torsdag 16 september 2021

Jag längtar

 


Jag vet att det finns en uppsjö av appar att ladda ner till sin mobil, men jag har bara det absolut nödvändigaste. Mina barn och barnbarn däremot är mer inne på den linjen. Ibland måste jag erkänna att det skulle var kul att ha någon av alla dessa appar, men det brukat stanna vid tanken. När jag sms:ade med Katarina i tisdags fick jag ovanstående bild. Den var från en app där hon skrev in en viss dag och ett visst klockslag så räknade den ut hur många veckor, dagar, timmar och minuter det var kvar till den givna tidpunkten. Just den här bilden gillar jag skarpt. Den visar hur lång tid det är kvar tills hon kommer hit över en helg. Katarina flyger ensam den här gången och åker direkt från jobbet till flygplatsen. Hon jobbar på Lux Air:s kontor så det är inte någon längre sträcka. 

Så skönt att flygturerna nu går nästan som normalt igen. Katarina åker till Kastrup och tar tåget därifrån till Ängelholm, som ligger bara två mil från Åstorp. Där hämtar jag henne på kvällen. Om Rasmus hunnit få sitt körkort är det troligtvis han som agerar taxichaufför. Katarina är hans gudmor och favoritmoster. 

Hon brukar åka upp ensam en gång varje höst, men det har helt naturligt blivit ett litet uppehåll nu. Vi har planerat in att jobba i trädgården. Jag behöver hjälp med en del tyngre arbeten där. Katarina är stark som en oxe och har en enorm energi, så jag räknar kallt med att hon fixar hela trädgården medan jag sitter och fikar. Givetvis blir det mycket pratande också och inte bara jobb, men hon säger själv att det känns bra att kunna hjälpa oss och det är alltid roligt att höra. Varken Katarina eller Peter har ju den möjligheten att komma hit när det blir att vi behöver akut hjälp. Då blir det Kvidingegänget som kommer farande. Trots att vi förenklat mycket både ute och inne så är det ändå ganska jobbigt att hålla hus och trädgård i hyfsat skick. Det är vid sådana tillfällen man får svart på vitt att man är inte 25 år längre. Det är bara som man inbillar sig.

24 kommentarer:

  1. Bra att hjälp är på väg! Min bästa kompis kommer upp till mig nästa helg OM mina Dahlior hunnit frysa tills dess kan hända att jag sätter henne i grävarbete....Nu ska jag jobba igen. Ha en bra torsdag!

    SvaraRadera
  2. Känns bra när man får lite hjälp.

    SvaraRadera
  3. Så roligt att Katarina kommer på besök så jag förstår att du räknar dagarna. Gott att få hjälp i trädgården dessutom men självklart också att prata, prata och prata! Den enkla sanningen är att vi blir inte yngre och då blir vissa arbeten för tunga. Sedan jag hade problem med näthinnan bör en viss försiktighet iakttas och då lyder man order.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
  4. Så roligt att du får så långväga besök. Det är för väl att flygförbindelserna fungerar som de ska igen. Jag förstår att det känns bra att få lite hjälp i trädgården. Hoppas att Rasmus hinner få sitt körkort. Tänk så stolt han skulle bli om han kunde få hämta sin moster.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi ser alla fram emot ännu en chaufför i släkten.

      Radera
  5. Härligt att få rå om dottern en helg. Det blir inte riktigt samma sak när barnbarnen är med. Även om de är det bästa som finns, så är mamma dottertid ovärderligt.
    Ni hjälps säkert åt i trädgården!
    Håller tummarna för Rasmus! Vore en jättetrevlig om han kunde hämta sin moster och gudmor.
    Ha det fint! Kram!

    SvaraRadera
  6. Vad härligt att få hem dotra ett tag. Sen spelar det ingen roll vad man gör, bara man får vara nära! Men man får ju passa på att utnyttja dom lite också. Det gör i alla fall jag när sonen kommer. Det kanske är därför han inte kommer så ofta! 😅 Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt...det spelar ingen roll vad man gör. Huvudsaken att man kan träffas.

      Radera
  7. Så bra att du får hjälp !
    Sv..Du får kopiera affischen :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli skönt med lite extrahjälp till de tyngre momenten.

      Radera
  8. Vilken fin app! Och roligt att i tid kunna följa när ni kommer att ses. Fint att det nu är möjligt för Katarina att komma till er och ha en "arbetshelg". Låter väldigt trevligt. Hoppas att Rasmus kan hämta i Ängelholm. Vilken överraskning det vore.
    Konstaterar också att jag inte heller blir yngre och inte blir kroppen piggare heller.
    Önskar er en jättefin helg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det lite svårt att acceptera att kroppen inte hänger med på det hjärnan vill.

      Radera
  9. Så skoj att din dotter kommer från Luxemburg och hjälper sin mamma i trädgården. Det kallar jag för perfekt personlig service:-)
    Det är ju så när man har stort hus och trädgård. Det kan gärna bli övermäktig när man blir äldre. Kanske dags att flytta till lägenhet i framtiden - någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personlig strevice är det bästa. Vi blir tvungna att lämna huset någon gång, men än är vi inte riktigt där, känns det som.

      Radera
  10. Härligt med dotter-besök! Både för trädgårdshjälp och — icke minst — för pratstunder. Samtal flyter så bra när man jobbar tillsammans. Dessutom blir det roligare och går lättare när man är flera som fixar och donar sida vid sida. Men se till att ta många trevliga raster med smarrigt fika!
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går absolut mycket lättare att jobba när man har sällskap och kan prata unset tiden.

      Radera
  11. Så mysigt ni kommer att ha det. Lite snick-snack och lite jobb.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Det var faktiskt en trevlig liten app.
    Jag har inga appar alls, utan en vanlig liten enkel mobil.
    Fint att få kärt besök och samtidigt hjälp i trädgården. Förstår att du ser fram emot det. Nu har det varit lite upp och ner med resande och besök, men i och med vaccinet så har det blivit bättre.
    Ha det gott och trevlig helg.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många appar som säkert är bra att ha, men säkert också många som är väldigt onödiga.

      Radera
  13. Nu börjar man inse att man inte är så ung längre, slyn i hagen fick en yngre kompis ta i våras då kära makens händer/rygg inte fungerade längre utan att de smärtade, så röjsågen fick stå kvar i källaren.... Nu är han bättre och kan köra röjsåg igen, men vi undrar nog båda när vi ska ge upp? Sälja medan hagarna finns kvar och det finns något värde i vår hästgård?.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt innan man har bestämt sig. Vi pratar fram och tillbaka men vill nog försöka stanna kvar lite längre.

      Radera