måndag 23 april 2012

Klädbekymmer


Jag tror inte att Zoé bekymrar sig nämnvärt om vad som finns i garderoben. Hon ser mycket avslappnad ut där hon sover så gott med "livvakten" tätt intill.

I och med att hon
inte bor i Sverige, så tycker jag det hade varit kul om hon hade haft en del kläder med svensk text på. Det visade sig vara inte helt lätt att hitta något sådant. Jag fick tag på bodies med Tre Kronor och det är ju svenskt så det förslår. Sen hittade jag en affär med precis det jag var ute efter. Annars är de flesta bodies med engelsk text. Varför? Vi pratar ju fortfarande svenska här i landet, och då är det väl helt naturligt att man ska kunna hitta kläder med svensk text. De som inte pratar svenska måste tycka att det är lika exotiskt som vi anser att text på språk som vi inte känner till är. Det är kul att blanda från olika länder och kulturer, tycker jag. Allt är lika intressant. Bamse är ett säkert kort i Sverige, och eftersom Zoés mamma är ett stort Bamsefan så har den lilla klart blivit påverkad. Det finns både Bamsebyxor och jacka och body i garderoben. Jag hade blivit väldigt förvånad annars.


 
     Den här bodyn kunde jag bara inte motstå, även om inte texten var på svenska.                                          



Jag har stickat klart en tröja och en kofta som hon får växa i så småningom. Hon precis som jag har förmågan att växa ur kläderna väldigt snabbt. Kanske ett släktdrag.

26 kommentarer:

  1. Gunnel, vad duktig du är på att sticka.
    I min ungdom var jag också en fena på att sticka, kanske jag borde ta upp det intresset igen.

    Hoppas allt är bra med dig, och att du inte är inregnad

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börja du sticka igen, det är jättekul, tycker jag. Det har inte regnat här än men det kom nyss två åskknallar.

      Radera
  2. Så kul att du nämner just detta att det oftast måste vara engelsk text på kläder, för det pratade vi om häromdan...
    har försökt att köpa svenskt till våra småkillar också...ävenom dom bor i Sverige.
    Men du visst finns det otroligt mycket söta oemotståndliga bebiskläder...
    Och du har ju hittat en hel hög med snygga bodys...
    Mys, mys...

    Ha d gott Tjingeling...
    ja och den hemstickade med små lammen på var ju otrolig söt...
    du är duktig du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är direkt livsfarligt...för plånboken...att gå in i en bebisaffär.

      Radera
  3. Släktdrag och släktdrag :-), för hon har i alla fall tur att hon har en mormor som köper en massa fina kläder till henne och stickar helt bedårande tröjor, speciellt den med fåren. Hon hinner absolut inte slita ut dem alla. Visst är det tråkigt att det är så svårt att hitta med svensk text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr hinner hon nog inte slita ut något alls, men det är så himla svårt att inte köpa eller göra bebiskläder.

      Radera
  4. Den med lammen är för ljuvlig helt enkelt.
    Det är svårt att få någonting med svensk text. Jag har också försökt hitta kläder med modersmålet åt lilla W.

    ha en fin kväll!

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det hade varit nån svårighet att sälja kläder med svensk text på.

      Radera
  5. Jättefina kläder. Jag blev också speciellt förtjust i lammtröjan. Ursöt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt min favorit också.

      Radera
  6. Helt underbara kläder!!! Vilken varm trygg "livvakt" hon har. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja hon kan känna sig väldigt säker. Han sover inte utan bara sympatiblundar.

      Radera
  7. Den där tröjan med gotlandslamm (för det är det väl) gillar jag skarpt!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Men gud så söta kläder..var bor Zoé nånstans?

    SvaraRadera
  9. Kan det vara så att mycket av kläderna som görs i billighetsländer även riktar sig till andra delar av världen. Mängden gör ju att det blir billigare och många tittar ju på det eftersom de som du säger växer så snabbt. Mitt engelska barnbarn älskade Pippi första åren så jag skickade över både kläder, filmer, musik och leksaker från Pippi serien. Jag blev helt kär i den tröja du stickat. Är så barnsligt förtjust i får.
    Ha det gott
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också får. Finns inget sötare än små lamm.

      Radera
  10. Åh så mycket fina kläder till lilla Zoé.
    Mycket lättare och roligare att handla till barnbarnen än till sig själv :)
    Tröjan med lammen är ju helt underbar!!
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja till barnbarnen hittar man alltid något som passar.

      Radera
  11. Zoe blir troligen inte utan kläder sina första månader i livet! Men sååå söööt!
    Att släppa in oss morföräldrar i barnaffärer är förenat med livsfara(för plånboken) jag själv blir hel vild av allt sött jag ser.Går inte att låta bli att köpa!
    Ha det nu så bra och kramn från mig.
    Vink Vink.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nåt magnetiskt över barnklädesavdelningarna. Man dras dit även om man inte tänkt sig att handla nåt just den dagen.

      Radera
  12. Oj vilka fina kläder du har stickat! Ursöta bodies också. Eller eftersom vi pratar svenska borde vi säga kroppar. Hmm. Får nog fundera på den en stund.

    Vad det gäller konstiga storlekar för vuxna, så tror jag att det är inflationen som är skurken. Det som för tio år sedan var en 38 är en 44 idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt..vi borde ha ett annat ord än body att använda. Jag köper ditt resonemang om inflationen rakt av.

      Radera
  13. tänk vad mycket fin det finns nuförtiden i bebisklädväg :) det där med engelska ja, det har mamma reagerat väldigt starkt på, varför ska det stå på engelska överallt i affärerna, vi bor ju i Sverige, så jättefina små plagg du stickat, underbart vackra
    kramar

    SvaraRadera
  14. Vi borde kanske protestera lite mer högljutt.

    SvaraRadera