onsdag 18 december 2013

Mjuka nyheter


Vi har en ganska stor hörnsoffa framför TV:n. Väldigt praktisk när vi är många som nu till jul, och väldigt bekväm när det bara är vi två hemma. Då kan vi halvligga från var sitt håll och titta på programmen. Den där svängda delen är en aning besvärlig att sitta i. När man lutar sig bakåt, så är det precis som om det är bara fritt fall. Ryggstödet känns mycket längre bort än på den övriga delen av soffan. Efter att ha bullat upp med kuddar så är det helt ok att sitta där nu. Jag har länge tänkt att jag skulle sy nytt överdrag till kuddarna, men det har stannat vid tanken. Men nu helt plötsligt slog energin till och jag letade fram benvitt tjockt ullgarn och stickor nr 7. Jag använde dubbelt garn så det tog inte lång tid att bli klar.


Den ena gjorde jag i mossstickning och de två andra med bara räta och aviga maskor så att en blev randig och en rutig.


Tidigare har jag haft en julgardin i mitt datarum med tomtar på, men efter ett antal år så tröttnade jag på den. Nu blev den två kuddar i stället och runt om satte jag en vinröd bård.


När Rasmus var liten köpte jag en fåtölj åt honom...i blått, för att det skulle passa till vår soffa. Den har stått nermonterad i källaren några år. Nu passade det bra att skruva ihop den igen. Men det blir ju två småttingar här i jul, så vi köpte en fåtölj till Zoé också. Naturligtvis måste de ha var sin kudde modell mini i sina fåtöljer.

20 kommentarer:

  1. Skicka hit lite energi!!!.............................Jag tyckte att det var en fiffig restaurang! Kram!

    SvaraRadera
  2. Fina kuddar du har gjort. Fint det blev i dom små stolarna till barnbarnen.
    Vi hade hörnsoffa för, gjorde om den till 3sitssoffa. När vi flytta hit blev den två soffor en 2:a och en 3:a.
    Visst var han en söt stjärngosse.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas barnbarnen ska gilla fåtöljerna, men det tro jag de gör, för Rasmus var väldigt förtjust i den när han var liten. Vi kan inte dela på vår, utan den måste alltid förbli en hörnsoffa.

      Radera
  3. Ja, jag tänkte jag också att du skulle sända iväg litet av din energi, men jag ser att du behöver den själv:)
    Fina kuddar du har fixat till så där bara. Knipp,knäpp, knapp med fingrarna-typ.
    Det är roligt att göra det fint för sig själv och för andra. På fredag sätter jag fart....
    då har jag stängt bageriet och butiken. Tror jag, det brukar alltid dyka upp någonting smått i alla fall
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd för att jag är lite snål nu så här nära inpå jul. Konstigt att det alltid dyker upp nåt oväntat när man tycker man har planerat allt så bra. Roligt när man kan förnya lite och det inte blir så dyrt. Då har man råd att ändra lite emellanåt.

      Radera
  4. Vad du har piffat till det. Kuddarna är jättefina. Jag har en liknande. De små stolarna har vi också gett våra barnbarn.Gulligt med liten kudde i.
    Just nu tar jag en paus i städningen. Jag får mycket ideer när jag städar. Idag funderade jag på att måla om våra gamla ekmöbler. Men jag vet att det inte blir så. Vi måste vara överens vilket jag inte tror vi är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad jag känner igen det där...Idéer som bara ploppar upp hur enkelt som helst. Men det är aldrig lika enkelt att sälja in dem till motparten sen.

      Radera
  5. Jättefina kuddar. Ibland är det tur att man inte slänger gamla gardiner.
    Skönt med kuddar i soffan.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att man är lite hamsteraktig, för helt plötsligt får man nytta av det man sparat.

      Radera
  6. De stickade kuddarna blev jättefina. Men det är ju även julkuddarna du gjort av de gamla gardinerna. Skoj för barnen att ha varsin fåtölj och kudde nu till jul! Kramar

    SvaraRadera
  7. Kuddar är ett enkelt sätt att förändra lite i inredningen.

    SvaraRadera
  8. vad duktig du varit som stickat nya överdrag till kuddarna, jättefina är de och även de andra julkuddarna
    fina barnfåtöljer
    kramar

    SvaraRadera
  9. Kuddar förändrar mycket har man flera goda ideer så finns det att göra hela tiden.
    Men det är en sak jag aldrig håller på med, varken stickar eller virkar och inte syr heller, det gjordes förr
    men min tid (den förbaskade tiden) finns inte till sånt. Vet i katten vad jag sysslar med, fniss . . . .
    Men tid kommer i april, (pensionär). Fina kuddar Gunnel även den med tomten, passar nu till jul.
    Har läst tillbaka och läst om den gulliga Santos, det är lika bra du behåller honom, hi hi hi
    Han är ju så mycket hos dig ändå. Den rasen har min kusin haft, Peppe blev 15 år helst otroligt.
    Måste leta upp de fotona och visa nån gång på bloggen.
    Sen hade du många fina änglar, det gillar jag.
    Ja pengar är bra att ha, *fniss*, men nu blev jag så trött på att bada i pengar så vi slängde ut kassaskåpet
    Ha ha ha, . . . . . . . Du kan se det på blogg om min dator 'skrubb'.

    Så fin mjuk Lucia krona du gjort, toppen bra, en sådan skulle man haft till sina små töser och barnbarn
    Men om jag skulle få en barnbarnsflicka någon gång (ej försent) så ber jag dig snällt om hjälp om en sådan.
    Jag har ett barnbarnsbarn som är 8 månader och jag skulle gärna behålla honom själv, *fniss*.
    Du har lång väg till dina i Luxemburg, men det är bra att kunna skypa med dem också.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde precis som du att när jag blev pensionär skulle jag få väldigt gott om tid. Tyvärr måste jag göra dig besviken. Den krymper!!!!!!! Vete katten var den blir av. Men den tid som är kvar kan man utnyttja till mycket kul.

      Radera
  10. Så flitig du varit och väldigt fint blev det med alla kuddarna. Har också funderat på att sticka kuddöverdrag, men inte kommit så långt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på att sticka länge, men nu helt plötsligt blev det av.

      Radera