onsdag 19 september 2012

När slutar det regna?


Igår bestämde jag mig för att idag var dagen då jag skulle såga ner cypressen. Efter frukost tog jag på jobbarkläder och hämtade såg och seckatör. Jag hann bara precis ut ur garaget, så började det att regna. Det blev till att gå in igen och hoppas på att det bara var en liten skur som drog förbi. Mycket riktigt...efter en halvtimme var det uppehållsväder igen. På med kläderna, hämta redskap och.......så börjar det att ösregna!!!!! Den här gången var det inte bara regndroppar, det var lite hagel inblandat med. Höstvädret är väldigt nyckfullt. Men jag är optimist och tänkte att det blir snart uppehållsväder, så jag satte mig vid datorn så länge. All tid måste utnyttjas.

Så mycket tid man kan lägga ner framför datorn. Det är jättelätt att fastna där. Det börjar med att jag ska leta upp en sak på nätet, och då hamnar jag helt plötsligt på nåt annat som verkar väldigt spännande, och sen leder det vidare. Till sist minns jag knappt vad det var jag sökte från början. Så enkelt det är att leta efter information idag. Man kan ju omöjligt ha böcker om allting hemma. Dessutom blir uppslagsverken ganska snabbt inaktuella, så datorn är ett bättre alternativ. Men ska jag läsa en roman, tycker jag det ger en helt annan känsla att få hålla i en riktig bok och vända sidor utan att klicka på en mus.

Det regnar fortfarande och jag har gett upp planerna på trädgårdsjobb idag. Jag tror jag går ner i syrummet i stället. Då vet jag att jag blir på gott humör igen.

Nu är det 30 dagar kvar.

24 kommentarer:

  1. nog kan man fastna framför datan :) det finns ju så mycket där :)
    just nu skiner solen här, så jag ska passa på att gå ut i trädgården en stund
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr klarade man sig utan utan dator. Har nästan glömt hur det var.

      Radera
  2. Mycket lätt att bli framför datorn när man börjar läsa intressanta bloggar mm.
    Håller med dig när det gäller böcker. En riktigt bra bok,fåtölj(läser aldrig i sängen), något gott att mumsa på....jag där finns ingen plats för dator eller läsplatta. //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser aldrig heller i sängen. Det funkar så dåligt med progressiva glasögon.

      Radera
  3. Jo, visst är det lätt att man fastnar framför datorn, och ofta också när man håller på att leta efter något på nätet
    så hittar man en massa annat intressant som man också vill kolla
    Och ja det är väldigt enkelt och smidigt att leta efter olika saker på nätet.
    Här skiner solen igen, och hoppas den stannar ett tag på himlen nu
    och hoppas hos dig också
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solen tittade fram så småningom, så det blev faktiskt trädgårdsjobb ett tag.

      Radera
  4. Du har så rätt.Att fastna framför datorn och glömma allt annat. En gång glömde jag potatisen så den blev både kokt och stekt. Numera om jag sätter mig vid datorn när jag lagar mat så ställer jag äggklockan på så där en kvart. Sen dess har det fungerat. Hoppas du har fått bättre väder. En liten regnskur har det kommit här idag,annars lite sol. Ha det bra.Kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att glömma det man har på spisen har hänt mig med. Först undrar man vad det är som luktar så underligt.

      Radera
  5. Känner verkligen igen detta idag. Jag hade tänkt samma sak, många gånger idag. Men så kom en regnskur och det var bara att tänka på att pyssla med annat. En stund senare gjordes ett nytt försök, för det såg ut att slutat regna och så fort jag var på väg ut, så startade det igen. Så höll det på hela dagen idag. Hann bara ut en kort sväng och då fick jag besök, så det blev inte mycket gjort ute idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte alltid som man tänkt sig.

      Radera
  6. Det är sååå lätt att fastna framför datorn.Försöker komma ihåg ... vad var det man fastnade framför förr??? ............ Träning ger färdighet! Man måste ha brädan på rätt höjd!Alltså inte för högt utan lagom :-) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att bara leta runt på nätet. Alltid hittar man nåt matnyttigt.

      Radera
  7. Och tänk här går vi och undrar när det ska börja regna. Här är så torrt att maken fick ut och vattna igår;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Det har verkligen uppstått en massa möjligheter att leta fram information om allt möjligt och visst blir man sittande vid datorn mycket längre än man tänkt sig från början.
    En av vår medlemmar i SPF, som ordnat en frågetävling idag glassade med att fråga efter ett svar "enligt Wikipedia", det var många som såg ut som fågelholkar, men just Wikipedia har ju blivit det moderna uppslagsverket, även om man får ta uppgifterna där med en nypa salt.

    Vädret är onekligen omväxlande. Vi hade mulet och grått på förmiddagen och kanonväder på eftermiddagen. Min tjocka höstjacka passade inte alls på Snäckan.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller ju att inte lita blint på allt man får veta på datorn.

      Radera
  9. Vill man att tiden ska gå fort så är det perfekt att sätta sig vid datorn. Men du verkar då inte ha problem med att få tiden att gå ändå. Hoppas att det blir nån dag utan regn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite variation i sysselsättningen är aldrig fel.

      Radera
  10. Så är det... så lätt att fastna framför datorn - plötsligt har en timma bara försvunnit utan att jag kom fram till det jag egentligen sökte... det kom ju så mycket annat trevligt "ivägen"... :)
    Hoppas du har sol idag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag skiner solen. Vi har tydligen varannandagsväder nu ett tag.

      Radera
  11. Hoppas du har bättre väder idag. solen finns här kanske ska jag skicka en liten bit till dig, ja det gör jag. Men vet inte hur lång leveranstid det är.
    Visst är det konstigt att man fastnar vi datorn så, det gör jag också. Och tiden verkar gå extra fort här vid den. 1 timme är ju som 5 minuter annars.

    Nu hoppas jag solen kommer till dig, själv ska jag gå ut och njuta lite av det som blev kvar.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna skicka så mycket sol du kan undvara.

      Radera
  12. Ja, det är otroligt så lätt det är att fastna vid datorn. Allt man kan önska och litet till finns, att söka på.
    Här har varit jättefint väder idag och jag har fått gjort mycket ute. Men nu verkar det som regnskurarna avlöser varandra.
    Svårt tro att det blir frost, men man får väl plocka in pelargonerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har jag hunnit med att vara skogshuggare.

      Radera