måndag 27 augusti 2018

Uppklädd till tänderna


Det är ett uttryck som min mor ofta använde när hon såg någon som hon tyckte hade klätt sig alldeles för uppstyltat för ett vardagligt tillfälle och dessutom hängt halva smyckeskrinet på sig. Idag är det nog ganska svårt att kunna använda ett sådant uttryck, för klädstilen är så helt annorlunda. Knappast någon höjer på ögonbrynen ifall en person kommer på fest i slitna jeans. Det är högsta mode i en del kretsar, även om jag inte tycker det är speciellt klädsamt.

I fredags var jag däremot uppklädd till tänderna eller i varje fall ovanligt klädd för det jag skulle göra. Min avsikt den här dagen var att tvätta av träet i carporten och staketet ner i källartrappan. Det var så grönt och behövde en uppfräschning. Vi tar det lite pö om pö runt hela huset. Göran hade blandat ihop något starkt i en spann som jag skulle använda för att "slabba" på med en bred pensel. Det var väldigt starkt, stod det på flaskan, så man skulle använda skyddsglasögon och även skydda huden för övrigt.

Glasögon har jag alltid så det var inget jag behövde skaffa extra. Göran använder inte gärna långärmade skjortor, så jag botaniserade lite i hans garderob och hittade en vit skjorta. Jag stärker aldrig några skjortkragar, som min mor gjorde, men den här kragen var ändå ganska styv. Det kändes som om jag skulle kvävas när jag knäppt den. Ärmarna var i längsta laget, men när jag knäppt manschetterna kunde jag dra upp dem lite. Göran undrade ifall jag ville låna en slips också, men jag tyckte inte att jag behövde stila upp mig på det viset eftersom det var en helt vanlig vardag.

Till denna vita skjorta bar jag sedan ett par svarta joggingbyxor med mudd och ett par bruna gympadojor. Accessoarer sätter alltid lite extra piff på klädseln, men varken smycken eller väskor passade riktigt in här. I stället letade jag upp ett par duvblå gummihandskar. Nu var jag klar för att ge mig ut på catwalken.......eller i varje fall klättra upp på stegen så jag nådde upp att skvätta lösningen på träet.

Det gick ganska problemfritt och efteråt behövde jag bara spola av allt med trädgårdsslangen. Nu återstår målningen, men det får bli en dag senare i veckan. Jag funderar på att vid det tillfället ha samma mundering på mig, för den var nästan heltäckande. Det måste betyda att jag inte kommer att få någon färg på mig alls.

20 kommentarer:

  1. Rätt klädd för rätt tillfälle tycker jag är ganska så viktigt även om jag vet att många tar lätt på det. Själv tycker jag det är trevligt att man klär upp sig och jag höjer på ögonbrynen om någon kommer i jeans vid vissa tillfällen. Något säger mig dock att du var helt rätt klädd i går :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerade bra som arbetsklädsel.

      Radera
  2. Det var mest goda och roliga minnen från den tiden.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Oj vad du var uppklädd för att jobba ;.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände att det var en speciell dag.

      Radera
  4. Det finns ett gammalt uttryck som säger "Som man är klädd blir man hädd" och visst är det så. Det där första intrycket är viktigt och kommer man på fest eller i lite seriösare sammanhang klädd i slitna jeans har man lite att jobba på innan omgivningen får rätt uppfattning om vem man är.
    Din klädsel var säkert helt perfekt i sammanhanget!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hörde i varje fall inga klagomål.

      Radera
  5. Man tager vad man haver och detta blev ju perfekt! Man måste kunna bju på sig och tänka praktiskt.
    Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste är helt klart att klädseln inte är i vägen när man jobbar.

      Radera
  6. Absolut verkar du ha varit rätt klädd för tllfället!

    Jag kan klä upp mig, gör det också emellanåt, men går väldigt ofta i jeans. Trivs med kläder jag inte behöver vara rädd om i vardagslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeans är även mitt favoritplagg, men jag har det inte till fest.

      Radera
  7. om det nu var så farligt... hur blir det med trädgården...

    SvaraRadera
  8. Perfekt klädd för ändamålet ... säkert snyggt också med de duvblå handskarna till.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag kan tänka mig att du var väldigt stilig i den utstyrseln:) Men jag tror den passade alldeles utmärkt för ditt jobb!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att vara "snyggt" klädd.

      Radera
  10. Jag går ofta klädd i T-shirt och en av Kents skjortor, som han har växt ur, över denna. Då slipper jag använda BH som jag hatar. Åtminstone när jag är hemma och ibland även när jag åker till affären. Ingen ser någon skillnad. Skjortan döljer också magen på ett bra sätt. Ärmarna kavlar jag förstås upp.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra med döljande kläder. Sånt gillar jag.

      Radera