fredag 23 november 2018

Fredag hela veckan


Jag kommer ihåg en melodi som hette nåt med "Lördag hela veckan" och jag vet att Curt Ohlsson hade den med i sitt program. Den är inte populär längre...nu är det fredag hela veckan som gäller. Vilken tidning jag än slår upp så kan jag läsa Black Friday-week, Black Friday-helg eller bara Black Friday. Naturligtvis är det en import från USA. Där är det i grunden en redovisningsgrej, men det enda som redovisas här är hur mycket man "sparar" på att handla under just denna tiden.

Det rimmar lite dåligt med valet av årets julklapp. Var har återbrukstänket hamnat nu? Mycket av det som annonseras om är teknikprylar som kameror, mobiler, datorer m.m. Jag tror inte att så många butiker uppskattade årets val, för det innebär ju att man måste tänka efter lite innan man köper något. Impulsköpen är nog mer populära.


Jag struntar i den här svarta helgen och håller mig hemma i stället. Igår var jag däremot på Väla och besökte min frissa. Nu är jag nyklippt och har en jättefin färg på håret. Det lyser rött om mig lång väg...nästan som ett stoppljus. Det kan faktiskt vara bra nu när det börjar bli lite grått och trist ute. Jag syns garanterat lång väg.


 Jag har blivit ombedd att sätta in ett foto på mig efter frisörbesöket, men jag har lånat ut min kamera för tillfället, så det får bli en annan gång.  I vilket fall som helst så är jag mycket nöjd med både frisyr och färg.

22 kommentarer:

  1. Black Friday rimmar dåligt med årets julklapp men ärligt talat undrar jag hur väl förankrad klappen är...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med att Black Friday rimmar dåligt med årets julklapp
    Ser kul ut när ca 40 pers äter med fingrarna .
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Som du hoppar jag över BF. Besökte ett åkerbruk i går. Besöka frissan ska jag göra i januari, men jag har inte lånat ut min kamera; jag kan föreställa mig din toppfärg av beskrivningen :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra att ha fått en lättskött frisyr.

      Radera
  4. Jag bryr mig inte alls om Black Friday. Ett år var jag ute för att köpa billiga vinterstövlar men kom underfund med att de hade samma pris som de hade haft tidigare. Man hade bara skrivit ett annat högre pris , med kryss över, över det ordinära priset för att få det att se ut som att kunden gjorde ett fynd. Rena lurendrejeriet. Jag påpekade förstås det och särskilt populär blev jag inte. Men på en liten ort som det här är, så har man en rätt så bra koll på vad varor kostar före BF och vad de kostar under BF-dagen. En affärsman vi pratade med var också förundrad över att man har BF nu inför julen då det ändå blir kommers. Han skulle mycket hellre ha en BF efter julen, i januari- februari då många affärer blöder p.g.a. lågsäsong. Nej, jag är mera för att hålla mig till årets julklapp det här året. Bra att vara om sig och kring sig på ett mera miljömedvetet sätt. Men som vanligt är allt så paradoxalt. Det den ena handen gör tycks inte den andra veta något om. Du är ju hur snygg som helst på ditt fotografi Gunnel. Jag var också till frissan igår men klippte mig bara. Trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt med den här BlackFrida-cirkusen är snurrigt. idag är det dessutom En köpfri dag. Hur ska man kunna uppmärksamma båda på rätt sätt? Bilden påminner lite om mig....förutom att jag har glasögon.

      Radera
  5. Nej, jag bryr mig inte heller om black friday! Men ett besök på Väla är alltid trevligt och lite färg i håret piggar helt klart upp nu i höstrusket!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Black Friday är så dumt att klockorna stannar. Som vanligt går Sverige på alla påhitt från det stora landet i väster. Jag kommer inte att köpa en enda pryl idag!
    PS. Jag kommer så småningom att göra ett inlägg om färger och turnummer i Thailand :)

    SvaraRadera
  7. Black Friday är ännu en av dessa onödiga dagar som handlarna anammat. I protest tänker jag inte handla något alls idag!

    SvaraRadera
  8. Vi har handlat lite mat och varit på biblioteket och apoteket idag. Skulle aldrig falla mig in att åka in till Norrköping och trängas med folk för att få lite rabatt på prylar jag inte behöver. Håller med dig om att det är en helt onödig köphelg. Ska bli kul att se dig i ny frisyr med ny färg när du får tillbaka kameran.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att sådana här köphelger blir så populära. Det gynnar bara butikerna.

      Radera
  9. Märkligt att Sverige måste ta efter allt amerikanskt. Här kommer ju Black Friday efter Thanksgiving och det har i alla fall något slags “kontext”.
    Säkerligen kommer man införa Thanksgiving i Sverige också och då är det klart att Black Friday passar. Tycker faktiskt att det är rätt töntigt att Sverige måste imitera och ta efter allt amerikanskt.
    Jag undviker Black Friday så mycket jag kan.
    Härligt med frissabesök. Stoppljus i mörkret låter bra. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanksgiving kommer säkert att införas här med så småningom, men kanske hittar man på en annan betydelse. Det blir i varje fall en god mathelg, för det påminner lite om julbordet.

      Radera
  10. Årets julklapp är ett lite konstigt val, även om det kan vara glädjande för oss som jobbar med att försöka sälja second hand. Själv köper jag gärna begagnade prylar, men kläder och skor......
    Speciellt skor - det har jag svårt för.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skor kan jag definitivt inte köpa begagnat. Det är svårt nog att hitta nya ute i butikerna.

      Radera
  11. Jag gillar inte alls black friday. Bättre med ett och samma pris året runt.
    Och nu du, har svärsonen hjälpt mig, så nu ska jag nog komma in på min blogg,
    Kram

    SvaraRadera