fredag 24 januari 2020

En del besök är trevligare än andra


Zoé har haft långt hår som nästan räckt till midjan. Hon deklarerade tidigt att flickor har alltid långt hår, så hon skulle inte klippa sig. Det är en bestämd liten dam och någon enstaka gång har hennes mamma fått klippa topparna men inte mer. För ett tag sedan var hon hos en frisör som klippte lite mer än topparna och hon var nöjd med det. Häromdagen fick jag ett foto på hur hennes frisyr ser ut nu. Frissan hade klippt en bra bit, och nu är det nästan bara axellångt. Håret ser jättetjock ut och hon är så söt i sin nya frisyr.

Nästa vecka är det min tur att klippa håret och även få lite extra färg i det. Jag har haft en väldans otur med mina 4 sista frisörer...antingen har de stängt sina salonger eller fått barn. Jag har äntligen hittat en frisör här i samhället, som garanterat inte kommer att vara barnledig och jag hoppas hon jobbar tills hon blir pensionär, så jag ska slippa byta igen. Det är ett besök som jag ser fram emot.

Jag har ett inbokat besök till i nästa vecka, men det hade jag gärna sluppit. Jag måste till tandläkaren för att laga ett hål. När jag var där i förra veckan för min årliga undersökning upptäcktes det. Jag oroar mig inte så mycket för själva lagningen för min tandläkare är väldigt varsam och jag tar alltid bedövning. Det som jag tycker är oroande är betalningen. Det är många år sedan jag hade hål i någon tand och jag har ingen aning om vad det hamnar på. Jag skulle kunna tänka mig 1000 andra saker som jag hellre hade lagt den summan på, men eftersom det händer så sällan ska jag kanske inte klaga.

35 kommentarer:

  1. Jättefin frisyr. Förstår inte varför alla tjejer ska ha långt hår, när det finns då många andra håröängder. Zoes längd på håret är väldigt fin på många. Håret ser så tjockt och välskött ut.
    Tandläkarbesök på 1000 kr, nä det tror jag inte räcker. Senast så betalade jag 1800 för 15 minuters jobb. Blir billigare om passerar 3000 kr gränsen, har jag för mig. Ska till tandhygienist va 7. Kommer väl att kosta dina modiga 1000 för bara undersökning. Den tandläkare jag går hos är dyr, det vet jag. Men servicen är bra. Ha en god helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch! Det låter inte alls kul. När ska tänderna börja räknas in som något som tillhör kroppen och kosta vad det kostar för ett läkarbesök....eller i varje fall rejält subventionerat. Dålig tandhälsa är inte nyttigt för övriga kroppen, och då blir det ändå en kostnad och belastning för sjukvården i slutändan. Långsiktigt tänkande är inte prioriterat idag.

      Radera
  2. Visst finns det 1000 andra saker att lägga pengarna på. Men det är skönt då man går ifrån tandläkaren. Tänderna är ju så viktiga. Förstår inte varför de inte ingår i kroppens högkostnads skydd.
    Pga sjukdom så har jag fått tandvårdspeng. 600:- två gånger / år. Fast jag går bara en gång/år. Men det är skönt att veta att jag har dessa pengar om så skulle behövas.
    Det är så fint med långt hår, vilka fina uppsättningar man kan göra, själv så har jag aldrig haft riktigt långt hår, har inte den hårkvalitén. Tjejerna har därför haft långt hår, å vad jag älskar att få göra olika håruppsättningar.
    Lycka till hos tandläkaren, och du kan vicka lite på tårna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går två gånger om året till tandläkaren och det är evigheter sen jag senast fick lagat ett hål. Långt hår är vackert om man har rätt hårkvalité. Det har inte jag. Mitt hår är mjukt och flygigt som babyhår.

      Radera
  3. Jag tycker att hennes nya frisyr är är väldigt fint. Håret ser tjockt och välvårdat ut och dessutom så blir det mer lättskött. Hoppas det avlöper smidigt hos tandläkaren. Tyvärr är det inte billigt utan bara nödvändigt ont.

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nödvändigt ont som du säger. Tur att jag tar bedövning annars hade det nog inte gjort ont bara i plånboken.

      Radera
  4. Lagom långt och jättefint blev det med nya frisyren ... hon är snart "stora damen" :)
    Ja, du Gunnel ... det finns absolut massor av trevligare saker att lägga de pengarna på!
    Önskar dig en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har blivit en "liten dam", det märks. Jag får kanske vara tacksam att det bara rörde sig om ett hål.

      Radera
  5. Jag behöver också till frisören!

    Klart att vi ska ha en rolig fredag !
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar till torsdag när jag ska dit.

      Radera
  6. Så vackert hår Zoé har!
    Lycka till hos båder frissan och tandläkaren och hoppas att hålet i plånboken inte blir alltför stort.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoé har tjockt hår precis som sin mamma. Det har de inte ärvt från mig utan från Göran. Jag betalar glatt för mitt besök hos frisören, men hos tandläkaren är det mer tveksamt....glatt är det i varje fall inte.

      Radera
  7. Fin frisyr på Zoé. Då jag var barn och tonåring hade jag hår som räckte ner till midjan och det var lite jobbigt att hantera.
    Tandläkaren undviker jag om jag kan, men i bland blir det ett måste. En lagning, av en tand, om det inte är rotfyllning så tycker jag att 1000;. borde räcka, men det är många år sedan som jag lagade en tand, så jag har ingen aning.
    Lycka till och hoppas att det inte blir så dyrt.
    Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag trodde det skull hålla sig under tusenlappen. Hade det tro lönat sig med löständer? Men det är kanske inte så bekvämt det heller.

      Radera
  8. Vad stor Zóe har blivit! Och så fint håret blev :)
    Hoppas tandläkarbesöket inte gör alltför stort hål i börsen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoé är lång...bland de längsta i klassen. Ska bli kul att se frisyren i verkligheten när hon fyller år.

      Radera
  9. Så fin frisyr din lilla dam har. Tjockt och friskt hår dessutom.
    Tandläkarräkningar är aldrig något man precis längtar efter. Jag går en gång varje år på kontroll och det priset går an men om något ska lappas ryker slantarna beeoende på vad som ska åtgärdas. Hos ossngår staten emellan med en viss procent på besöket, men det blir ofta dyrt ändå.
    Min tandläkare har gått i pension tyvärr, har alltid varit så nöjd, men kanske den nye yngre är lika bra. De brukar vara kvicka på att få en till tandhygienist även om det inte finns behov har jag förstått. De hjälper varandra på sitt sätt. Nå så länge jag har mål i mun så....min pension är inte hög, den ska räxka till mycket.
    Lycka till med våde frissa och tandläkare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag går till tandhygienist två gånger om året och tandläkaren passar då på att undersöka mig den ena gången. Jag har tack och lov väldigt bra tänder, men nån gång blir det väl hål ändå. Jag avverkar tandläkaren först så har jag det roligaste kvar.

      Radera
  10. Håret ser tjockt och fint ut... Förstår att du inte vill gå till tandläkaren =( Jag har inte varit hos en tandläkare på 5 år för jag HATAR det, bara lukten gör mig spyfärdig när man kommer in i väntrummet... Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en speciell lukt där som gör att hjärtat börjar slå fortare.

      Radera
  11. Åh, vad jag hoppas att också min 7-åriga dotter skulle vilja klippa sitt hår. Det är tunt och långt... Skulle säkert se bättre ut om hon klippte sig lite. Som ditt barnbarn ungefär.
    Nu ska du på två dyra besök. Både frisör och tandläkare kostar! Mer än vad man skulle önska, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Zoé klär bättre i lite kortare hår, för det ser jättetjockt ut. Nästa vecka blir dyr.

      Radera
    2. Hahhaaha... 7-åriga dotter, skrev jag. Men så är det inte. 7-åriga dotterdotter, ska det stå.

      Radera
    3. Haha! Fingrarna hänger inte alltid med hjärnan. Zoé blir 8 år om några veckor.

      Radera
  12. Men sicken söt tjej, hon visar att hon älskar dig också, underbart <3
    Jaha, tandläkaren och bilbesiktningen, båda gör ont.... :D Hoppas du slipper hyfsat lindrigt undan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är två besök som man försöker undvika i det längsta.

      Radera
  13. Ditt barnbarn har en fin frisyr och bra hår, förstår jag. Mina barn och barnbarn har också bra hår, tjockt och lite lockar. Själv är jag helt befriad. Mitt tjocka hår har glesnat betydligt. Jag ska till frissan i nästa vecka också. Lite roligare än till tandläkaren!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att frisörbesök är mycket trevligare än ett hos tandläkaren.

      Radera
  14. Visst är det svårt att byta frisör när man väl har hittat en som är duktig. Jag klippte mig i måndags hos en kille faktiskt, och han lär ju inte få barn;-) Har haft honom i nästan fem år nu och är supernöjd. Han klipper nämligen med kniv, vilket få frisörer vågar.
    Ja, att stoppa pengar i ett hål är aldrig roligt. Å tandlagningar är ju dessutom svindyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hitta en frissa man trivs med är inte det lättaste. Jag har nog aldrig fått mitt hår klippt med kniv.

      Radera
  15. Snygg hårlängd och frisyr på Zoé. --- Naturligtvis borde tandläkarbesöken ingå i det vanliga högkostnadsskyddet eftersom tandhälsan är jätteviktig för hela kroppen. Min årliga tandbesiktning (privattandläkare) brukar kosta runt tusenlappen. Däremot är mina frissa-utgifter låga eftersom jag ju klipper mig själv. Men, haha, att leka tandläkare vågar jag inte. ;) Trist med dagar då det är korsdrag i plånboken. Hoppas du kommer lindrigt undan.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går också hos en privattandläkare, för jag gillar henne och hon har lyckats få bort min tandläkarskräck. Jag skulle aldrig våga klippa mig själv. Hur gör du när du ska klippa nacken? Det måste var lika svårt som att vara hobbytandläkare.

      Radera
    2. Är så tacksam över att jag aldrig haft tandläkarskräck. Jag har nog mera frissa-skräck. ;) Redan i småskolan tog min mamma med mig till sin egen (privata) tandläkare eftersom folktandvården här inte var bra då. Och denna privattandläkare gick jag hos till han pensionerade sig och sedan fortsatte jag hos hans efterträdare.
      Med dubbla ställbara speglar fixar man att klippa håret baktill. Första gången känns det lite spegelvänt/bakvänt och knöligt men sedan fattar man "galoppen".

      Radera
  16. Jag ska då spara ut mitt hår :) ❤️ Har ännu kort men vill ha långt nu till sommaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man lite tjockare hår är det snyggt med långt, men annars ser det bara konstigt ut, tycker jag.

      Radera