fredag 8 mars 2013

Vårvindar friska


Det är knappast några vårvindar som blåser nu. Mars är en lite lurig månad. Något år har det faktiskt känts som vår, men det kan man lugnt påstå att det inte gör detta året. Mars brukar väl också räknas som "kattmånaden". Men det blir nog lite förskjutet i år.

Vårt hus är byggt i vinkel och utanför vårt sovrumsfönster har vi i olika omgångar haft en lagerhägg planterad. Efter en del år blev den så stor att vi fick såga ner den och sen planterade vi en ny. Jag gillar den växten för den har så fina och blanka vintergröna blad. Sista gången vi planterade en lagerhägg där är nog för 15 år sen. Varje marsmånad väcktes jag av "kattagnäll". Busken var ju perfekt att gömma sig i och ibland så slogs antagonisterna hej vilt. Eftersom jag alltid sover med öppet fönster, så gick det inte att undgå oväsendet. I fjor var den senast planterade busken så hög att vi knappt kunde se ut i trädgården genom sovrumsfönstret. Då letade jag fram en såg och kapade hela härligheten. Det blev så ljust i sovrummet att jag var tvungen att dra ner persiennerna för natten. Det hade jag inte behövt göra på flera år. I natt vaknade jag vid 3-tiden, och tänkte att det var väldigt så tyst det var...fastän vi var inne i mars månad. Anledningen är antingen att kattherrarna inte har någonstans att gömma sig och lurpassa på rivalerna eller så är det helt enkelt för kallt att vistas ute nattetid. Jag kan inte påstå att jag sörjer över det.

Jag tycker kattungar är så gulliga, annars är jag nog mer en "hundmänniska". I många år var jag stolt ägare till en liten Australisk Silkyterrier, som hette Milou. Han blev 13 år. Jag har faktiskt varit "nästan" ägare till en liten kattunge. Min farmor och farfar hade lantbruk och min syster och jag tillbringade alla skollov hos dem. De hade kor, hästar, grisar, höns och en katt. Ett sommarlov när vi var där, så hade kattmamman fått ungar och farfar hade valt ut två stycken som min syster och jag skulle få ta hand om. När vi sen åkte hem var det meningen att de skulle lämnas till en granne. Så lyckliga vi var! Naturligtvis önskade vi att vi kunde få ta dem med hem, men där var mor benhård. Inga katter i en lägenhet, tyckte hon.

När det var dags för hemfärd, tyckte min syster och jag att vi hade kommit på världens bästa idé. Vi hade var sin liten röd väska med dragkedja. De rymde precis en liten kattunge. Vi stoppade ner var sin katt i väskorna och gjorde oss klara för att resa hem. Vi skulle skjutsas med taxi till järnvägsstationen. Det går nästan att jämföra med hur det är idag när man ger sig iväg utrikes med flyg. Taxin/planet stod klar på startplattan och chauffören/kaptenen var redo för start. Det gällde bara att komma förbi tulltjänstemannen/mor utan att hon anade ugglor i mossen. I stället för att fråga om vi hade något att förtulla så undrade hon om vi hade lämnat katterna i ladan, och det försäkrade vi att vi hade gjort. Allt hade gått så bra också om inte de där tokiga katterna hade börjat gnälla i väskan. Vi blev stoppade med en gång och fick öppna "bagaget". Farmor och farfar fick sig ett gott skratt och jag tror nog att mor tyckte vi var väldigt påhittiga, även om hon inte uppskattade vår idérikedom just då. Mammor har nog i alla tider haft ett sjätte sinne.

22 kommentarer:

  1. En så härlig katthistoria som inte klarade tullögat!:)
    Men försöka duger som det heter

    Ja, inte känns det som om våren är här ännu, vi hade 11 grader kallt i tidig morgon och skaren är skarp som bara den
    Men snart, snart...

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste chansa. Våren kommer nog snart som du skriver...men jag tycker att det där snart tar väldigt lång tid på sig.

      Radera
  2. :) tänk om ni hade lyckats få med kattungarna hem :) vad hade mamma sagt då tro :)
    Sv: hemma tar jag till och med av mig jeansen när väger mig :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hoppades på att hon inte skulle ha hjärta att säga att vi inte fick behålla dem.

      Radera
  3. Min mamma hade också ett sjätte sinne. Tack för storyn. Kul bild men jag är också mer en hundmänniska.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner nog på sig vad ens barn gör och tänker.

      Radera
  4. Ja, mammor har nog ett sjätte sinne! Vi tre systrar tjatade alltid att vi ville ha en katt när vi var små, men det var som hos dej att i en lägenhet fick man inte ha katt. Det fick vi skaffa oss när vi blev stora fick vi till svar. Och det gjorde vi! Fast jag har aldrig skaffat katt ändå har vi haft det i 35 år. Dom har på ett eller annat sätt hamnat här ändå. Efter att vi tog bort den sista gamlingen (14 år) i våras så skulle vi inte ha fler katter. Gissa vad vi har nu? Barnbarnas katt som vi skulle ha ett tag bara! Har en stark känsla av att han blir kvar...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt stålsätta mig och inte skaffa någon ny hund. i ställer är jag extramatte åt min dotters hund när de är i Sverige.

      Radera
  5. Vi mammor har ett sjätte sinne..Ja det blåser genom märg och ben! Nattikram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att det stämmer.

      Radera
  6. Jag är också hundmänniska och har haft hundar i ca 20 år men inte sedan jag flyttade till Gbg och fick barnen. Men jag gillar katter med förutom att jag inte gillar att de river på möbler och förstör.....men din bild var ju bara för gullig. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar små hundar bäst. Min dotters hund är en Bichon friseé.

      Radera
  7. Det gäller att dra ner mössan över öronen för här är det också kallt - just nu "bara" 5 minusgrader, men när jag gick upp vid halv sextiden så visade termometern på -11...
    Vet du... jag har en liknande "kattungesmuggel"- historia. Jag var 11 eller 12 år och hade varit hos min mamma i Dalarna... farfar hämtade mig och jag hade "packat" ner världens sötaste kattunge i en låda som jag lyckades smuggla in i bilen. Farfar misstänkte ingenting, men på hemväg så skulle vi hämta upp farmor i hennes föräldrahem i Enköping och hon var inte lika lättlurad... Hon var inte glad det minns jag, men kattungen fick följa med hem till Norrköping och sen gav hon bort den till någon och jag fick aldrig veta till vem...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du hade lite längre tur än jag då. Jag minns ännu hur besviken jag var efter upptäckten.

      Radera
  8. Vilken gullig historia om kattungarna :-) och synd att er mamma var så observant.

    Bilden är så söt :-D.

    Skönt att du får sova i lugn och ro nu. Det är tufft att lyssna på katter som roar sig den här tiden.

    Jag är nog egentligen en mer kattmänniska, fast jag har hundar också. Gillar katter för de är så självständiga. Fast hundar kan också vara underbara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att du är en kattmänniska efter allt jobb du lägger ner med dem. Det är beundransvärt.

      Radera
  9. Härlig historia..synd att det inte gick vägen. Själv ville jag ha en häst när jag var ca 10 år. Jag föreslog att den kunde bo i vår stora klädkammare. Men det blev blankt nej. Förmodligen för att vi bodde på 9:e våningen...Trevlig helg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!Tänk att ha en häst i klädkammaren. Funkade säkert lika bra som att Pippi hade en häst på verandan.

      Radera
  10. Haha:)) När mina pojkar var små och blev upptäckta frågade de hur jag kunde veta...Då sa jag alltid att jag vet allt, det är därför jag fick bli mamma....Vet inte riktigt hur gamla de var när de insåg att det inte var sant;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska skönt så länge de tror på det.

      Radera
  11. Ja, det är verkligen friska vindar fn! Och inte ska de avta heller!
    Och vi som ska på exkursion imorgon.....brrrrr!
    Kram Karin

    SvaraRadera