi stå i kö utan det var bara att gå direkt fram och beställa det man ville ha. Jag tror inte att butiken helt plötsligt har börjat tappa kunder. Det var nog bara vi som lyckats pricka in rätt dag för vår shopping. När jag kom hem så tittade jag på min stegräknare. Bara genom att spankulera runt och titta på olika varor så hade jag lyckats gå 8400 steg. Det kändes i både fötter och rygg, så idag blir det en väldigt lugn dag.....och samma gäller för morgondagen.


GLAD MIDSOMMAR

25 kommentarer:

  1. Då tjejerna var små, åkte jag till Ullared vår och höst. Men nu åker jag typ aldrig dit. Sist jag var i Ullared kollade jag priset på Kächers fönsterskrapa, den var då 50:- billigare på City Gross i Växjö. Så det gäller att vara lite prismedveten.
    Önskar er också en Glad Midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får inte vara naiv och tro att allt är billigt på Ullared för det är det definitivt inte. De höll på att bygga ut nu igen. Det kommer att bli megastort.

      Radera
  2. Så skönt att ni slapp stå i kö! Jag minns förr när man åkte dit och fick stå en timme innan man blev insläppt!
    Kram och glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter alla utbyggnader tror jag att köerna har minskat betydligt.

      Radera
  3. varit där en gång och köpte rosa mikro, glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt nog så hittar man alltid något där.

      Radera
  4. Hittills så har jag vägrad Ullared just med tanke på köerna som man har hört talas om. Håller med dig helt när det gäller innehållet i vissa av TV-inspelningarna. Nej, jag tror att jag fortsätter med att handla på hemmaplan även om priserna är något högre.

    Kram och trevlig midsommarhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har även lite längre att köra än vad jag har, så jag kan förstå dig. Jag tror inte man ska ha för höga förväntningar om att hitta allt man söker där, för då blir man nog besviken.

      Radera
    2. Men precis. Hade det legat runt hörnet så hade jag säkert varit där vid det här laget.

      Radera
  5. Jag, som efter Bornholmsresan kunnat räkna in mitt fjärde Ikea, har aldrig varit på Ullared, men det kanske kommer. Det brukar gå bussresor dit från Gotland någon gång då och då.
    Glad Midsommar!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det är som igår att man slapp köer, så tycker jag det är helt acceptabelt. Det är två år sen jag var där sist, så det blir inte så ofta.

      Radera
  6. Så bra att ni lyckades pricka in rätt dag att besöka Ullared
    .....Bra att var och en får ha sin mening!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig varit på Ullared, men var på gamla Gekås en gång på 70- talet ... och har ingen längtan dit heller. Ni hade i alla fall tur att slippa trängsel och köer och kanske blev det ändå något fynd :) Håller med dig om tv- programmet - tittade på en del avsnitt i början, men nej tack... nu räcker det!
    Önskar dig och de dina en riktigt fin midsommarhelg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också på gamla stället och tyckte det var helt värdelöst. Många år senare besökte jag det nya och de två går inte att jämföra. Numera är det ännu större och de håller på att bygga ut mer....ca 7000 kvm. Ingen butik man åker till varje vecka.

      Radera
  8. Jag har aldrig besökt Ullared och endast sett några klipp från programmet. Instämmer med dig vad gäller förnedrings-TV. Även om jag säkert skulle hitta en hel del fynd, skulle jag inte ha någon plats för dem :)
    Önskar dig en Trevlig Midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag köpte nu sist var förbrukningsvaror. Annat har jag så fullt av så då får jag göra en utrensning först.

      Radera
  9. När vi var där var det inte heller mycket folk. Det beror en del på årstiden och veckodag, och löning/pension.
    Jag köpte gardiner som jag är mycket nöjd med, dom hade jag säkert hittat hemma också. Men det jag köpte mest var hygienartiklar, som då var otroligt billigt och just de märken vi använder.
    Är ingen affär som jag känner något behov av att besöka igen!
    Ha en riktigt fin midsommar!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. I programmet hör man ibland kunder säga att de kör dit väldigt ofta. Det känner jag inget behov av.

      Radera
  10. Har aldrig varit i Ullared och tänker aldrig åka dit. Jag nöjer mig med att göra en liten utflykt till Linköping och IKEA då och då. Jag har tillräckligt med kläder och andra prylar upptäckte jag idag när jag skulle packa in vinterkläderna i lådorna. Hittade lådor med plagg som jag inte hade en aning om att jag ägde. Det blir insamlingen till Lettland vad det lider.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på midsommarhelgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte man hittar så mycket kläder på Ullared...jo, till mindre barn och sprortkläder, annars väljer jag nog andra butiker. Det blir en lång resväg för dig om du ska ge dig av till Halland.

      Radera
  11. Hej, jag är inte förvånad över antalet steg inne i butiken. Någonstans har jag läst att Ikea i Borlänge är 4 km långt om man går runt på alla avdelningar! Jag går gärna långt men då ska det vara ute i naturen. Har aldrig besökt Ullared och Ikea har jag inte besökt på minst 25 år. Det säger väl det mesta om mina shoppingvanor, "ler" Hoppas midsommar var till belåtenhet, lite sol fick vi mellan skurarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Promenader i naturen är absolut att föredra, och dessutom gratis.

      Radera
  12. Har bara hört talas om detta enorma varuhus som folk tycks vallfärda till.
    Skönt att ni hade så gott om plats och inte behövde trängas.
    Ibland skall man ha tur och pricka in rätt dag. :)
    Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg!

    SvaraRadera
  13. Midsommarhelgen här har tyvärr varit väldigt regnig och blåsig.

    SvaraRadera