fredag 5 januari 2018

Telia har mycket att lära


Jag minns inte hur många år jag haft min förra dator. Den har fungerat bra tills för några månader sen. Den var så slö, att när jag tryckte ner en tangent för att skriva nåt så kunde jag nästan gå ut en runda i köket och ta en kopp kaffe innan det visades på skärmen. Kanske inte riktigt så illa, men det kändes som under reklamavbrotten i TV....väldigt frustrerande. Jag började använda min iPad mer, men det är betydligt enklare att blogga från datorn, tycker jag. Det är klart en vanesak. Nu hade jag en sådan tur att Ulrika köpt ny dator med en annan slags skärm, som ska vara mindre jobbig för ögonen. Hennes "gamla" var fullt frisk, och den fick jag överta.

Det var också en Mac precis som min slöa, så jag behövde inte lära mig nåt nytt. Efter att hon rensat bort allt på sin dator, kom hon hit med den och började installera det jag ville ha överflyttat från min gamla. Det gick som tåget tills hon kom till e-mailen. Hon försökte flera gånger och till sist ringde hon Telias support. Där kunde de inte hjälpa henne eftersom de bara hade support för PC. Mac var det ingen som var kunnig på. Men milda makter...idag är det inte så ovanligt att datoranvändare har en Mac. Nog skulle de kunna anställa någon som klarade av det? Det fungerar bra att teckna abonnemang hos dem, men sen struntar de tydligen i hur det går.

Ulrika är som tur är envis som en vägglus och gav sig inte. Rätt som det var hade hon fixat det utan Telias icke-support. Nu sitter jag här med en väldigt snabb dator. Det bästa är att när det blir något strul kan jag bara ringa Ulrika-support. Kan hon inte förklara det för mig via mobilen, så kommer hon hit personligen och tar hand om problemet. När tänker Telia starta med en liknande service?

26 kommentarer:

  1. Oki.Då får du "Dubbelfira" idag..Skönt med datasupport i familjen..Undrar hur Telia tänker där,,bara service på Pc,,väldigt inderligt..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen dubbelt firande idag. Ulrika fyller år och lilla Hanna har namnsdag.

      Radera
  2. Hej Gunnel! Jag tycker också det var konstigt att du fick information om att vi hare support på PC och inte Mac. Vi har en e-postassistent för båda operativsystem. Skulle du behöva den i framtidenm hittar du det här: https://www.telia.se/privat/support/info/e-postassistenten?p=epost-i-datorn Jag ber verkligen om ursäkt för fel information. Hör gärna av dig till vår support och kundtjänst via Twitter/Facebook om du behöver mer hjälp i framtiden. :) Ha en underbar dag och en god fortsättning! //Anna Pettersson, Telia Kundservice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika pratade med två olika personer och fick samma svar att ni kunde inte hjälpa till med personlig support till Macanvändare.

      Radera
  3. Det är bra med barn som delar med sig ... både med avlagda tekniska prylar och sin kunskap. Jag har inte behövt köpa varken dator eller telefon själv på väldigt länge - och supporten funkar i alla lägen :)
    Ha en trevlig Trettondagsafton!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skulle man göra utan sina vuxna barn med alla nya prylar som kommer....och som man gärna vill använda, men kanske inte är så kunnig på.

      Radera
  4. Det är absolut bra med barn, eller vänner, som kan hjälpa en med lite av varje.
    Ha en fin fredag och en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns tryggt med kunniga barn och vänner.

      Radera
  5. Jag är min egen support. Har ingen här längre.
    Skönt att du fick en förklaring från Telia nu i en kommentar.
    Gott att ha dotterhjälp.
    Trettondagsaftonskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret stämmer inte riktigt med verkligheten. Då är det bra att ha en Ulrika i närheten.

      Radera
  6. Telia har någon typ av premiumsupport då det kommer hem en tekniker och fixar det man inte klarar av, men jag misstänker att din Ulrika-support inte tar ens i närheten så mycket betalt som Telia - 19kr/min.
    Ha en fin trettonhelg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min Ulrika-support är helt gratis även om det är obekväm arbetstid.

      Radera
  7. Tack och lov är Husse en fena på detta så jag har nära till hjälpen. Sonen är duktig på Mac så den biten tar han oftast hand om. Själv är jag hopplös ;-)

    Skönt att det ordnade sig i alla fall!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det fallet är vi lika du och jag. Hopplös är en bra beskrivning.

      Radera
  8. Grattis till en ny snabb dator. Man känner sig nästan som pånyttfödd själv när det händer. Och så skönt med din dotter som kan hjälpa dig. Här är det Uffe som är behjälplig för min del och om det inte räcker med det så har vi vår egen datordoktor som kommer susandes så snabbt han bara kan.
    Ha en fin trettondagsafton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man är väldigt beroende av bra support när man inte själv är så kunnig.

      Radera
  9. Det är bra att ha duktig support!!
    ... det är det små detaljerna som gör att de stora fungerar.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Men så dåligt av Telia att inte kunna hjälpa till :( Tur du har Ulrika :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan henne i närheten hade jag nog inte kunnat ha en dator. Peter kan förstås ta över den från Dallas och styra den där, men tidsskillnaden gör att det blir ganska obekvämt.

      Radera
  11. Vilken tur att du kan anlite Support-Ulrika. Jag har min svärson Support-Christian.
    När jag tyckte att min mobilräkning blivit för hög, ringde telenor, så var det jag själv som talade om för killen vilket abonnemang som blev billigaste för mig. Det var också dåligt av telenor.
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man tecknar abonnemang lovas man guld och gröna skogar.

      Radera
  12. Mycket konstigt att stora Telia inte kunde hjälpa till. Jag var med om något liknande när min Mac var ny. Men för det mesta så har Telia-supporten fungerat bra.
    I november köpte jag en ny PC och ville ha proffshjälp att installera den. Efter lite funderande ringde jag ett veteranföretag. Dagen efter kom det en pensionerad kunnig man (f.d. IT-ansvarig) som var här i tre timmar och fixade allt jag inte själv ville befatta mig med. Med RUT-avdrag blev det inte alls dyrt. Väldigt prisvärt. Jag kommer att använda den tjänsten/företaget igen om det behövs. Toppen!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att det finns hjälp att få som man inte blir helt ruinerad av att anlita.

      Radera
  13. Det låter som du haft tur till slut. Är det möjligt att låna denna Ulrika då och då? ;) Jag har också bytt dator och oj med nya saker att lära.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag tror inte hon gör hembesök så långt bort.

      Radera