torsdag 28 april 2022

I tvättstugan

Idag används mobilen till i stort sett allting.  Än så länge går det faktiskt att ringa med den också. Man kan koppla sitt hemlarm till den, låsa upp ytterdörren och en hel del annat. Jag vet inte om allt är så nödvändigt. Alla nyheter gör inte livet lättare. 

Häromdagen kom en annonstidning med bl.a.tvättmaskiner. De maskiner som har wifianslutning kan kopplas till en smart app och med den går det att starta maskinen när man t.ex. sitter på jobbet. Då måste man förstås ha kommit ihåg att "ladda" maskinen innan man åkte hemifrån på morgonen. 

Maskinen kan även meddela när den är klar genom att skicka ett meddelande på mobilen eller spela en liten trudelutt. Naturligtvis måste det vara en melodi med tvättanknytning. Jag kom att tänka på en sång som spelades mycket när jag var barn; nämligen Den vackra tvätterskan, där de första raderna lyder: Har du träffat den vackra Nina? Hon hör hemma i Portugal. Hon gör skjortorna dina fina när hon tvättar i Setubal. Men den uråldriga melodin går kanske inte att koppla ihop med en modern app.

Det går även att prata med maskinen. Några direkta samtal var det inte tal om, utan det var mer att  maskinen gavs lite information, som gjorde att den sen funderade ut hur den skulle agera. Man kunde berätta hur pass smutsig tvätten var och ifall det handlade om speciellt känsliga material. Jag förutsätter ändå att det inte går att slänga in ylletröjor och lakan om vartannat. 

Vissa maskiner går att koppla till en högtalare. Då går det bra att lugnt sitta kvar i soffan och berätta för tvättmaskinen att nu är det dags att starta. Det fungerar klart lika bra att säga det till någon annan i familjen. För det behövs varken högtalare eller app.

När jag tänker efter så undrar jag hur pass mycket hjälp man egentligen har av de här nymodigheterna. Jag efterlyser i stället någon som sorterar min tvätt, lägger den i maskinen, doserar tvättmedlet och väljer program och när tvätten sen är klar hänger upp det som ska dropptorkas och stryker det som behövs. Trycka på startknappen och stänga av maskinen kan jag själv göra. Det är det minsta jobbet.

40 kommentarer:

  1. Jag håller med dig till 100%. Starta tvättmaskinen är inte så komplicerat att man inte kan göra det själv. Det är allt annat man skulle behöva ha hjälp med.
    Hoppas att du har en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man kan få allt det andra med hjälp av en app är jag intresserad.

      Radera
  2. Tur att man inte behöver hoppa på all ny teknik. Har samma inställning som du till den smarta tvättmaskinen. Att trycka på startknappen är det lindrigaste momentet, efterarbetet däremot är både tungt och tråkigt. Hos oss är det min man som sköter tvätten och det gillar jag skarpt. Han tog över när jag hade brutit armen och sen fortsatte han av bara farten.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag är en. bra arbetsfördelning.

      Radera
  3. Ja man kan inte säga annat än att tekniken går framåt. Men jag, som är extremt försiktig med alla maskiner som har med vatten att göra, skulle aldrig starta vare sig diskmaskinen eller tvättmaskinen om jag inte var hemma, tänk om någon slang skulle lossna och det blev översvämning. Visserligen kan man ju få larm om vattenläckor via appar också ... Det kanske till och med finns någon app som stänger av vattnet i huset i så fall, tror faktiskt det. Det finns ju som sagt appar till allt. Utom det väsentliga, det som du räknar upp, sortering av tvätt mm.

    Sången om tvätterskan har jag faktiskt aldrig hört. Det har säkert inte appen heller :)
    Tack för ett roligt inlägg :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vågar aldrig heller sätta igång disk och tvättmaskin när jag ska ge mig iväg hemifrån.

      Radera
  4. Det skulle vara något för mig då, som måste gå ut och till ett annat hus för att komma till tvättstugan. Men nej tack, jag fixar detta ändå, även vid dåligt väder, haha.
    Ja, du världen, finns viktigare.
    Men jag är SÅ nöjd över att kunna koppla ihop mobil och hörapparater!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. App app app hipp som happ happ happ :-)

    SvaraRadera
  6. Haha, allt hittar människan på för att tjäna pengar på. Det är ju det det handlar om i slutändan, inte är det till stor hjälp när det kommer till kritan men marknadsföring är marknadsföring. Teknik är bra men ....lite sunt förnuft och egen handlingskraft är inte helt ute ännu.

    SvaraRadera
  7. Den eviga tvätten, som aldrig tar slut. Jag har alltid tyckt att det är rogivande att stryka och mangla tvätten. Tyvärr så får jag mera ont av detta, så jag nöjer mig med att vika tvätten väl, och bara stryka och mangla det som måste.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Just den hjälpen skulle vara mycket mer värd för att starta maskinen är verkligen det lilla jobbet. Tvätta tycker jag väl är okej men stryka är urtråkigt så det gör jag sällan. Stryker vid behov och inte i förebyggande och det fungerar hur bra som helst :D

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
  9. Vilken onöda! Med tanke på hur sårbart vårt samhälle är så undviker jag appar och dylikt så mycket det bara går. Vissa måste man ha, men inte alla som erbjuds. Jag är en mycket försiktig och motsträvig användare, vilket jag tror kan vara klokt. Att ha allting i hemmet uppkopplat, nej tack.
    Kram från småkyligt norr!

    SvaraRadera
  10. Lite onödigt... men ack så fascinerande. Gillar tekniska nymodigheter... Kram

    SvaraRadera
  11. Håller helt med dig! Vill ha en söt liten eller stor robot som gör allt du räknar upp. Den får gärna sortera tvätten också. Stryka tvätt är lyx, så det slipper han. Däremot får han gärna hänga tvätten också och stoppa annan tvätt i torktumlaren;-)

    SvaraRadera
  12. Fnittrar och håller helt med dig. Men var är appen för hängning, nerplockning och ev. strykning och mangling. Och de tillhörande funktionerna.
    Vadgäller "Tvättsången " minns jag den också. Troligen får den nog inte spelas längre på radion.
    Samhället är ju så sårbart så jag gör gärna en del manuellt-
    Tänk, alla människor runt om i världen som inte ens har vatten----
    Kram

    SvaraRadera
  13. Framtiden går mer och mer åt det hållet att människan inte ska behöva anstränga sig. Det är nog bra att de vanliga sysslorna med att tvätta fortfarande kräver människonärvaro.
    Just nu har jag en massa tvätt att ta hand om...efter besök av dotter med barn och hund.. / Anna-Lena

    SvaraRadera
  14. Vi skulle jättegärna vilja ha en app som viker ihop vår tvätt också, den hade jag köpt direkt.
    Tycker nästan det blir löjligt med alla nymodigheter, en del är naturligtvis bra, men vem behöver egentligen starta sin tvättmaskin från jobbet?
    Äh..jag är nog för gammal. ;)

    Ha en underbar inledning på helgen nu Ingrid.

    SvaraRadera
  15. Jag håller med dig. Vår nya maskin har denna funktion men inget vi aktiverat för precis som du säger, den ska ju laddas och plockas ur. Ha nu en fin Valborgshelg!

    SvaraRadera
  16. Puh jag blev nästan svettig av att läsa allt dom nya tvättmaskinerna klarar av och ärligt talat så föredrar jag att starta maskinen själv och vara hemma när jag tvättar jag vill även hänga upp tvätten direkt inte när jag kommer hem efter x antal timmar.. Vår digitala värld börjar kännas lite crazy tycker jag..Nu hoppas jag att du haft en fin Valborg och hoppas att du får en fin 1:a Maj.. Kram Nicki..

    SvaraRadera
  17. Den vackra tvätterskan har jag nog aldrig hört. De fyra "budorden" på väggen känns bekanta med min ungkarlstid. Stryka blev det bara på skjortan som fick följa med på kvällsäventyr.
    Kram, Bosse
    Undra om det här kommer in på bloggen. Ska jag inte fylla i någon adress m.m.

    SvaraRadera
  18. Jag hade tacksamt tagit emot en robot som la in tvätten i tvättmaskinen ,hängde upp tvätten m.m
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  19. Ingen uppdatering på ett tag så jag hoppas att allt är bra med er.

    Kram

    SvaraRadera
  20. Du träffar rätt på spiken! Trycka på knappen och stänga av klarar dagens människor fortfarande med glans, men att se någon i ögonen och vara social är något som på många håll börjar bli en bristvara. Det är det vi måste öva på! Finns det någon app för det kanske? Kram!

    SvaraRadera
  21. Jag saknar dina inlägg Gunnel!
    Jag hoppas att allt är bra med dig och familjen och att tystnaden beror på att du bara är ute på någon trevlig utflykt.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  22. Jag efterlyser samma saker som du...Då hade man kunnat göra roliga saker som att läsa en bok m.m
    Kram! Saknar dina inlägg!

    SvaraRadera
  23. Saknar också dina inlägg Gunnel! Jag hoppas att allt är väl med dig och de dina! Kram!

    SvaraRadera
  24. Tänker på dig och skickar en kram! En styrkekram om det behövs! ❤️

    SvaraRadera
  25. Skickar en kram och hoppas du mår bra!🥰

    SvaraRadera
  26. Tänker på dig, saknar dig och hoppas att du snart är tillbaka på bloggen igen. Kramar!

    SvaraRadera
  27. Saknar dig och undrar vad som har hänt... Hoppas du snart är tillbaka! Många kramar:-)

    SvaraRadera
  28. Det är inte bara jag som saknar dig. Hoppas att du/ni har det bra.
    Många varma sommar kramar!

    SvaraRadera
  29. Saknar dej också! Hoppas att du snart dyker upp här igen! //Anna-Lena

    SvaraRadera
  30. Hoppas allt är bra ... saknar dig!
    Kram

    SvaraRadera
  31. Varm kram från ett varmt Gotland.
    /Ingrid

    SvaraRadera
  32. Tittar in för att säga att jag saknar dig ♡

    SvaraRadera