tisdag 16 oktober 2018

Hårresande vikt


Den mesta reklamen är helt obegriplig. Det har hänt många gånger att jag inte alls förstått vad det gjordes reklam för. Både reklamen i TV och i tidningar är lika irriterande. Mycket kommer hem i brevlådan och då har jag lagt märke till att bantningsmedel har något gemensamt vilket medel det än gäller. Det visas alltid ett foto på personen i fråga före och efter att medlet har använts, och det kan klart vara kul och se vad man kan förvänta sig för resultat.

Det är lite skillnad på om säljaren vänder sig till en man eller en kvinna. När det gäller en man så är det ett helt vanligt foto på honom när han börjar sin viktresa, och ett lika vanligt foto när han gått i mål. När det gäller en kvinna däremot krånglas det till något enormt. Den första bilden visar alltid en kvinna i bredrandig tröja, gärna tvärrandig, så hon ser riktigt tjock ut, inget eller minimalt med smink och håret är alltid hårt åtstramat i nacken. Inte katten ser personen ut så här dagligdags. Bara för att man är överviktig så betyder väl inte det att man struntar i sitt utseende totalt? När det sen ska tas den andra bilden är det helt annorlunda. Då är tjejen eller kvinnan uppsnofsad till tänderna, sminkad och håret är jättestort. Är det så att kilona har flyttat upp i håret, eller vad har hänt? I så fall ska jag anmäla mig till det institutet med en gång. Med alla de överflödskilon jag vill bli av med kommer jag att få ett långt, böljande hårsvall.

12 kommentarer:

  1. Jag har också undrat över detta många gånger. Varför är de inte lika fina både före och efter?
    Det är likadant i Biggers loser, det tävlande står i kalsonger, trosor och bh, för att visa hur tjocka de är, efter viktnedgången så står de uppklädda och fina.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ibland tycker jag faktiskt att personerna ser bättre ut före än efter :-). Och varför är det nästan bara kvinnor som behöver göras om?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man ju verkligen fråga sig.

      Radera
  3. Håller med! Kvinnor och män "hanteras" inte på samma sätt i reklamen. Att vara överviktig är inte synonymt med att ha dålig smak och vara obegåvad...

    Kram

    SvaraRadera
  4. Haha, Gunnel, nu lade du fingret på den ömma punkten, tror jag. Precis så där upplever jag också att man särskiljer män och kvinnor i dessa sammanhang.
    Önskar verkligen att ev. viktminskning skulle öka på hårsvallet.
    Fattar du vad de menar frågar vi varandra nu och då när vi ser på tv-reklam. Den är obegriplig många gånger.

    SvaraRadera
  5. Vill nog påstå att män och kvinnor inte behandlas lika i samhället i stort, även om det blivit bättre. Får hoppas det fortsätter - och då även inom reklamområdet!

    Ganska ruggigt att "hänga ut" överviktiga personer i bara underkläderna! Ja, som du förstår är jag inte så mycket för sådan här reklam :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har alltid förvånat mig hur någon vill ställa upp och bli så närgånget fotograferad. .

      Radera
  6. Ha ha Du och jag har lååångt böljande hår!
    S....Det är starkt att gå sin egen väg
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas i varje fall få det nån gång.

      Radera