torsdag 6 oktober 2022

Jag hänger fortfarande kvar

 


När jag pratade med killen från trädgårdsfirman lät det inte helt omöjligt att få hjälp. Han fick min mailadress och lovade att höra av sig igen.  Än har det inte dykt upp nåt mail, men jag försöker ha is i magen....åtminstone till i morgon. I annat fall får jag slå en signal igen så jag vet ifall jag ska förbereda Katarina på en "hoppfull" helg. 

Det är lika bra att allt negativt samlas i klump så kanske det blir bara positiva saker sen framöver. Rören till bänken i tvättrummet behövde rensas, så jag fick ringa rörmokaren. Min avsikt var att köpa en ny bänk för den andra har vi haft i drygt 50 år. Rörmokaren övertalade mig att behålla den gamla och att han fixade till den i stället. Anledningen var att en ny bänk kostar från 6000kr och uppåt. Lite väl mycket för en grej som bara står gömd i källaren kan jag tycka. Jag nappade på hans första förslag och tänkte att då passar jag på att måla om i tvättrummet. Igår kom han och kopplade ifrån tvättmaskinen och drog fram den så jag kommer till att måla väggar och golv, och sen kommer han tillbaka nästa vecka och kopplar in allt igen. Det är så skönt att ha en duktig hantverkare som man vet kommer när det behövs och gör ett bra jobb.

Nästa negativa grej är bilen. Den gick galant genom besiktningen, men nu är det dags för den årliga servicen. Det enda negativa här är egentligen kostnaden, men det får jag ta. Bilen måste fungera. Jag vill ha servat den i denna månaden eftersom jag lämnar den till en bilservice i Kvidinge. Då får jag skjuts hem av Bo sen och när bilen är klar kommer han hit och hämtar mig så jag kan åka och betala den. Nästa månad flyttar nämligen Ulrika med familj till Ängelholm och då blir det inte lika enkelt längre. 

Det sägs att alla goda ting är tre och jag hoppas att det gäller för onda ting med. I så fall borde det vara slut på allt negativt nu för en tid framåt. 

En stor positiv grej har jag att se fram emot. I morgon vid middagstid hämtar jag Katarina på stationen i Åstorp. Då har hon varit på resande fot i ett antal timmar. Hon tar bussen från Rue d´Oradour vid 4 -tiden på morgonen, och åker direkt till flygplatsen. Det är så bra ordnat i Luxemburg att alla åker buss gratis oberoende av ålder. Hon checkar alltid in hemifrån och eftersom hon bara åker med handbagage så går det snabbt genom säkerhetskontrollen. Flygtiden brukar vara drygt 1 1/2 timme. Väl framme i Köpenhamn kan hon hoppa på tåget som tar henne direkt till Åstorp där jag står och väntar. Det ska bli så kul.

37 kommentarer:

  1. Ha en riktigt härlig helg med Katarina! Hoppas på att ni får ett bra flyt och att allt löser sig på smidigaste sätt nu både med trädgårdsarbete, måleri och service .

    SvaraRadera
  2. Häng kvar och blanda negativ klumpen med positiv - och ta en klick av tuben Tålamodsalva och smörj in dig; hjälper inte det så ring/maila den där människan som lovade maila. Det sägs att värmlänningar har en tendens att lova - imorgon eller nästa vecka kanske - har det monne smittat till Skåne? :-) Om det blir Katarinametoden så önskar jag bilder :-)
    Bästa helgen till dig o kompaniet runt dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Trädgårdskillen är kanske från Värmland. Tålamodssalvan hade jag behövt en stor tub av. Är den receptfri?

      Radera
    2. Tålamodssalvan på tub är en norsk uppfinning som min farmor gjorde speciellt för mig, hon använde den då hon tyckte att jag allt för ofta var så otålmodig och ville ha resultat helst innan du vet :-)

      Radera
    3. Så synd! Trodde jag fått lösningen på mina problem. Du minns inte receptet?

      Radera
    4. Troligen blandade farmor tid med lite olja på vågorna + njut väntan :-)

      Radera
  3. Ja, ibland gäller det att ha en ängels tålamod. Alltid är det något som fixas och när det gäller bilar brukar servicen inte vara helt gratis. Vi har ett serviceavtal och det känns bra men det går ut inom kort.
    Så trevligt med besök av dottern er!

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt serviceavtal har med gått ut, men man måste ju hålla bilen i trim. Som jag bor är jag helt beroende av att kunna köra bil.

      Radera
  4. Så trevligt att ha ett så kärt besök att se fram emot. Hoppas att ni får det riktigt bra och att den där trädgårdsfirman hör av sig, så att Katarina slipper agera trädgårdsvält.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! De hörde just av sig och allt har fixat sig nu.

      Radera
  5. Perfekt resväg och tid för din dotter att ta sig till Åstorp ju!
    Nä, nu får du ha en massa goda ting. Det är läge nu 😁
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ha tålamod!! det ordnar sig säkert !
    Svar..Du får göra att försök ,och sen meddela mig hur det fungerade!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Bil behöver man. Och servas, det behöver den. Ny som gammal. Bara att bita ihop och betala.
    Så roligt att få hem dottern. Hoppas att ni slipper ifrån allt för mycket grovarbete.
    Har aldrig varit I Luxemburg, men tycker stt det verkar vara ett "bra" land. Ha det så gott! Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett mycket vackert land med många ekonomiska fördelar.

      Radera
  8. Verkligen en smidig resa för dottern. Å då är det ändå Luxemburg vi pratar om, inte London eller Paris.
    Ja, det lär bli en hoppfull helg för di och dottern. Men om du är så nöjd med rörmokaren kan du kanske "flirta" en aning med honom och fråga om han kanske kan tänka sig lite andra jobb än VVS-relaterade arbeten.
    Så gjorde jag för ett tag sedan, när jag "flirtade" med en elektriker och en målare. Det funkade utmärkt:-) Å då pratar jag inte svarta pengar ens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgårdskillen hörde faktiskt av sig idag så allt har ordnat upp sig, men det är ju bra och veta att det lönar sig att koppla på charmen.

      Radera
  9. Birservice är verkligen en utgift man måste ta. Senast gjorde jag en helservice med byte av kamrem ... vill inte ens tänka på hur mycket den kostade. Men det är så skönt när det är gjort.
    De tre goda tingen börjar ju nu. Redan i morgon det första. Då får skriva vilka två som följer på det sedan. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oturen har förhoppningsvis vänt nu.

      Radera
  10. Trist att trädgårdsfirman inte hört av sig. Inte bara trist utan bedrövligt illa.
    Lät bättre med att rörisen tyckte du skulle behålla den gamla bänken. Gillas!
    Ja, bilservice är tyvärr en kostnad en får ta. Men hoppas att det inte ska vara några större saker. Har bilen passerat besiktningen så bör den vara i ok skick.
    Vad trevligt med Katarina som kommer. Blir fint att du möter henne och önskar er en fin helg tillsammans.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det verkar som allt negativt har redat upp sig. Skönt!

      Radera
  11. Sent omsider, jag har varit på väg hit ett dygn redan men alltid har det hänt någonting på vägen. Men nu har jag läst ditt inlägg. Så bra att du fick hjälp med bänken i tvättrummet och att du nu kan passa på att måla. Hantverkare som man vet att man har är guld värda.
    Jag önskar dig en skön helg tillsammans med din Katarina. Njut av varandras sällskap!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit en jättetrevlig helg med både arbete och prat.

      Radera
  12. Vid det här laget så har Katarina anlänt och ni kan njuta av trevliga dagar tillsammans. Och så bra att det ordnat sig med trädgårdsjobbet. Fira allt positivt med några lyckliga glädjehopp! Bilen kommer också att ta glädjeskutt när den blivit ompysslad. :)
    Ha det så fint, allihopa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som oturen vänt nu, fast jag ska kanske inte säga det för högt.

      Radera
  13. Det var en del som måste tas i tu med. Men, jag tror att det kommer att ordna sig fint med allt.
    Bilar fodrar en hel del omsorg och översyn och det kan ibland kosta en hel del, men de är verkligen bra att ha.
    Förstår att Katarina har kommit och att ni har det som trevligaste nu.
    Trevlig helg och kram från Wiolettan

    SvaraRadera
  14. Jag hade tur idag, från ett meddelande på messenger från tips från dottern var hantverkaren här på vår gård på 7 minuter. Hoppas du får samma hjälp som vi kram https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad man blir när man lyckas få tag på en duktig hantverkare.

      Radera
  15. Oj, oj, det var både positivt och negativt. Ursäkta mig, men jag har haft lite/mycket för mycket här i mitt liv. Kram Lisa

    SvaraRadera
  16. Hoppas att allt löser sig och hoppas att du har en riktigt fin helg nu.. Kram Nicki..

    SvaraRadera
  17. Hoppas helgen varit bra så här långt ... allt blir säkert bra - lite tålamod och en del envishet brukar man komma långt med :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Envishet har jag inget problem med...det är värre med tålamodet.

      Radera