torsdag 30 maj 2024

Osköna ljud

 Der visas ibland en reklamsnutt med norrlandskillar som spelar in vad de anser vara sköna ljud. Deras smak stämmer inte direkt in på min, men jag kom att tänka på att det finns en del ljud som jag tycker om och en del som jag avskyr eller tycker är obehagliga. 

Ett ljud som jag inte gillar, men absolut inte blir rädd av är åskmuller. Jag tycker bara det är obehagligt. Det är egentligen konstigt att jag inte är åskrädd, för mina föräldrar gjorde då allt för att skrämma upp en liten unge. Båda mina föräldrar var uppväxta på landet och det hände ofta att blixten slog ner i någon av byggnaderna. Hela familjen samlades i ett rum under åskvädret. Hände det på natten klädde alla på sig och satt och väntade ifall blixten slog ner och det började brinna. Då var alla redo att rusa ut ur huset. När jag var barn bodde vi i hyreshus men vi hade samma rutin som mina föräldrar alltid varit vana vid. Mor plockade fram allt som var värdefullt och som vi kunde ta med oss ifall det värsta skulle hända. 

Det finns ett annat oskönt ljud som är helt nytt för mig...nämligen brevinkastsmällen. De första gångerna jag hörde det blev jag faktiskt lite rädd för det väsnades rejält och jag hade inte den blekaste aning om vad det var som hände. Jag trodde att nåt i lägenheten ramlat ner. 

Vilken lyx att inte behöva ge sig ut till postlådan i vilket väder det än är för att hämta in post. Ärligt talat är det inte så mycket post som dimper ner på dörrmattan. De flesta räkningar dras via autogiro och resten tar Kivra hand om. Handskrivna brev eller vykort är sällsynta hos mig. Jag skickar inte själv iväg några och då kan jag knappast förvänta mig att få några heller. Fördelen med att inte få så mycket post är helt klart att det blir mindre att lämna i pappersåtervinningen.

20 kommentarer:

  1. Åska är jag inte rädd för, men visst drar jag ur sladdae och kablar till tv och dator.
    Jag behöver inte heller gå till någon postlåda längre. Tidningen och de få brev som landar direkt på dörrmattan.
    Kram Ingrid
    Livet eftet 80

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jg brukar glömma dra ur sladdar, men tack och lov så åskar det inte så värst ofta här.

      Radera
  2. Min pappa som var uppvuxen på landet hade den största respekten för åska efter att upplevt ett antal blixtnedslag i närheten. Vi var alltid uppe och påklädda och om det var väldigt nära så satte vi oss i bilen. Själv tycker jag att åska låter ganska så häftigt men jag är hellre utan den.
    Grattis till att få posten i brevinkastet! Det är inte så vanligt numera.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte heller åska, men är inte direkt orolig.

      Radera
  3. Gillar inte åska, minns då jag var liten och det hoppade eldklot på spisen i farmor och farfars sommarställe. Det slog ofta ner runtomkring där- så jag har respekt, men jag är inte lika rädd som granntanten var. När åskan gick tog hon katten och gick och satte sig i bilen. Tacka vet jag sköna ljud som fågelkvitter och humlesurr. Ha en bra eftermiddag, jag ska jobba en stund till, men nu har jag ju fyllt på med kaffe =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humlesurr och fågelkvitter vill man gärna ha mycket av.

      Radera
  4. Åska på avstånd är lite mysigt. Men det ska hålla sig på avstånd.
    Vi fick ett antal apparater förstörda vid ett åsknedslag för några år sedan. Kunde förstås blivit värre än så.
    Vi har 20 m tull postlåda. Tio till tidnibgslåda. Helt ok. Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig upplevt ett blixtnedslag. Då hade jag kanske tänkt lite annorlunda.

      Radera
  5. Åskan väcker ett visst obehag men jag är inte rädd för den inte att få post heller men det är ett ljud jag är van vid har bott i lägenhet i hela mitt liv förutom två år i en hyrd villa..
    Jag skickar alltid riktiga julkort en tradition jag inte kommer att bryta och jag får även själv känns fint..

    Hoppas att allt är bra med dig nu och att du hade en fin Mors dag..ha en trevlig helg nu kram Nicki..👍🤗☀️🌹

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade åskväder hela dagen igår, men idag är ordningen återställd och solen skiner.

      Radera
  6. Jag upplevde ett läskigt eldklot på en järnspis som barn och har respekt för åskan ... men rädd är jag inte. Numer, boende i ett samhälle är det riktigt mysigt!
    Jag får mina sällsynta försändelser i ett postfack innanför porten och slipper också gå ut.
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att slippa gå ut för att hämta posten.

      Radera
  7. Är väl inte direkt rädd för åskan men har respekt för den. Vill inte hamna ute på ett platt fält, exempelvis en golfbana om det drar in ett rejält åskväder.
    Ja post kommer det inte mycket nu för tiden. Förstår att du reagerade på smällen från brevinkastet. Har själv hoppat högt när jag varit på besök hos någon som bor i lägenhet och posten kommit då jag varit där. Det smäller rejält!

    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog dte enda jag tänker på om jag är utomhus vid åska att jag inte ska stå mitt ute på ett fält eller under ett träd.

      Radera
  8. Jag testar om jag kan kommentera hos dig i dag.
    Ha en fin lördag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  9. Tycker själv att åska och regn är ganska mysigt, men då naturligtvis inomhus med en kopp te. ;)
    Här fick vi brevlåda i entrén för några år sedan, helt ok för oss men visst var det bekvämt att få allt på hallgolvet.

    Ha nu en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åska är väl inget favoritväder direkt för någon.

      Radera
  10. HATAR, HATAR, HATAR åska efter tre direktträffar på gården 2018, då så mycket förstördes både ute och inne i huset, försäkringarna betalade för förstört kylskåp och förlorade matvaror, då var jag inne i min mest intensiva cancerprovtagningar inför operation, visst man orkar men till vilket pris? https://kort.webblogg.se/2018/august/askan-och-blixtens-harjningar-pa-var-gard.html#comment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen haft det jobbigt!

      Radera