onsdag 19 februari 2020

Ännu en 20-minutersresa


Rasmus har sportlov denna veckan och har varit här sen i helgen. Igår bestämde vi oss för att ta en tur till Helsingör. Meningen var att han åter skulle besöka den minililla och röriga fotbollsbutiken, som fanns gömd inne i en gränd. Det är några år sedan vi var där senast, och vi blev både snopna och besvikna när vi kom fram. Butiken hade flyttat och det fanns ingen hänvisning till vart. Vi letade på nätet och såg att det var en bra bit att promenera dit, så vi struntade i det.


I stället gick vi och handlade danskt grovbröd och lite gott pålägg till lunchen när vi kom hem igen. Det hade öppnats en del nya butiker sen jag var där senast och jag tittade lite i deras skyltfönster. Rasmus var väldigt omtänksam och undrade ifall jag ville gå in i någon affär, men jag var inte riktigt upplagd för att prova kläder. Det var ändå gulligt av honom att fråga, tyckte jag.


Både Göran och Rasmus är väldigt sportintresserade och de häckar framför TV:n om kvällarna. Det är inget för mig. I stället har jag plockat fram en gammal bok, som jag inte läst tidigare. Den har stått i min bokhylla i många år och av någon anledning så har den fått stå orörd. Jag tog med den på flyget till Zoé och började läsa. Vilken tur att det var dagsljus hela resan, för handlingen i boken är rejält kuslig. Boken är skriven av Stephen King och heter Staden som försvann. Jag hann bara läsa några kapitel när jag åkte ner, så jag fortsatte på hemresan. Det varnades för att det kunde bli lite skumpigt p.g.a. blåsten, men jag märkte ingenting.


Helt plötsligt plingade det till och visade att vi skulle ta på säkerhetsbältena igen. OK, tänkte jag, då är det väl dags för lite skumpande nu och jag var helt säker på vad piloten skulle berätta när det rasslade till i högtalaren. Men, så fel jag hade! Han berättade att vi skulle snart landa. Jag hade varit så inne i bokläsandet så jag hade inte märkt hur snabbt tiden gått.

Jag har många sidor kvar att läsa och det är betydligt mer spännande än det som visas på TV. Det känns ändå bra att ha lite sällskap när jag sitter där med min bok framför TV:n, för jag har livlig fantasi och är aningen mörkrädd.

24 kommentarer:

  1. När tiden försvinner då är det en bra bok, måste jag säga! Det låter som en bok för mig, jag är väldigt förtjust i den typen av böcker :D
    Vad gulligt av Rasmus att fråga men trist för honom att butiken flyttat :(
    Ha en fin dag nu, hoppas att solen skiner på dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så ösregnar det här idag...en perfekt dag för att sitta inne och läsa.

      Radera
  2. Din Rasmus verkar vara en fin kille och det lät som om ni hade en fin utflykt, Jag älskar att läsa det gör jag varje kväll innan jag ska sova men jag är feg när det gäller Stephen King så jag läser honom inte längre.. Ha en fin dag kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är King-böckerna lite väl hemska, men jag kan ändå inte låta bli att läsa dem.

      Radera
  3. Jag har läst en hel del av Stephen King, men inte den här. Han skriver verkligen ruskiga historier och jag förstår att flygresan gick kvickt.
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resan är inte så lång i sig själv...ca 1 1/2 timme, men denna gången gick det supersnabbt...kändes det som.

      Radera
  4. Stephen Kings böcker är oftast väldigt bra tycker jag så fortsatt trevlig läsning. Skönt när flygtiden upplevs som snabb.
    Det var länge sedan jag var i Helsingör nu.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ta mig i kragen och åka dit lite oftare. Vet inte varför det blivit så långt mellan gångerna på senaste tiden. Stan ligger ju nästan bara ett stenkast bort.

      Radera
  5. Tänk om alla ungdomar vore som din Goa Rasmus. Förstår att han förgyller er.
    Har har aldrig läst något av Stephen King, kanske skulle göra det.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du spänning är det absolut något du borde läsa.

      Radera
  6. Trist att butiken hade flyttat!
    Svar..Jag har också märkt att det är ärftligt!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt att ha barnbarnet hemma...Jag har läst "jurkyrkogården" Med Stephen king, otäck bok som tusan...Ser ut som vår i Helsingör M =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst den boken och den är bättre än filmen. Det kändes faktiskt som vår när vi var i Danmark. Fint väder hela tiden.

      Radera
  8. Spännande bok du hittat, då tiden försvinner på det sättet. Flod kallas det nog. Vad tänkte ni köpa i syn röriga fotobutiken? Tänker att det mesta fotograferandet sker med mobilen nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Rasmus var på jakt efter en fotbollströja från sitt favoritlag. De flesta fotograferar nog med mobilen, men jag föredrar en vanlig kamera.

      Radera
  9. Osis med sportbutiken, Rasmus måste ha varit rejält besviken. Men dansk rågbröd, kanske dansk leverpastej och några öl till kompenserade kanske;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var nöjda med vår resa trots butiksflytten.

      Radera
  10. Så trist att butiken hade flyttat!
    Jag gillar också spänning, men precis som du har jag livlig fantasi och håller mig i det längsta på natten för att slippa gå på toaletten i mörkret :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har smålampor tända i en del rum undre natten, så det blir som en snitzlad bana till toaletten.

      Radera
  11. Då kan jag helt klart säga att det är ingen bok för mig, om jag är ensam eller inte spelar ingen roll. Det får inte vara alltför läskiga saker och det måste det vara då tiden bara försvann, kan jag tänka.
    Fint drag där av Rasmus, att fråga om du ville gå in och kolla i någon butik, det var mycket omtänksamt av en ungdom.
    Tråkigt att butiken hade flyttat nu då ni åkte dit för att besöka den.
    Ha det fint och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får göra ett nytt försök att hitta butiken en annan gång.

      Radera
  12. Vilken fin tur du och Rasmus fick. Men trist att fotbollsbutiken hade flyttat. Har ett barnbarn som också gärna hade velat gå in här. Och vilken omtänksam kille. Inte alltid så vanligt idag bland unga. Men jag har också ett barnbarn som är omtänksam och blir så glad över det-
    Ha det gott!
    Roligt med din bok. Måste se om jag möjligen har den. Men man får nog kanske ha sällskap om den ska läsas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många fina ungdomar idag, men tyvärr uppmärksammas de inte lika mycket som motsatsen.

      Radera