fredag 18 november 2016

Naket i trädgården




Det börjar bli ganska kalt i trädgården nu. De flesta löv har ramlat av. Mina båda hobbykorneller lyser fint upp i gulgrönt och rött. Jag gillar egentligen de här buskarna bäst utan löv, för då är det lättare att hitta grenar till mitt pyssel.






Rhododendron är en vintergrön buske, och det syns många stora knoppar på den. Förhoppningsvis ska den bli översållad med blommor till nästa vår.



Ormhassel och prakttry håller envist fast vid sina löv. Lite för envist tycker jag. Idag töms nämligen trädgårdstunnan för näst sista gången i år och det hade varit skönt och fått med allt krafs. Det är inte mycket att göra åt det. Vi får bara acceptera naturens gång.


En ensam rudbeckiablomma fanns kvar idag.....


precis som en ensam japansk lykta.


Ormbunkarna är nerskurna och nu syns skuggbräckan tydligt. Den hinner blomma lite innan ormbunkarna blir för stora. När blomningen är över lägger ormbunkarna sina blad över och täcker det vissna. Ett bra samarbete dem emellan.


Apelträdet är nästan alldeles kalt. Det är bara frukten som syns, och det är speciellt koltrastarna väldigt glada för. De älskar att sitta där och kalasa.

28 kommentarer:

  1. Är det inte vackert så säg? Livsloppet tänker jag och njuter!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tjusigt med alla faser i trädgården. Var och en har något visst.

      Radera
  2. Du kan få låna några japanska lyktor av mig. :)
    Var tid har sin charm, men våren vinner för mig. Men jag är tacksam över att bo så här långt söder ut. Det finns fortfarande färg lite överallt.
    Helgkram Bosse
    Ps. Hoppas det inte ösregnar hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag förstår att du har en del lyktor. För många år sen planterade jag en sån planta som spred sig på ett stort område, tills jag var tvungen att ta bort den helt. Inget annat kunde få plats att växa. Nu har den nya plantan fått en plats att stå på där den gärna får sprida sig så mycket den vill. Jag hör hur regnet öser ner utanför fönstret.

      Radera
  3. Oj...så mycket färger ni har kvar i er trädgård. För en vecka sen hade vi en halv meter snö men nu är det is och åter is. Vem vet, nästa vecka kanske vi och har gröna gräsmattor. Ha nu en skön helg. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret går inte att lita på. Vi har ganska varmt och regnigt för tillfället.

      Radera
  4. Så vacker den där japanska lyktan är! Undrar om en sån växt trivs i kruka och i det spanska klimatet? Måste nog googla på det!
    Kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör den säkert, för den växer som ogräs i trädgården. Den kan ta över ett stort område ifall den får växa fritt. Behöver inte mycket passning så på så sätt är det en perfekt växt.

      Radera
  5. Du har mycket kvar i din trädgård att njuta av!
    SV:...Töserna är 11 och 13 år .Det går att lära gamla hundar att sitta enligt Cesar Millan.
    Jag får väl börja med enkla saker ,som att bre mackor :-)
    Det sägs att det sista som människan ger upp är hoppet !!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att jag kan se inifrån fönstret det som fortfarande blommar. Vädret inbjuder inte till nån längre stund i trädgården.

      Radera
  6. Ibland kan man sakna sitt gamla hus och trädfårs när man ser andras MEN nä...jag har en bakgård som jag och grannen pyntar istället
    Kram annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår trädgård är väldigt lättskött. Jag vill ha en trädgård att njuta av och inte bara jobba i.

      Radera
  7. Tack för rundvandringen i din fina trädgård, för den är så fin fast det är höst.
    Rhododrendronbuskar är så vackert gröna även denna årstid. Vi har sådana utanför vårt hyreshus också.
    Japansk lykta så fin.
    Trevlig fredag och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu är det snart bara de vintergröna buskarna som ger färg i trädgården. Men tiden går fort...snart är det vår.

      Radera
  8. Vad mycket växter du har! Skuggbräcka är en favoritperenn och en ormhassel kanske jag ska plantera på min baksida om inte shersminen som jag tuktade rätt så hårt inte kommer tillbaka igen.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ormhasseln är vacker. Min schersmin trivdes inte här, så vi fick ta bort den.

      Radera
  9. Naturen lägger sig till vila sakta, men säkert. Alla har inte lika bråttom varken nu eller till våren! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det inte lika lockande att vara ute i trädgården. Det finns mer att göra inomhus.

      Radera
  10. Ni har en härlig trädgård. Det märks att ni bor runt 150 mil längre söderut - större variation och bättre uthållighet på växterna. Här är det nu bara mörkt, grått, disigt och regnigt så alla trädgårdar ser ledsna ut. Snöflingorna från förra veckan har regndropparna ätit upp.
    Trevlig helg i söder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi har också väldigt grått och trist för tillfället. Regnet det bara öser ner.

      Radera
  11. Årstidernas gång är vacker och på något sätt också nödvändig för oss människor, åtminstone här i Norden. Din trädgård är väldigt vacker och inte alls så "anarkistisk" som min ;) Ordning och reda.
    Här öser regnet ner också, har hållit på hela dagen och det behövs för vattentäkternas skull. Ha en fin helg Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, ordning och reda till viss del kanske.

      Radera
  12. Det är härligt på hösten, då trädgården är redo för vintern. Vi har inte kommit så långt ännu, då det är fint väder vill Stefan ut i skogen, och då det regnar vill ingen ut i trädgården. Häftigt att rudbeckian blommar den 17 november.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har aldrig hänt förr att jag haft blommor så sent.

      Radera
  13. Nu får man tända lampor i trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får man börja med ganska tidigt på eftermiddagen.

      Radera
  14. Så spännande att få se din trädgård den här årstiden. Det skiljer sig rätt mycket åt mellan våra landsändar. Önskar dig en trevlig helg! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänka mig att skillnaden är stor.

      Radera