tisdag 27 september 2022

Allting går att sälja med mördande reklam.


Jag måste ge mig iväg och köpa ett par skor, som är både snygga, bekväma och mer lämpade för höstväder. Med dagstidningen följer ett reklamblad från en sportaffär, som har riktigt snygga skor och kläder för vanligt folk också, och inte bara för energiknippen. Där har jag köpt mina vinterkängor, och det är absolut det bästa köp jag har gjort. I reklambladet såg jag inga snygga promenadskor, men jag ska åka dit och leta på plats.


När jag nu ändå satt och bläddrade i bilagan, kunde jag inte låta bli att bli både full i skratt och aningen irriterad över den löjliga texten. Det första jag läste var om ett par träningsskor. De hade minimalt med gummi i sulan så jag skulle kunna få bättre kontakt med underlaget. Nu förstod jag inte riktigt vad som menades. Var sulan så tunn att jag kände alla stenar och kvistar jag trampade på? Då kunde jag ju lika gärna gå barfota. Skon hade en flexibel ovandel i mesh. Varför går det inte att skriva att det är nåt slags nättyg.


Nästa vara som jag fick ögonen på var ett par varmstickade tumvantar i anatomisk stickning. Jag tycker att jag är en relativt skicklig stickerska, men det mönstret har jag aldrig testat. Kan det tro vara nåt liknande spetsmönster eller flätor?


Affären hade REA på ett par joggingbyxor i mjuk bomull med resår i midja och benslut och var ett perfekt plagg för vardagsmys. Men om jag ville mysa på helgen? Jag bläddrade genom hela annonsbilagan, men jag hittade inga helgmysbyxor. Jag får väl leta fram ett par gamla här hemma. Man behöver ju nåt på ovankroppen också när man myser och då sålde de en väldigt snygg tröja med hög krage och halv blixtlås!!!!!! Det måste betyda att det fanns bara en sida av blixtlåset kvar. Hur skulle man då kunna dra upp det? Jag har också tröjor med halva blixtlås ibland, men då sprättar jag bort den och sätter i en hel i stället. Den här söndriga tröjan hade kostat 700kr, men nu slumpades den för 300kr.


Det fanns åtminstone ett plagg som jag ska titta lite närmare på...nämligen ett par turbyxor. Det kan jag behöva. Om jag har dem på mig nästa gång jag köper en Trisslott räknar jag kallt med att jag ska kunna skrapa fram en storvinst.

32 kommentarer:

  1. Jag skulle också satsa på turbyxorna! Det känns som ett säkert kort! Kör på det Gunnel! :). Vantarna, är det inte någon form av mosstickning? Är dock inte säker alls bara funderar högt.
    Lycka till med skoköpet!
    Allt gott! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att det är mosstickning på vantarna i bild.

      Radera
  2. Det är så trist med all reklam. Men nu kommer det inte så mycket längre. Hörde att Post-nord ska sluta lämna ut reklamen. Och då borde väl priserna gå ner, då affärerna slipper betala Post-nord för reklamutdelningen.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog önsketänkande att priserna ska sjunka.

      Radera
  3. Dina inlägg är så härliga, sitter här och ler stort! Turbyxor skulle jag definitivt satsa på men plagg med halva blixtlås skulle jag begära att bara behöva betala halva priset för.

    Kram och fin tisdag!

    SvaraRadera
  4. Vi har ju tappat bort ”ingen reklam” lappen på brevlådan så vi får en del reklam.
    Brukar inte leda till några köp men kul att titta på trots allt.
    Beställer ju det mesta online här nu för tiden, coviden var ju orsaken till det men det är ju så bekvämt.

    Ha en fin tisdag. 😀

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Visst är det bekvämt att handla på nätet, men vissa saker som skor måste jag prova så jag vet att de är sköna att gå i.

      Radera
  6. Vill man ha ett gott skratt ska man ägna sig åt att läsa reklam. Oftast är den mest bara fånig. --- Turbyxor ... hm, då borde det även finnas returbyxor. Tillbaka till butiken när man ledsnat på dem. ;)
    Kram från mulet norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Klart det måste finnas returbyxor.

      Radera
  7. Turbyxor skulle jag också behöva. Jag har ett par trissvinster (á 30:-/st) och om jag hade turbyxor skulle jag ta och köpa två nya lotter, men utan de där brallorna tror jag att jag tar pengarna i stället.
    Kram,, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog inte heller chansat utan turbyxor.

      Radera
  8. Haha, vilket roligt inlägg, jag log med hela ansiktet 😁 Turbyxor verkar bra. Kom osökt att tänka på Pojken med guldbyxorna. Ändå bättre 🤗
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Då får jag vara tanten med guldbyxorna.

      Radera
  9. Alltid ett sant nöje att titta in hos dig.
    Du har verkligen lusläst reklambladet. Och sitter bara här och ler=) Så fyndigt du fick till det. (Jo allt går att sälja med reklam....kom och köp konserverad gröt!)

    SvaraRadera
  10. Reklamen är konstig ibland.Jag vill också ha ett par turbyxor!
    Man fick mycket godis förr för 25öre!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turbyxor borde alltid finnas i garderoben.

      Radera
  11. Ibland blir man verkligen inte klok på reklamen eller varför den har så komplicerade omskrivningar men jag förmodar att det ska verka proffsigare då. Däremot tycker jag det låter märkligt med en tunnare sula men förvisso är löpning inte min starkaste gren ;-) Hoppas att du hittar något bra och bekvämt som fungerar alla veckans dagar.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller så kunnig i hur en riktig löparsko ska vara, men nog måste det finnas en rejäl sula.

      Radera
  12. Du är så rolig! En riktig krönika Satsar pckså på turbyxorna. Och skor med ordentliga sulor. Dragkedja... eller knappar... smakfråga! Men det drar förstås mellan knapparna... tvärdrag...eller halvdrag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det måste bli halvdrag i tröjan jag läste om.

      Radera
  13. Stort tack för detta inlägg. Gissa om jag skrattade. Igenkännande.
    Vilka löjliga träningsskor! Vem skulle vilja ha dem? Ja, kanske finns en och annan fakir. Och varför inte kalla saker och ting vid rätta namn. Pust!
    Visserligen har jag stickat ytterst lite men mamma och mormor gjorde det. Är säker på att ingen av dem hört talas om anatomiskt stickning. Pust igen! Och det kommer fler suckar. Antar att det finns byxor för vardagsmys och helgdagsmys. Men hur gör en på lördagar. Är det helg?
    Överdel? Knepigt.
    Ja,lika bra att du satsar på turbyxor. Ska nog också göra det.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det är nog bara fakirer som gillar den slags skor som det annonserades om.

      Radera
  14. Anatomisk stickning? Var får de allt ifrån? Och vem tror de att de kan lura? Jag bara skakar på huvudet åt alla dumheter. / Anna-Lena

    SvaraRadera
  15. Jag kikar aldrig på reklamen den åker direkt till pappersåtervinningen, lät sjukt konstigt med skorna, vem vill ha sådana? https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar faktiskt titta genom en del reklam, just där att de är så konstiga. Man får många glada skratt.

      Radera
  16. Jag skulle också vilja ha ett par turbyxor ha ha men skämt åsido så gillar jag sportaffärerna dom är dyra ja men det är en otrolig kvalite på allting dom säljer.. lycka till med shoppingen Kram Nicki..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jga har också hittat mycket bra både kläder och skor där.

      Radera