tisdag 28 november 2017

Skrämmande diet



Jag läste något mycket underligt häromdagen. Man kan förbränna lika mycket kalorier genom att titta på en skräckfilm som att ta en promenad på en halvtimme. Det låter som en saga, men det var forskare som testat det på försökspersoner, så det bör väl stämma då. När man blev rädd så utsöndrades adrenalin och syreupptaget blev större. Det hade även inverkan på ämnesomsättningen.


Kroppen återgick till det tillstånd som var vanligt hos våra förfäder långt tillbaka i tiden när de varje dag kämpade för att kunna överleva. Det finns hemskheter nu med, men vi lever ändå i en betydligt tryggare och bekvämare värld än vad stenåldersmänniskorna gjorde.


Någonstans mellan 130 och 190 kalorier försvann beroende på vilken film man såg. I topp låg the Shining med Jack Nicholsen och som tvåa kom Hajen. Mest kalorier förbrändes när man blev rejält skrämd, så det var inte så att man minskade i omfång under hela filmen. Jag märker att jag har tittat alldeles för lite på den slags filmer på senaste tiden. Det blir till att omvärdera skräckfilmsgenren. Den har väl inte alltid haft så gott rykte, men nu kanske den till och med blir indragen i någon slags diet.


I fortsättningen kan jag alltså med gott samvete sitta i TV-soffan och titta på en skräckfilm medan jag mumsar på lite godis. De kalorier jag stoppar i mig skräms bort under filmens gång.

18 kommentarer:

  1. The Shining är en av mina absoluta favoritfilmer så äntligen en idrott som passar mig ;-)

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är läskig, men bra. Nicholsen är en jättebra skådespelare.

      Radera
  2. Undrar om det har samma effekt då man lyssnar på en deckare. Det borde det väl ha.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju prova och berätta resultatet för mig sen. Alla diettips är välkomna.

      Radera
  3. Haha ... det är alltså därför jag ökar i omfång - för lite skräckupplevelser!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Och jag som aldrig ser skräckfilmer!! Jag får nog fortsätta med mina promenader.
    Ha en skön tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här skräckdieten är nog bara för oss som inte är så flitiga med promenerandet som du.

      Radera
  5. Haha! Så praktiskt att kunna sitta i soffan och äta gott under tiden man skräms smal :D
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag kollar inte skräckfilmer heller nu för tiden, ska jag börja göra det blir det nog att kolla gamla Hitchcock-filmer. Dem gillade jag, på den tiden jag kollade sådant. Idag är det filmer i gruppen "drama" som tilltalar mig mest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar spännande filmer, men ser gärna lite av varje...annars blir det för enahanda.

      Radera
  7. Oh! Vad bra då kan man sitta och titta på skräckfilm hela dagen och förbränna kalorier.
    S.Jag har mycket av barnasinnet kvar!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Oki,en skräckfilm funkar som 5:2 dieten då,,nästan,,,Ja vi får hitta på någon innesyssla,när det är skitväder ute..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det påminner kanske lite om den dieten.

      Radera
  9. Tänk vilka saker man kommer fram till. :)
    Det finns nog en hel del skräckfilmer som gör att man förbränner en massa kalorier.
    Låter ju bra att man kan äta litet gott samtidigt som man tittar.
    Kram

    SvaraRadera