tisdag 12 november 2013

Doggybag


Första gången jag hälsade på min son i USA tyckte jag att portionerna de serverade på restaurangerna var onödigt stora. Men det gjorde inte så mycket för överallt frågade de om man ville ha en doggybag. Väldigt smart, tyckte jag. Där blev lunch till nästa dag, och inget behövde kastas. Det är helt normalt att man får den överblivna maten med sig hem, och ingen höjer på ögonbrynen och tycker att det är småsnålt.

För ett tag sen läste jag att många här i Sverige tycker det är genant att be om en doggybag. Jag förstår inte varför. Man har ju betalt för det, så det är inte så att man lurar restaurangägaren på något. Om man handlar i affären och alla varor inte får plats i de kassar man har med sig, så låter man självklart inte de varorna ligga kvar, utan man tar en ny bärkasse och packar ner dem i. Det blir ju samma sak på restaurangen....det som inte får plats i magen packar man in i en kartong och tar med sig när man går.

Den 16-24 november håller kampanjen "Europa minskar avfallet" på; en insats för att minska sopmängderna. På det stora köpcentrat här i närheten har NSR, ett miljöföretag, sett till att det på alla restaurangerna ska finnas möjlighet för de som har mat kvar på sin tallrik att ta den med sig hem. Jag hoppas att det blir lika populärt här som i USA och att alla restauranger tillhandahåller kartonger eller påsar som man kan lägga den överblivna maten i inte bara den veckan utan för all framtid. Jag tycker även att vi ska försöka hitta på ett svenskt ord på den här kartongen. Det kommer kanske att utlysas en tävling om det, vem vet. Det viktigaste är ändå inte ifall det heter doggybag eller nåt på svenska. Det viktigaste är att vi slutar upp med att kasta så mycket mat.

26 kommentarer:

  1. Jag orkar inte äta upp all mat när vi är ute och äter ,så jag frågar alltid efter doggybag,och det är ingen som tycker att det är konstigt med det. Svar:Du har läst rätt!!*L* Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är ett bra påfund att man får maten med sig hem.

      Radera
  2. Som företagare i matbranschen så tycker vi att det enbart är bra om kunden vill ha en doggybag med sig om den inte orkar äta upp allting. Alla sparar på affären, vi behöver inte slänga/kompostera resterna och kunden har en extra måltid att ta till. Det är ju kundens vara från början till slut så varför man tycker att det är genant förstår jag inte alls.
    Ha en fin dag i novembermörkret!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jättebra att man tar med sig det som blivit över. Praktiskt att ha färdig lunch i kylskåpet.

      Radera
  3. DEt var det klokaste ord jag läst på länge. Förr kallade man det för "grismat" kommer jag ihåg. Just för att grisen på gårdarna fick det som var över på tallriken. Inget bra ord att använda idag men en tävling om det skulle säkert locka o på sikt på människor att be om att få ta med maten som är kvar
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen inte klokt att så mycket mat kastas.

      Radera
  4. Vad bra skrivet :) Du har väl inte missat att jag har ännu en matbild-tävling på min matblogg? Skynda in och tävla om produkter värda över 1000 kr :)

    SvaraRadera
  5. Går inte att komma in på din blogg.

    SvaraRadera
  6. Ha ha ha...ja de var en riktig doggybag det!! Ha en fin vecka! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fina dobbybagar tror jag inte man får med sig hem tyvärr.

      Radera
  7. Mycket viktigt att ta vara på maten och inte leva i en slit å släng värld, namnet har nog inte så stor betydelse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att huvudsyftet är att så mycket mat som möjligt hamnar i magen i stället för i soptunnan.

      Radera
  8. ja antingen det eller så gör de portionerna lite mindre, jag tycker det inte är något fel med att ha doggy-bags
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt är bra så man slipper slänga maten.

      Radera
  9. Håller fullständigt med dig om att det kastas alltför mycket mat. Jag skulle tycka att det var en bra idé att införa doggy-bags även i Sverige. Vi tar ju efter USA i så mycket annat och kan ju även göra det i det här fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att inte den här seden från USA redan anammats här, för som du säger så är vi annas väldigt snabba med att ta efter allt amerikanskt.

      Radera
  10. Nämen... vi skriver litegrann på samma tema idag, du och jag. Fast jag bara gjorde soppa på det som fanns hemma, liksom... men andemeningen är densamma... Ta tillvara det du har och släng ingen mat!

    Otroligt söt liten vovve... liksom Zoé på bilderna här under. Förstår att både det besöket och mässan var ett par riktiga höjdare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att vi skrev om nästan samma ämne idag. Jag har haft en jättehärlig helg.

      Radera
  11. Helt rätt, men jag har aldrig kunnat be om "doggybag" fast jag tycker det är som det ska vara.
    Så gullig Santos är i sin bag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han satt i den när Katarina flög hit med honom en gång.

      Radera
  12. Jag arbetade som barnflicka i början på 70-talet. Farfar i familjen veckopendlade och hade en övernattningslägenhet i Stockholm. Åt på restaurang. Han bad alltid om doggybag! Jag kommer ihåg att jag tyckte det lät jättekonstigt :-) Vi är absolut för dåliga på det i Sverige. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen tittar snett för att man köper begagnade kläder eller möbler. Maten är färsk och betald, så det borde inte vara något problem.

      Radera
  13. Så jättebra skrivet! Åtminstone jag skulle äta oftare på restaurang om det blev vanligare att ta med sig det man inte orkar äta. Vi är nog många som pga de stora portionerna ser till att vi är rejält hungriga innan och kalla mig gärna snål men det är väl inte fel med en måltid nästa dag ;)
    Vilken charmig liten hund i doggybagen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då slapp man äta sig proppmätt så man nästan mår dåligt. Perfekt med färdigmat nästa dag. Det är min dotters hund som sitter i sin flygväska.

      Radera
  14. Smart idé, att få ta hem överbliven mat. Då kanske en del av skämmigheten med doggy bags försvinner. Håller med dig till fullo - vi slänger alldeles för mycket. Jag skrev om det för ett tag sen http://metrobloggen.se/antligenmandag/2013/01/11/overkliga-tva-miljarder-ton-mat-slangs-och-sa-lite-morberg/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart kommer det förhoppningsvis att vara helt naturligt när man äter på restaurang.

      Radera