tisdag 4 juni 2019

Blomsterfägring



Minns ni den här bilden? Den tog jag för ca ett år sen. Häcken med spirea mellan grannens och vår tomt hade just sågats ner. Det var välbehövligt för det den var så ful. Efter drygt 40 år såg den inte mycket ut för världen och den behövde en gör-om-mig-dag. Buskarna sågades ner längs med fotknölarna och det såg verkligen inte roligt ut precis efteråt. Ganska snart började det emellertid sticka upp lite nya skott här och där och den började växa så smått.


 Efter ett tag tog den fart rejält och idag ser den ut så här.


Vissa grenar är så överfulla med blommor så man kan inte se några löv.


Det finns även en del andra blommande buskar i vår trädgård som de två vi har framför altanen. De sågades också ner för några år sedan och blir bara finare för varje år. Jag är noga med att klippa bort fjolårsgrenar varje år, så de ska fortsätta blomma med små rosa blommor.


Framför köksfönstret står en megastor buske som vi planterade för väldigt länge sen. Trots sin höga ålder och trots att den är väldigt inträngd av växter runt ikring, så blommar den rikligt varje vår med rosa blommor. Senare blir löven mörkt röda. Namnet på busken har jag glömt för längesen.


Vi hade även en stor forsythia, men den blev inte så vacker till sist och då sågades den ner. Jag saknade ändå att ha lite lysande gult i trädgården tidigt på året, så idag står det en ny forsythia på samma plats. Förhoppningsvis ska den växa och bli lika stor och fin som den förra.


Några buskar som varit med från början när huset byggdes är rhododendronbuskarna. Göran byggde huset 1972, så de har några år på nacken. Från början planterade vi 5 buskar längs med husväggen men de blev så stora att den som stod ytterst mot gaveln fick plockas bort. De står på norrsidan eftersom rhododendron inte lär vara så glada för stark sol. De första åren hade vi även en klätterhortensia som slingrade sig upp längs husväggen, men den doldes till sist helt av rhododendron.


Det är redan många blommor som slagit ut, men det finns fortfarande gott om knoppar.


Om några dagar hoppas jag alla blommor slagit ut och att det ska se ut så här längs med väggen som det alltid brukar göra vid denna tiden. Det är en lisa för själen att sitta i trädgården och fika med den utsikten.

27 kommentarer:

  1. Åhhh vad jag njöt av dina foton det ena är vackrare än det andra.. Du har verkligen vackert i din trädgård, jag skulle gärna ha det så på min balkong om det hade varit möjligt.. Tummen upp för dig och ha en riktigt skön sommar dag vi är lovade soligt och varmt nu Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är redan 20 grader här hos mig nu på morgonen.

      Radera
  2. Jag njuter jag också av den vackra utsikten som du har i din trädgård på många olika håll och kanter. Härligt så en häck kan växa sig vacker, rhododendron är urläcker. Vår tog lite stryk av torkan senaste sommar när vattentillgången var dålig men den tar sig säkert sakta mak och knoppar har den som börjar slå ut.
    Tack för en mycket härlig vandring i din allra närmaste omgivning.
    Ha en fin onsdag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi är väldigt förvånade både vi och grannen att spirean växte upp så snabbt.

      Radera
  3. Finns bara ett ord som passar: Fantastiskt!

    SvaraRadera
  4. Vilken maffig rhododendron! Den slår det mesta tror jag.
    Spirea är väldigt tacksamt och mår bra av att bli tuktad. Vi har spireabuskar och häckar här och de har varit nerklippta flera gånger bara på den åtta år jag bott här.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi ska nog inte heller tveka att klippa ner spiran om den blir för spretig. Vi ser ju nu att det är bara nyttigt.

      Radera
  5. Så fina rhododendror ni har, häcken växer också fint.
    Sol-Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Skönt med växter som klarar sig nästan på egen hand.

      Radera
  6. Otroligt så mycket vackert ni har i trädgården. Och rhododendron är ju som de i Hälsobacken....jättefin!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi är väldigt förtjusta i våra rhododendron. En fin komplimang att du jämför dem med Hälsobackens buskar.

      Radera
  7. Men vilken vacker trädgård du/ni har! En fröjd för ögat! Skönt också att se att man trots sin höga ålder kan blomma varje år/vår. Det må väl gälla oss människor också? Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag förutsätter att det gäller människor med. Jag tycker att jag är vacker som en rhodedendronblomma......visserligen ser jag lite dåligt.

      Radera
    2. Nu fick jag dagens skratt! :D Du är rolig du Gunnel! Men huvudsaken är att vi är som rhodedendronblommor inombords!

      Radera
    3. Absolut! Det är ju insidan som räknas.

      Radera
  8. Vilken fantastiskt vacker rhododendronvägg ni har att njuta av! Spirean är tacksam för den hämtar sig snabbt men nog behöver den klippas ner lite då och då. Det skulle vår behöva göras men eftersom vi delar den med grannarna måste alla vara överens.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är besvärligare när man har växterna i tomtgränsen, men vi var som tur var helt överens om att klippning var nödvändig.

      Radera
  9. WOW!! Vilken rhododendron
    Ja nu vet vi varför det kan vara flera dar/år försenade !
    Hoppas att du har haft en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tiden på året när rhododendronbuskarna blommar längtar jag alltid till.

      Radera
  10. Härlig blomsterprakt hos dig! den rhododendronbusken är helt makalöst fantastisk ... WOW!
    Ha en fin Nationaldag idag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas du med får en fin dag.

      Radera
  11. Så vackert. Där förstår jag att du trivs med alla dessa fina och blommande buskar omkring. Att fika där är säkert underbart.
    Ha det bra.
    Kram.

    SvaraRadera
  12. Det må jag säga — här snackar vi blomsterprakt! Vilka fantastiska vyer ni har att titta på i er trädgård! Bara att ta kaffepaus och njuta av allt det vackra. :)
    Trevlig helg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blir många kaffepauser.

      Radera
  13. Try är en av favoriterna, såga ner gör jag inte, ansar gamla grenar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland räcker det inte med att bara ta bort gamla grenar.

      Radera