fredag 29 juni 2018

Nu är det dags igen



Ännu en månad har gått utan att jag gjort något ovanligt. Jag måste vara världens mest vanliga person, som aldrig gör något annorlunda. Det låter en aning trist, men så känns det faktiskt inte. Det invanda kan också ha sin charm. Jag hade väl inte funderat i de här banorna ifall jag inte varit så tokig att jag avlagt ett nyårslöfte om att göra en sak varje månad som jag aldrig gjort tidigare.

Jag får krypa till korset och erkänna att juni månad har varit en helt vanlig sommarmånad, för hur jag än rådbråkar min hjärna dyker det inte upp något anmärkningsvärt. Att hoppa bungyjump eller simma över Öresund är ändå inget som står på min att-göra-lista. Jag är nog sådär helt normalt lagom vanlig.

I min fantasi däremot kan jag uträtta stordåd, men det räknas inte riktigt. Det måste hända i verkliga livet. Att jag inte tänkte på det tidigare att jag kunde fantiserat ihop helt fantastiska saker varje månad, som visserligen var omöjliga att genomföra, men det var i varje fall något nytt.

Dagarna går och jag är fullt nöjd med vad jag åstadkommer. Göran och jag har kommit bra igång med våra gemensamma projekt igen och det är det viktigaste. På fikarasterna sitter vi och diskuterar allt som ska göras inom en snar framtid och det gör att humöret stiger avsevärt. Jag älskar att planera. Strunt samma att jag kanske gör samma saker månad efter månad. Jag trivs ju med det och det måste vara det som räknas.

23 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig i det du skriver.
    Det känns som om jag gör samma saker om och om igen. Arbetar, lagar mat, diskar, städar, går på promenader, kollar saker via datorn osv.
    Inget fel i det alls tycker jag att göra vanliga saker.
    Mycket beror på hur man känner sig inombords och där kan jag med säkerhet säga att jag känner mig litet mer ovanlig. ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också fantasier om saker jag skulle vilja göra, men som jag vet aldrig kommer att ske. Fast det är kul att drömma.

      Radera
  2. Jag har det likadant .Fast denna månad har jag varit på ett fantastiskt bröllop.
    Men man ska vara nöjd med att dagarna flyter på som vanligt!
    S....Håller helt med dig ,att skratta är bra medicin!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt vanliga dagar kan också vara bra dagar.

      Radera
  3. Ditt nyårslöfte var nog inte så väl genomtänkt, men strunt i det. För nog är det alla de där dagarna, när man inte gör något märkvärdigt, som är livet. Hoppa byngyjump! Hur kul kan det vara? Jag är övertygad om att stunderna när du och Göran sitter och gör upp era planer slår det flera gånger om.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt nyårslöfte var verkligen inte genomtänkt, det märker jag. Jag är inte någon äventyrstyp, utan jag nöjer mig med helt normala sysselsättningar. Planeringsstunderna sätter piff på tillvaron.

      Radera
  4. Vardagen är bäst! Och förmodligen har du ändå gjort något som du inte har gjort tidigare men som bara har gått förbi så där som mycket går förbi. Men ditt nyårslöfte är bra, för det får dig att tänka till om vad som har varit under månaden som gått. Lite eftertanke är också bra i alla sammanhang och det blir ju en sådan för dig på det här sättet.
    Ha det bra Gunnel, hälsningar från ett nyregnat men nu soligt Geta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra idé att tänka bakåt och fundera över vad som skett. Då upptäcker man många ljuspunkter, som annars blir helt bortglömda.

      Radera
  5. Ett nyårs löfte är inte det viktiga, det viktigaste är att du och Göran trivs med tillvaron. Njut av livet, och skulle det uppkomma/tillkomma något som hör ditt nyårslöfte till så är det ett +, men inte det viktiga.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. Jag ska tänka så.

      Radera
  6. Helt rätt att man ska göra det man trivs med. Man behöver inte hitta på en massa nya saker....men jag är precis som du, älskar att planera :)
    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Jag känner mig nöjd med det jag gör.

      Radera
  8. Räcker det inte att man tänker nya tankar varje dag? De fysiska äventyren överlåter åtminstone jag så gärna till dem som söker spänning och adrenalinkickar. Jag föredrar trygghet och vanlig vardagslunk och hyllar det händelselösa livet.
    Och så avger jag aldrig nyårslöften — av något slag. :)
    God helg!

    SvaraRadera
  9. Luke Rhinehart skrev: Livet är öar av extas i en ocean av leda. Jag brukar prata om en ocean av vardag. För så är det ju, det mesta är just vardag. Det där vanliga som vi gör dag ut och dag in.
    Bungyjump är helt klart överskattat. Hur det är med att simma över Öresund vet jag inte, det har jag aldrig provat, jag föredrar att göra mina simturer i en pool.
    Hoppas du får en bra, och lagom spännande, lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du testat bungyjump? Min lördag har än så länge varit helt i min smak.

      Radera
    2. Du är verkligen modig.

      Radera
  10. Så länge man trivs så :). Jag älskar också att planera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt jag planerar blir inte av, men det är roligt att fantisera.

      Radera