söndag 26 maj 2019

Lösningen på problemet


Jag har "vadvardet" som lösenord, för det är det första jag tänker när jag ska fylla i det.

Tyvärr ska man inte ha samma lösenord överallt, annars hade det varit det mest bekväma. Ibland fodras bara bokstäver, ibland endast siffror och ofta en blandning av allt och för att förvilla ännu mer så begärs det både stora och små bokstäver. Det inbjuder helt klart till att jag glömmer bort det på en sekund. Om jag inte skrivit upp alla lösenord i en liten bok hade jag aldrig klarat mig. De enda koder som sitter som berget är de till min mobil och mitt VISAkort, men det är givetvis för att jag använder dem ofta.

20 kommentarer:

  1. Det blir många lösenord att hålla ordning på, men det går att underlätta på olika sätt. Jag använder Lastpass och det funkar för mig, då behöver jag bara komma ihåg ett huvudlösenord.
    Ha en fin Mors dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste jag undersöka lite närmare för det verkar väldigt smart.

      Radera
  2. Ja, si dessa lösenord....
    Mobilen, visa och datorn är mina viktigaste, och bank-id är också viktigt att komma ihåg.
    Grattis på Morsdag! Ha en bra dag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, BankID är också ett lösenord som satt sig fast.

      Radera
  3. Det ser ut som AH har fått något litet i håret. ;)
    Är så trött på alla lösenord. Precis som du skriver. De som används ofta brukar sitta innanför pannbenet.
    Önskar dig en fin Mors dag.
    Kram Bosse som inte längtar till Fars dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hon har i håret liknar en liten propeller. Blir det väldigt varmt i sommar ska jag skaffa mig en sådan och svalka hjärnan med.

      Radera
  4. Visst är det lätt att glömma bort alla dessa lösenord så numera skriver jag ner dem i lite krypterad form. Annars vore det kört...

    Kram och ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett par sådana kryptiska meddelanden har jag också med i plånboken.

      Radera
  5. Ojojoj, vad jag skulle vilja se dig med en liten propeller på huvudet!! Det vore något det! Lösenord vill jag knappt prata om. Hur ska jag, som knappt kommer ihåg mitt efternamn, kunna hålla reda på en massa olika koder. Så himla dumt! Får säga som de tre musketörerna: "En för alla, alla för en!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det var ett klokt råd. Jag lovar att visa ett foto om jag skaffar en propeller.

      Radera
  6. Sparkrullator låter bra.
    Jag håller koll på om det är något orange som sussar förbi på gatan
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag har så många lösenord privat och på jobbet att jag måste ha dessa uppskrivna. Finns inte en chans att jag skulle komma ihåg dem annars. Det rör sig kanske om 50 olika lösenord totalt.
    Det har sina för- och nackdelar med datorer och mobiler.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får väl ta det onda med det goda.

      Radera
  8. Bra ! Jag går och lägger mig igen!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Det var en liten huvudbonad på söta Audrey, ser det ut att vara.
    Smart lösenord, det glömmer man inte så lätt.
    Jag brukar alltid komma ihåg mina lösenord, men i tisdags då jag var till frissan och skulle betala slog jag fel två gånger, vilket inte brukar hända. Så dum jag kände mig, sedan vågade jag inte försöka igen för då spärras visst kortet, på tredje försöket.
    Ha det bra och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft den oturen och slå fel kod 3 gånger. Inget kul.

      Radera
  10. Haha, ja det var ett smart lösenord :D
    Kram

    SvaraRadera