onsdag 9 januari 2019

Inga ljusa idéer



För många år sedan kunde vi stå och se på ett stort nyårsfyrverkeri som sköts upp från stenbrottet här en bit från vår gata. Det var kommunen som bekostade det hela, och de som skötte om avfyrningen var proffs. Många människor samlades för att beskåda evenemanget, och det var ett bra sätt att önska sina grannar Gott Nytt År på. När Makadamfabriken höll på som mest detonerades laddningar nästan dagligen. Många gånger kändes det som om huset lyftes upp en bit och sen åkte ner igen. Lite kusligt! Fönsterna skallrade och porslinet skramlade på hyllorna. Det hände inte vid varje sprängning, men det var otäckt de gånger man upplevde det. Fabriken är nerlagd sen en del år tillbaka och det är väldigt lugnt numera.


När kommunen slutade betala för fyrverkeriet var det en del som fortsatte i mycket mindre skala hemmavid. I takt med att det ena förbudet efter det andra har kommit till så har smällandet avtagit rejält...tills förra nyårsafton. Då hade några "ljushuvuden" fått för sig att det skulle låta rejält. Ett par smällar var så skarpa att de påminde om makadamsprängningarna. Det kan omöjligt ha varit några köpta raketer. Det måste vara något hemmabygge. Med den strikta kontroll av butikerna som är idag skulle en sån här laddning aldrig gå att köpa.


Tänk så många barn och djur som blir skrämda av oväsendet. Jag tycker det är utmärkt att det blivit sådana restriktioner och egentligen kunde det förbjudas helt. Vad fyller det för funktion egentligen? Jag kom att tänka på alla de som bor i krigshärjade länder. De stackars barnen måste var rädda jämt. Djur har kanske inte samma höga standard där som i Sverige, så de har det säkerligen inte lätt. För att inte tala om alla hus som bombas och förstörs. Då är det kanske lite ynkligt att gnälla över smällare och raketer.....men egentligen inte. Det är ett ofog som inte gör någon nytta alls.


Efter helgens smällande hade en del bilar blivit förstörda av nerfallande eldrester och på ett av husen blev det lite mindre skador. Igår kom en av grannarna och ringde på. Vi har Grannsamverkan här i kvarteret och nu hade några skrivit ihop ett brev som ska överlämnas till polisen. Jag har väl inga större förhoppningar om att det ska ge något resultat, men man måste absolut visa sitt missnöje och protestera.

28 kommentarer:

  1. Här var det ganska lugnt på nyår, men visst small det några gånger, så lille Fridolf blev upprörd. Fyrverkerier här i Sverige är dock ingenting jämfört med i t ex Italien. I byn där Eva bott i 30 firas ett helgon, Santa Margerita, varje år i mitten av maj och vi har varit där några gånger just den dagen. Där kan man prata om fyrverkerier!!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit med om maken till sprängande förr. Senaste nyårsafton var riktigt läskig.

      Radera
  2. Jag välkomnar ett raket och smällare förbud!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är ett riktigt ofog med smällande av smällare och avfyrande av raketer. Det skrämmer oerhört många djur och orsakar skador på sak och person. Oftast är det påverkade personer som avfyrar raketer och då är omdömet inte på topp. Jag ser gärna ett förbud.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också för ett förbud. Det finns så mycket annat att slänga pengar på en fyrverkerier för den delen.....skänka pengarna till välgörenhet t.ex.

      Radera
  4. I "min" gata smäller de raketer som galningar.Ulla gnyr och när det kommer en rejäl Boomm så skriker hon.Det blir inte lätt att få bort raketsmällarna!
    S...Jag hoppas på att få bra erbjudande :-)
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blir nog inte lätt, men jag hoppas det sker nån gång.

      Radera
  5. Det borde bli ändring på något sätt när det gäller nyårssmällandet. Varje år pratar man om det men inget händer annat än att smällandet blir värre och farligare. Obegripligt. Dessutom håller man inte tiden, långt innan nyårsslaget och långt efter pågår eländet. Arma djur som måste stå ut med detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett problem som egentligen inte borde var ett problem......om bara alla använde sitt sunda förnuft.

      Radera
  6. Ett förbud vore bra. Eller åtminstone tidsbegränsning och endast på vissa utmärkta platser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste det skjutas upp raketer ska det som du skriver ske på bestämda platser och skötas av proffs.

      Radera
  7. Fyrverkeri är vackert men ack så onödigt dyrt och skrämmande.
    Jag glömmer aldrig när jag var ensam i Italien med mina två yngsta barn och det satte igång ett jättefyrverkeri mitt i natten. Jag blev skiträdd och trodde kriget hade brutit ut, haha.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smällandet skrämmer många och då ser jag ingen tjusning i det hela.

      Radera
  8. Jag håller med om att det är ett ofog. Och de håller ju sig inte bara till tolvslaget utan börjar flera dagar innan....nej jag gillar inte det alls!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är väldigt många som är emot fyrverkerier.

      Radera
  9. Här hos oss varken ser eller hör vi några fyrverkerier, raketer eller smällare och det är så skönt! Jättebra om det blir totalförbud mot eländet!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara lugnt och skönt. Ett totalförbud hade varit toppen.

      Radera
  10. Mitt yngsta barnbarn höll på att springa rakt in i en raket som fastnat i ett träd. Den familjen går aldrig mer ut för att titta på något fyrverkeri. Håller med dig om att det är fullständigt onödigt med fyrverkerier - pengar dessutom som bränns upp som kunde ha kommit till nytta på annat håll.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer onödigt många olyckor med fyrverkeripjäser.

      Radera
  11. Kan bara hålla med om att detta helt onödiga, miljöförstörande, farliga och för många skrämmande smällande måste upphöra. I flera år har jag hoppats på att fyrverkerier ska förbjudas och det verkar som man äntligen börjar ta problemet på allvar. Det är på tiden!
    Här var det rena terrorn tidigare. Raketerna ven kring fönster och balkonger och man var livrädd. Tack och lov var senaste nyårsfirandet väldigt lugnt.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på ett totalförbud inför kommande nyårsafton.

      Radera
  12. Ja, precis. Vad fyller de för funktion egentligen?
    Det är så synd om alla djur som mår dåligt och även gamla och sjuka som kanske inte får nattro.
    Den enda skillnaden vi märkte här var att de började inte så tidigt och höll på till morgonsidan, utan de höll sig runt 24-slaget, men då small det rejält.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går alldeles utmärkt att fira in det nya året utan smällande.

      Radera
  13. Fyrverkerier är verkligen ett ofog och jag tyckte det blev värre och värre när jag bodde i Sverige - och det var länge sedan.
    Läste om att det skall bli fler förbud mot fyrverkerier i Sverige. Frågan är om det kommer att vara effektivt.
    Det låter ju mycket otrevligt med det du beskriver. Man skall inte behöva vara orolig för att få sin bil eller sitt hus förstört. Bra att ni agerade.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte som om de här förbuden gör någon nytta.

      Radera
  14. Du! Det hände här också. Jag och Jennifer blev jätteskraja. Vi stod på balkongen. Innan dess var det "vanliga" raketer. Vi sa just ordet BOMB. Det vibrerade i golvet. USCH. Kan det varit något olagligt som de köpt på nätet tro?
    Har du läst böckerna/deckarna av den tidigare polisen? Han som skriver om dina trakter. Jag har tappat namnet. Ovanligt "tillspetsat" efternamn. Jag har beställt tredje delen. Jag gillade de två första. Jag tycker det är mycket bättre om det enbart är kommunen so håller i det. Då handlar det om en "trevlig kontrollerad halvtimme".
    Torsdagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju tips om allt på nätet idag, så det är nog inte svårt att hitta ett recept på "bomber" där. Jag kommer inte heller ihåg namnet, men jag har inte läst böckerna. Det måste jag givetvis göra. Skriv gärna om du kommer på hans namn.

      Radera