onsdag 28 juni 2017

Det är synd om mig


Igår var det soligt och fint, och vi bestämde oss snabbt för att jobba utomhus. Till helgen har det lovats eller varnats för dåligt väder. Även om vi båda är pensionärer bryr sig inte vårt hus och trädgård om det. Här fodras underhåll hela tiden. Det bästa är ändå att vi själva bestämmer vårt arbetsschema. Vi kör med flextid och många och långa pauser.

Efter att jag ryckt upp det lilla ogräs som vågat visa sig, tänkte jag lägga på mer barkmull. Vi köper det i säckar om 50 l. Jag har alltid själv lyft säcken upp i skottkärran och slängt ut mullen i rabatten, men igår var det något som gick snett. Vi hade bara två säckar kvar så jag fick böja mig en bra bit när jag skulle lyfta upp dem i kärran. På samma gång som jag lyfte vred jag på ryggen och då kändes det lite konstigt. Jag funderade inte över att tidigare när säckarna låg så långt ner på marken brukade vi hjälpas åt att lyfta upp dem. Göran höll på att måla och jag trodde att jag skulle fixa det på egen hand. Ryggen kändes stelare och stelare ju längre jag höll på, och till sist fick jag ge upp.

Sen kom värken. Inte bara i ryggen utan i nacke, armar och ben också. Lika bra att ta hela köret när det nu ändå var på gång. Alvedon hjälpte inte, så jag fick leta upp starkare grejer. Vetekudden la jag i micron och sen fick jag flytta den i tur och ordning till alla onda ställen. När jag satte mig framför datorn var jag tvungen att sitta på en kudde...precis som en annan prinsessa på ärten. För en del år sedan när jag hade mycket problem med ryggen, skaffade jag mig en kilkudde. Den gör att ryggen automatiskt rätar upp sig och man sitter inte som en hösäck. Det är kanske dags att leta fram den. Idag blir det inga större akrobatiska övningar för min del. Jag kanske t.o.m. tar tjänstledigt.

32 kommentarer:

  1. Stackars dig! Jag vet precis hur du känner dig, för jag har burit mig precis lika dumt åt en och annan gång. Man ska lyssna på sin kropp och inte envisas att hålla på när den säger ifrån, det är något jag har lärt mig i alla fall.
    Krya på dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har fått mig en näsbränna nu.

      Radera
  2. En sådan kudde skulle Husse behöva ha för han sitter tyvärr som en hösäck ibland och det underlättar inte. Unna dig att ta det lugn och krya på dig!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blir inte mycket gjort här idag.

      Radera
  3. Oj, rygg och nacke ska man vara rädd om! Krya på dig och ta hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Aj då ... det låter inget vidare!
    Ta det nu lite lugnt och krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ta det lugnt! Var rädd om dig !
    ....Här blåser det alldeles för mycket här för ett bad utomhus.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ajaj, nu får du ta det lugnt ett tag, tänk så lätt hänt det är att man rycker till eller lyfter på fel sätt och sen är olyckan ett faktum. Hoppas medikamenterna tar udden av värken. Du får göra som jag....ha en naturtomt där allt växer vilt och vackert! Fast jag förstår att det kanske inte är så populärt i villaområden... Kryakram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi har jättehög häck runt hela tomten, så vi kan i och för sig göra som vi vill i trädgården. Ingen av grannarna lägger sig i hur någon annan gör, vilket är toppen.

      Radera
  7. Fy så hemskt. Du måste vara rädd om dig.
    Värk är ju något fruktansvärt hemskt att ha.
    Många krya på dig kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu kan jag i varje fall gå ganska obehindrat. Men att sitta är inte det lättaste.

      Radera
  8. Ryggen skall man vara rädd om. Låter som om du verkligen överansträngt den.
    Har du en kiropraktor du kan gå till? De brukar fixa det mesta.
    Hoppas att du snart känner dig bättre.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tar det lugnt några dagar och hoppas på att det ska rätta till sig.

      Radera
  9. Fy vad tråkigt, smärtor i kroppen begränsar oss mycket och dessutom gör det så förbenat ont. Jag hoppas att det är snabbt övergående.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! När man är van vid att alltid kunna var igång och göra det man vill är det väldigt irriterande att bli hindrad av värk.

      Radera
  10. Hoppas att du mår bättre idag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har fortfarande svårt för att sitta, men jag tycker ändå jag märker att det är aningen bättre.

      Radera
  11. Skickar en extra krya på dig kram idag!

    SvaraRadera
  12. Jag känner med dig Gunnel!
    Hoppas du kryar på dig snart!

    SvaraRadera
  13. Man får vara lite försiktig när man blir äldre och inte tro att man kan göra allt man gjorde som 40-åring :-). Jättejobbigt med ryggen - hoppas att värken släpper. Det är verkligen synd om dig eftersom jag vet hur det känns. Jag brukar få njurstenssymptom ibland och det är hemskt. Som väl är har dessa gått över efter någon dag hittills.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tror man att man är nån slags superkvinna.

      Radera
  14. Hoppas innerligt att det onda har gett med sig! Inte bra att förlyfta sig i vår ålder!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns lite bättre idag. Jag får nog bli mer försiktig i fortsättningen.

      Radera
  15. Stackars dig och stackars ryggen, nacken, axlarna, benen! Nej, usch, det där var inte bra att drabbas av så här mitt i sommargrönskan. Hoppas att ontet snabbt ger vika. Önskar dig en så smärtfri helg som möjligt! Och du, superkvinnan, håll dig lååångt borta från tunga säckar och annat hälsovådligt!!!
    Må-bra-kram från soligt norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag lovar att gå långa omvägar när jag ser en tung säck.

      Radera
  16. Men vilken otur! Du får vara rädd om dig.

    Kram

    SvaraRadera
  17. Nu fann jag det: Ryggjävlen flyttade in just i din rygg!
    Nu vet jag at du kryat på dig :-)
    kram

    SvaraRadera