onsdag 26 april 2017

Kinderägg



I Kinderäggen ligger alltid en liten överraskning. De finns att köpa i butikerna året om, och det är nästan som ett påskägg. Jag brukar köpa en liten sak och lägga i ett påskägg till barnbarnen och det gjorde jag i år också. Den stora överraskningen denna påsken var att JAG också fick ett påskägg. Det innehöll en kamera. Rasmus familj är väldigt fotointresserad och de har alla tre kameror med en massa olika finesser. Jag tycker också det är kul att ta foton, men jag nöjer mig med en kamera som är lättskött. Att ställa in en massa är inget som jag har tålamod att lära mig.

På min gamla kamera hade jag 16X zoom, och Rasmus hade 40X zoom på sin. Han tycker inte det är lika kul med fotografering längre, så han la sin kamera i ett påskägg och förärade mig. Hela familjen var givetvis överens om det. Jag blev jätteglad och om Rasmus nån gång ångrar sig är det ju inget som hindrar att den återgår till honom.


Jag var tvungen att testa den nu i helgen och det är fantastiskt vilken skillnad det är när man kan zooma så mycket. Det kommer att tillbringas mycket tid gömd bakom gardinen där jag kan spana in alla småfåglarna. Vi har beslutat att bara ha kvar ett matställe. Det som vi har i inkörseln får stryka på foten. Vi sätter ändå bara upp det på vintern, men på framsidan av huset har vi flera utfodringsautomater hängande året om så "vinterautomaten" ska flyttas dit. När vi nu har TV via fiber kan vi montera ner parabolen. Den är inte så stor, men den kan säkert användas till fågelbad eller nåt annat vettigt. De kan kanske få ett eget restaurangtorg med plaskdamm. Jag ser fram emot att få knäppa många fågelbilder i sommar.


26 kommentarer:

  1. Grattis till nya kameran! Snällt och omtänksamt av Rasmus att ge dig sin fina kamera. Nu blir det till att leka paparazzi bakom gardinerna och smygplåta alla "birdie-nam-nams". Ni har ju alltid en massa färgglada och snygga pippi-besökare i restaurangen.
    Lycka till med nya "plåtlådan"!
    Allt-gott-hälsningar från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kameran är alltid med i väskan så ingen går säker när jag ger mg ut.

      Radera
  2. Vad snäll Rasmus är!
    Jag har faktiskt aldrig haft en digital kamera med “ordentlig" zoom. Men jag kan tänka mig att det blir stor skillnad. Ser fram emot många trevliga bilder på alla fåglar ni har i trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättekul att kunna ta foto på lite rejält avstånd.

      Radera
  3. Det var verkligen ett trevligt påskägg med ett spännande innehåll. Grattis till nya kameran. Hoppas ni ska trivas bra tillsammans :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var ett riktigt toppenägg.

      Radera
  4. Verkligen ingen dålig present i det påskägget ... wow! Såå snällt av Rasmus att ge dig kameran - ska bli kul att få se ännu fler fågelbilder :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar efter att få använda den.

      Radera
  5. Godmorgon!
    Rasmus är fiffig !!
    Lovar att berätta hur det fungerar!
    Förr så sköljde de mattor i ättika..
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Så gullig han är, er lille Rasmus. Det är kul med kort.
    Jag använder inte min digitalkamera längre, mobilen tar bättre kort. Sen har jag min systemkamera, som brukar få följa med, men jag måste köpa mig ett bättre objektiv.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så dålig på att fotografera med mobilen. Tycker det är mycket enklare med en digitalkamera.

      Radera
  7. Rasmus är verkligen en goding! Och det är stor skillnad när man kan zooma in föremålet på ett helt annat sätt. Ser framemot dina bakom gardinen-tagna bilder! Där står jag ofta jag också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner sig som en skum figur ibland. Men fåglarna brukar nonchalera mig.

      Radera
  8. Grattis till kameran! Du har redan fotat en jättefin bild med den.

    Rasmus och du, ni är tajta i mycket... "delar" kamera också, kan man nästan säga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus och jag är mycket tajta. Vi trivs bra i varandras sällskap.

      Radera
  9. Så gulligt av Rasmus att tänka på dig :)
    Hoppas du får mycket nytta av din nya kamera!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Kinderägg fick barnen någon gång för länge sen, vad som finns i dem är alltid spännande. Lycka till med din nya kamera, så kul för dig att få träna m.m.
    Bilderna blir verkligen skillnad.
    Solsken idag och vinden har lugnat sig ordentligt.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att bli mycket fotograferande framöver.

      Radera
  11. Jag ser framemot många och fina fågelbilder! Kul att vi har grönsiskor båda två!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första året vi har så mycket grönsiskor hos oss.

      Radera
  12. Inget dåligt påskägg! Så roligt med fina överraskningar! Du kommer att glädja många med fina fågelbilder med din nya kamera! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den i köket så jag når den snabbt när det dyker upp lite flygande gäster.

      Radera
  13. Det var inte något dåligt påskgodis och nu får vi glädja oss åt fina fågelbilder framöver förstår jag.
    Grönsiskorna är så fina!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett riktigt bra ägg. Jag längtar efter att kunna fotografera massor av fåglar.

      Radera