fredag 15 april 2011

Sjukvårdskö


Häromdagen behövde jag ringa min husläkare. Naturligtvis var läkarens telefonsvarare inkopplad. Det var bara till att säga sitt namn och telefonnummer och hoppas på att doktorn ringde upp lite senare. Det gjorde han faktiskt också framåt eftermiddagen. Jag kunde inte få en tid samma dag, och det fattade jag när han ringde så pass sent. Men dagen därpå då? Nej, se det gick inte för det var fulltecknat. Jag kunde få en tid om en vecka. Varför i himlens namn går man ut med till sina patienter att om man vill ha en akuttid så är det bara att ringa på morgonen. En akuttid bör man få ganska så omedelbart, annars har ordet akut mist sin betydelse helt. Som tur var kunde jag få bli undersökt av en annan läkare dagen efter.

Men jag var kanske lite otålig, för jag läste om en patient som blev undersökt 1915 och som nu är inne på sjukhuset för återbesök. Det var ganska lång väntetid inför första besöket också eftersom han dog 1290. Jag ska aldrig mer klaga på långa väntetider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar