fredag 4 december 2020

Lucka 4

Oliver

Oliver används framför allt vid  tillverkning av olivolja. Färska oliver är beska i smaken och därför konserveras de i en saltlake eller olja under lång tid innan man äter dem. När oliverna skördas tidigt på säsongen är de gröna. Skördas de vid mitten av säsongen är de grönbruna och vid slutet av säsongen mörkvioletta eller nästan svarta. De svarta oliver som säljs här hos oss är vanligtvis gröna oliver som färgats med hjälp av kemikalier. 

Inlagda oliver brukar vara urkärnade och fyllda med en strimla paprika, som är det vanligaste. Det finns även varianter med fyllning av mandel eller fisk. På marknader utomlands går det att få tag på oliver som färgats i olika färger. Det påminner lite om att komma in i en butik med lösgodis.

Oliver växer på olivträd, men det börjar inte bära frukt förrän det är 5 år gammalt. Det betyder att jag måste vänta ytterligare 3 år innan jag kan plocka något från mitt träd. För ett par år sedan köpte jag trädet och det står på altanen under sommaren. Vintertid flyttar jag in det i förrådet. Där är frostfritt och fönster som ger det ljus som fodras. Ett olivträd kan bli väldigt gammalt. Det äldsta som finns nu är 3000 år gammalt och växer på Kreta. 

Olivträd räknas som en förmögenhetstillgång. På Cypern lär det förekomma att olivträdet kan ha en ägare men marken det växer på en annan. När man köper tomt gäller det alltså att inte bara köpa tomten utan också varje träd som är planterat just där.

I Bibeln berättas om syndafloden och hur Noa sänder ut en duva från arken. Duvan återvänder med ett olivblad i näbben och det har kommit att bli en fredssymbol. 

Jag köpte inte mitt olivträd förrän Göran lämnat bort alla sina brevduvor, men det har inget och göra med att jag var rädd för att de skulle norpa blad från trädet. Det berodde helt enkelt på att jag hade ingenstans att övervintra det. Förrådet som det står i nu under den kalla tiden på året är f.d. duvslaget. 

28 kommentarer:

  1. Den översta bilden liknar verkligen lösgodis. Får mig att tänka på små godispåskägg i olika färger. Visste inte att dom färgade oliverna i så många olika färger. Att våra små svarta är färgade visste jag. Jag köper alltid stora gröna med kärna, tycker dom är godast.
    Visst är det härligt att äga ett olivträd. Jag har ett som nu är 19 år gammalt. För några somrar sedan såg det helt bedrövligt ut, bara några fåtal långa sladdriga grenar och nästan inga blad och jag skulle åka med det till återvinningen. Klippte in alla grenar och så fick det stå i väntan på att vi skulle åka men .... det tog sin tid. Och trädet började växa och är nu helt enormt fint med en tät och fin trädkrona. Ett tips om ditt skulle börja växa tråkigt, tappa blad etc. Dom kan få nytt liv.
    Tack för lucka fyra och en trevlig dag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Då behöver jag inte oroa mig ifall mitt börjar se tråkigt ut. 19 år är en imponerande ålder.

      Radera
  2. Ditt olivträd är så fint, gulligt rent av.
    Det är oftast spanska oliver som färgas med kemikalier. Det finns svarta oliver som är naturliga bl.a i Grekland och köper man ekologiska så är de helt säkert ofärgade. Så kul det är att läsa dina luckor Gunnel, man lär sig något alla dagar.
    Vilken fin tid det måste ha varit när ni hade brevduvor. Fin sista bild på skuggan mot dörren också.
    Tack för den här luckan! Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt otroligt att det gått 3 år sedan duvorna försvann härifrån.

      Radera
  3. Vilken massa ny kunskap. Hade inte någon alls tidigare. Fick ett olivträd då jag formellt gick i pension i somras. Det står i pannrummet nu. Förstår att jag är ägare av något värdefullt. Tack för ny kunskap! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på att mitt olivträd ska växa och trivas här.

      Radera
  4. Oliver - ja, även oliver har sin historia. Nu vet jag mer. Du har en fin vinterförvaring på ditt olivträd där i gamla duvslaget. Jag tycker ordet oliv är ett vackert ord - och de är ju goda. De gröna bäst. Skuggbilden av duvan på dörren till duvslaget är fin.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duvslaget är numera ett förråd för trädgårdsredskap och utemöbler...och givetvis olivträdet och ett litet myrtenträd. Skuggan av duvan såg jag inte förrän jag tittade på fotot i datorn.

      Radera
  5. Fredssymbolen går jag igång på. Det gör jag inte om någon öppnar min mun med våld och stoppar in en oliver. För frivilligt hamnar inte fler oliver på tungan. Jag som hade möjlighet till jobb på Cypern skulle alltså behövt ... samtidigt kunde det varit en vacker och snäll "cyprotiska" som kom på besök varje dag med en dinglande korg och dinglande fläta bakom ryggen och med Cyperns vackraste händer... Bosse! Skärp dig. Sluta dagdrömma. Lär dig nu vad fröken Gunnel har visat och skrivit. "Okej då". :)
    Helgkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du och dina utsvävningar. Oliver är bland det godaste som finns. Du måste nog testa igen.

      Radera
  6. Det där med att olivträd är en tillgång förmögenhetsmässigt känner jag igen från Tunisier. Min svåger är därifrån och han avyttrade sina träd för ett antal år sedan och fick bra betalt, trots att det bara var träden och inte marken det rörde sig om.
    Ha en skön fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag först läste det lät det väldigt overkligt, men jag förstår nu att så är det inte-

      Radera
  7. Oliver ja, uppskattade av många men inte av mig. Vår dotter arbetade en säsong i Kalamata som är kända för sina fina oliver men inte ens där tyckte jag om dem. Hoppas ditt olivträd ska bara frukt. Vi hade ett men år fyra dog det så frågan är om vi ska köpa ett nytt nästa säsong. Kanske satsar vi på ett fikonträd i stället.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit inne på att köpa ett fikonträd. Blir nog till nästa år.

      Radera
  8. Kul fakta, hade ingen aning om att svarta oliver vi köper är färgade... Kul att träden blir så gamla som exemplet 3000 år =) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inget som jag visste heller innan jag började leta information om oliver.

      Radera
  9. Intressant. Här fick jag också kunskap från övriga som kommenterat. Jag kommer nog att köpa ekologiska oliver händanefter eller oliver från Grekland. Men gillar ju gröna bäst.
    Skötseln av olvtråd ska jag vidaresända till min dotter. Hon har ett tråd sedan några år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker med att de gröna är godast. Förhoppningsvis ska jag få oliver på mitt träd nån gång.

      Radera
  10. Färgade oliver har jag inte vetat att det fanns.
    SV....Hon är otroligt jobbig! Jag börjar vänja mig vid henne ,men hon får passa sig!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid bara köpt gröna oliver.

      Radera
  11. Det var också nytt för mig - att man kan färga oliver alltså. Så mycket man lär sig. Oliverna man köper bland annat på marknader i Spanien går inte att jämföra med dom som finns här hemma. Kvalitén, smaken, konsistensen och utseendet är helt annorlunda. Köper faktiskt aldrig oliver här, utan köper på mig några kilo när jag är i Spanien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att smaken är helt annorlunda på de som köps i Spanien.

      Radera
  12. Oliver tycker jag om och har både i Spanien och Grekland besökt olika olivodlingar. Med stort nöje. Och jag visste att det finns färgade oliver. I Spanien köper jag ofta oliver av olika slag på marknaden och man får smaka dem innan. Har mina favoriter men ibland blir det en ny variant. Att köpa oliver på burk här hemma gör jag men då av god kvalité och de går ju inte att jämföra med de jag brukar köpa i Spanien i lös vikt.
    Vad roligt att du har ett olivträd. Undrar hur många oliver du fått. Eller kanske är de på gång. Har också funderat på ett. Men det har stannat vid funderingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte plockat några oliver på mitt träd än, men jag hoppas det kommer några snart.

      Radera
  13. De färgade oliverna liknar såna där färgglada, spräckliga påskägg som jag minns från förr - kanske finns de fortfarande ...
    Så fint olivträd du har och så bra plats du gett det över vintern.
    Ha en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duvslaget har förvandlats till ett perfekt förråd.

      Radera
  14. Måste säga att Oliver i alla former är det värsta jag vet.. När jag var liten och vi bodde i Spanien på sommrarna så var det en ständig kamp mellan mig och alla oliver i maten.. Kampen pågår fortfarande ha ha.. Kram!!

    SvaraRadera