torsdag 28 maj 2020

Fredssymbol

Skulpturen Revolver med knut, "Non-violence", skapades för 40 år sen av Carl Fredrik Reuterswärd som en hyllning till John Lennons kamp för en fredlig värld. Den mest kända står utanför FN-skrapan i New York. Till detta jubileum har en del kända personer färgsatt revolvern på sitt eget personliga sätt.


Självklart är Johns fru Yoko Ono med bland konstnärerna. Hennes version har titeln Imagine, efter en av makens mest kända låtar.






Beatlesmedlemmen Ringo Starr har kallat sin modell för Drums for Peace,





och en annan medlem i bandet, Paul McCartney, har valt titeln Music for Peace.


Det finns tre revolvrar med sporttema. Robin Söderling och Ernst Billgren har samsats om en tennisversion. Bröderna Henrik och Joel Lundkvist får oss givetvis att tänka på hockey. Muhammad Ali har döpt sin till Slå ett slag för freden, men det låter kanske lite motsägelsefullt.


Min absoluta favorit är givetvis den orangea revolvern. För min familj och mina vänner är det helt naturligt att koppla ihop mig med den färgen. När min yngsta dotter gifte sig hade hon och hennes blivande man skrivit ett slags informationsblad till gästerna. Vi var många och de flesta av oss hade inte träffats tidigare. I det här bladet blev alla presenterade med namn och en liten beskrivning. Efter mitt namn hade de skrivit:

Brudens mor och personliga brudklänningsdesigner, som hade målat hela världen orange om hon kunnat.

27 kommentarer:

  1. En replik av "Nonviolence" stod på disken i receptionen där jag jobbade, Payex heter företaget nu, då hette det Faktab.
    Ha en skön torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. En sådan skulptur går jag förbi varje gång som jag ska besöka min hjärtläkare inne i stan. Men, den är inte så färgglad.
    Ha en finfin dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns på många platser runt om i världen.

      Radera
  3. En välbekant skulptur som faktiskt gör sig mycket bra i färg. Vilken kul presentation av dig :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gillar också att det är lite färgglatt.

      Radera
  4. Jag ser inte pistolen särskilt ofta. Fast egentligen ska det inte behövas, tycker att vi skulle ha fred och vapenvila. Tyvärr så ser inte världen ut så. Trist!!
    Men din pistol är fin. Tänk, då jag var barn sa vi alltid "brandgul". Kommer ihåg vad det var lustigt att säga orange. Det måste ha varit på -70 talet.
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sa också brandgul när jag var barn. Minns inte riktigt när jag ändrade på det....men färgen är lika vacker vilket namn den än har.

      Radera
  5. Den skulpturen är välkänd!
    Gulligt skrivet om dig!
    Svar..Jaså det händer dig också visst är det irriterande!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Finns en i Borås också. Bra symbolvärde! Fast färga...?
    Nja...fast den randiga gillar jag.

    SvaraRadera
  7. Vi har alla så olika smak och det är bra.

    SvaraRadera
  8. Vilka fantastiska revolvrar dom designat! Och vilken underbar beskrivning din dotter skrev om dig, helt fantastisk och nu fick jag lära mig mer om dig, för det visste jag inte att du var sååå orange <3 Jag gillar Yoko Ono's bäst :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är orange den vackraste färgen i världen.

      Radera
  9. De färgglada revolvrarna är faktiskt betydligt läckrare än originalet. Ett "original" finns faktiskt på min tågstation.
    Ja, orange som favo färg har vi absolut gemensamt. Finns det en mera glad färg? Nej.
    Men v alla andra revolvrar du visar tycker jag bäst om den som Ringo Star har gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att leva utan något orange i närheten.

      Radera
  10. Tror inte någon kan missa symboliken i Reuterswärds skulptur. Jag gillar de färgglada versionerna men eftersom turkos är min färg (näst efter svart!) så "röstar" jag på den första, Yoko Onos. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den skulpturen är lika aktuell alltid, men den borde efterlevas bättre.

      Radera
  11. Jag har den i guld, att bära som halsband. Väldigt fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter jättefint. Jag har aldrig sett symbolen som halsband.

      Radera
  12. Världen får väldigt gärna vara orange också för min del. En färg att bli glad av och mycket mera än så.
    Fredssymbolen är verkligen en fredssymbol i ordets rätta bemärkelse. Knut på så går det inte att använda vapnet.

    SvaraRadera
  13. Såg att någon sett den i Borås och jag håller med, det har jag också!
    Den är fin och tänkvärd.
    Kul presentation du gjorde i färg! Orange är inte dumt. Just nu har jag en orange top på mig ;)
    Pingstaftonskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är du otroligt tjusig nu med andra ord.

      Radera
  14. Vad roligt med dessa målade revolvrar. Och kreativt att låta olika personer sätta sin prägel på symbolen. Originalet har jag sett i N.Y. och en revolver finns också i Sergelgången, nära konserthuset, i Stockholm .
    Bäst tycker jag nog om de som Ringo Starr eller Paul Mc Cartney skapat. Men en orange revolver går inte av för hackor den heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också de här färgglada revolvrarna. De är inte alls skrämmande.

      Radera